אתר הבית

2019 היא שנת מפנה ברישום עסקאות הליסינג

פורסם ע"י ב יול 19, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יול 19, 2018 בקטגוריה בלוג


בתחילת השנה הבאה, ישתנה אופן רישום עסקאות הליסינג אצל הלקוחות. תקן חדש מחייב שינוי ברישום החשבונאי, אבל, אין בכך דבר לעניין כדאיות לביצוע עסקאות ליסינג תפעולי, כפי שאפרט בהמשך.

התקן החדש, דיווח כספי בינלאומי 16, חכירות (16  IFRS) פורסם כבר בתחילת 2016 ומרבית החברות כבר נערכו ליישומו. התקן למעשה מתייחס לדרכי ההצגה של הסכמי חכירה בספרי החוכר בספרי המחכיר.

המצב הקיים

עד כניסת התקן החדש, 16IFRS רישום עסקאות הליסינג התפעולי בקרב לקוחות הליסינג לא בא לידי ביטוי. החוכרים לא רשמו את הנכסים מחד ולא את ההתחייבויות מאידך. למעשה בדוחות הכספיים לא היה ביטוי להתחייבות לתשלום הליסינג. כפועל יוצא מזה, נוצר מצב שלא היה גילוי נאות של נושא זה.

ההוצאות בגין תשלומי הליסינג התפעולי היו מוכרות מידי חודש בחודשו ובמאזנים לא בא לידי ביטוי ההתחייבויות למשך כל תקופת הליסינג מחד, והשימוש בנכס מאידך. בפועל גם אם מדובר היה בהיקף גדול ביחס לסך המאזן, ההתחייבויות לא באו לידי ביטוי.

התקן החדש

משנת 2019, התקן החדש יחייב להכניס את התחייבויות הליסינג לתוך מאזני החברות. הדרישה החדשה תהיה להכיר במאזן בנכס והתחייבות בגינו. אם עד כה תשלומי הליסינג נרשמו כהוצאות הרי מעתה הן יירשמו כעלויות הפחתת הנכס,  וכהוצאות מימון.

ההתחייבויות בגין הליסינג התפעולי, תרשמנה כשהן מהוות לפי שיעור הריבית השולית של לקוחות הליסינג. מאידך, כפי שציינתי, הרכוש גם הוא יירשם. התוצאה ברישום החשבונאי, כמעט ולא תשתנה.

בכתבה שהתפרסמה לא מזמן, כתב עומרי כהן, בעיתון גלובס כי “מנהלים בכירים מתרעמים על התקן החדש שייכנס לתוקף בשנת  2019“.

אין ספק ששימוש בתקן זה יגרום מחד לגידול בסך הנכסים של לקוחות הליסינג, ומאידך, לרישום ההתחייבויות בגינו. הפועל היוצא הוא התרחבות המאזנים, ובמסגרת הביאורים יהיה בוודאי גילוי מלא לנתונים אלה (עובדה שלא היתה עד כה).

ההשפעה על פעילות הליסינג

חברות הליסינג אינן חברות קטנות. מאחר ועיסוקן ברכישת כלי רכב, הענקת שירותים לרבות ביטוח ובסוף מכירתם, הם נערכו לצורך כך. מבדיקות רבות שערכתי בקרב לקוחותיי, לא היה מקרה אחד שנמצא כי אחזקה עצמית תהיה זולה יותר מזו של עסקת הליסינג.

עסקאות הליסינג אינן מניבות לחברות הליסינג רווחים גבוהים. עיקר הבעיה היא במכירת כלי הרכב. בעניין זה פרסם בנק ישראל נתונים על ירידת הערך של כלי רכב, מאז פרסומו אף הוחרף המצב.

כפי שניתן להבחין בגרף זה, בעוד מדד המחירים עולה מאז 2008, גם מחירי המחירון של כלי רכב חדשים עלו. מאידך ירידת מחירי המחירון של כלי רכב משומשים הלכה והתחזקה החל משנת 2015. ממידע אישי אוכל לציין שכיום מצב מכירות כלי הרכב הולך ומחמיר, והמחירים של כלי הרכב “הרגילים” בהחלט נקבעים הרבה מתחת למחירי המחירון.

כאמור, המכירה בעייתית וציי הרכב אולי בהתחלה לא מודים בכך, אבל העובדות בסופו של דבר יוכיחו זאת. מלבד אלמנט המכירה יש גם את עניין הרכישה: חברות הליסינג רוכשות את כלי הרכב במחירים זולים במיוחד שאף צי פרטי לא יכול להשיג. מדובר בהפרשים גדולים יחסית. גם מכירת כלי רכב “קלה” יותר  הואיל ולרוב החברות יש כמויות גדולות של מגרשי מכירה וזה כמובן מועיל…

כאמור, רכישה ומכירה חשובים ביותר אבל יש באמצע תקופת השימוש: ביטוח ותחזוקה. גם כאן חברות הליסינג, בגלל גודלן, מסוגלות לתמחר עלוית אלו במחיר זול יותר מציי הרכב. אחת הסיבות היא נושא הביטוח – בגלל גודלן של חברות הליסינג הן מבצעות “ביטוח עצמי”. מלבד זאת, בגלל היקפן הגדול, גם עלויות אחזקה נמוכות יותר.

התוצאה היא, כאמור, חד משמעית: רכישה פחות טובה ויעילה מעסקת ליסינג תפעולי. לגבי תנאי העסקות, ועל כך הסברתי לא פעם שתנאי הליסינג אינן פחות חשובות מהמחירים עצמם, בכך אני עוסק במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני מבצע, ובדרך כלל מדובר בתנאים שאינם רגילים, וציי רכב אינם מגיעים ליכולות לקבל תנאים מסוג זה.

לסיכום

החל משנת 2019, יבוא לידי ביטוי התקן החדש בעסקאות הליסינג התפעולי בקרב ציי הרכב. אין ספק שהתוצאה תהיה הרחבת היקף המאזנים וייתכן ואפילו בהיקפים גדולים. מאידך, התוצאה  לא תהיה שלילית, ויותר מכך: אין כל אלטרנטיבה לביצוע עסקאות ליסינג, ולכן אני סבור שההשפעה בקרב חברות הליסינג תהיה נמוכה, אם בכלל, ועסקאות הליסינג ימשיכו להתבצע באופן רגיל

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. רון

    אחלה מאמר אבי, תמיד מעניין לקרוא אצלך בבלוג.

  2. יפה

    אבי, תמיד אתה כותב על דברים כל כך רלוונטים, והמידע שאתה מספק תמיד הכי אמין! יישר כוח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים