אתר הבית

2 מהלכים משמעותיים אשר יכולים לצמצם את רמת הפקקים

פורסם ע"י ב דצמ 17, 2018 בקטגוריה בלוג, נסיעה שיתופית | 2 תגובות

פורסם ע"י ב דצמ 17, 2018 בקטגוריה בלוג, נסיעה שיתופית


קיימים שני מהלכים שהולכים ומתגבשים, אשר יכולים למנוע פקקים בישראל. האחד הוא כמובן אגרת הגודש, והשני, מפתיע ככל שניתן להעלות על הדעת, הוא ביטול אפשרות חנית חינם.

אין ספק שחיובי אגרות גודש, הינן חלק מהפתרונות לבעיות הפקקים ההולכים ומתגברים, גם כשמדובר בישראל. השאלות העולות סביב נושא זה הן הינן רבות, ולכן מן הראוי שמשרד התחבורה ביחד עם משרד האוצר, יתנו את הדעת על כך באופן מסודר, מאחר והעלויות המוערכות לנזקים הנובעים מכך, עוברות את ה- 50 מיליארד ₪ ! הפתרון השני שעלה לאחרונה יתחיל ככל הנראה מתל אביב, שם שוקלים ביטול החניות בכחול לבן במחירים הקיימים.

 

הרקע לבעיית הפקקים

כמויות כלי הרכב בישראל הולכות וגדלות, ואילו הכבישים אינם עמדים בקצב. במילים אחרות, ככל שהזמן עובר, כמות כלי הרכב גדלה וקשה יותר לנסוע בכבישים שאורכם כמעט ואינו משתנה. הדבר חמור שבעתיים בערים הגדולות, שם כמויות האוכלוסין גדלה בקצב מהיר, ואילו הפקקים הופכים להיות “מכת מדינה”. ההערכה היא שעלות הזמן המבוזבז בפקקים עולה למדינה מיליארדים בשנה.

בעבודה שערכו פרופ’ עומר מואב והגב’ שני שרייבר, עולה כי “חלקו של הגודש בעלויות החיצוניות של התחבורה בישראל מגיע לכ- 4# מהתוצר, ובמונחי 2016 מדובר על אובדן תוצר של כ- 49 מיליארד ₪“. במונחי 2018 מדובר על יותרמ- 50 מיליארד ₪ בשנה. אין ספק שמדובר בסכומי עתק!

 

 

במאמר שפורסם בתחילת 2018 בעיתון גלובס ע”י מר דובי בן גדליהו, עולה כי גודש התנועה בישראל הינו מהגרועים בעולם. במאמר זה פורסם כמו כן, כי קיימת אצלנו בעיית תשתית, ולא נראה כי יש סיכוי להקצבת סכומים גדולים לשיפור והרחבת הכבישים. בעיה זו היא אף גדולה יותר כשמדובר בערים הגדולות. לפיכך, הפתרונות נעוצים בתחבורה שיתופית מחד ומאידך, מציאת תמריצים לנהגי כלי הרכב, שלא לעשות בהם שימוש כשיש פקקים או צפי לצפיפות רבה בכבישים. בנוסף, גם התחבורה הציבורית בעייתית מאוד בישראל, ונראה כי יחלפו שנים רבות עד שהמדינה תיערך כראוי. הפתרונות המוצעים, שיש להעבירם לביצוע, מבוססים על הקטנת השימוש בכלי הרכב הפרטיים. וכאמור, 2 הדרכים המעשיות לכך הן שימוש יתר ברכב שיתופי והטלת אגרות גודש.

 

פתרון אגרות הגודש

רק בימים אלו, התפרסם בכלכליסט כי “פנגו ופוינטר יתפעלו את מערך המשתתפים בפרויקט לעידוד נסיעה בתחבורה שיתופית“. 

 

 

כבר לפני 6 שנים פרסמתי על ניסוי של משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, הנערך להפעלת “מערכת ניטור” ניסיונית, שמטרתה היא לבצע מעקב רצוף אחר הרגלי הנסיעה של הנהגים בישראל. נראה כי המסקנות מניסוי זה לא הצליחו להתפרסם כראוי, ולצערנו לא יצא מכך דבר. עכשיו החל להתבצע ניסוי חדש ע”י 2 חברות פרטיות (פנגו ופוינטר), ובהחלט ייתכן כי התוצאות יעודדו שימוש בנושא זה באופן יעיל יותר.

 

מהן אגרות הגודש ?

אגרות אלה מיועדות להיות מוטלות על משתמשי כלי הרכב בכבישים עמוסים. אגרות הגודש מוטלות על אותם הנהגים, על מנת לנסות ולהעבירם לשימוש בשעות בהן הכבישים פחות עמוסים. אגרות גודש מאוד מקובלות במדינות אחרות, ומצויות בערים מסוימות במדינות כגון סינגפור, אנגליה (לונדון), שטוקהולם , שבדיה, איטליה ונורוובגיה. אני סבור כי הצלחת הניסוי והטלת אגרות גודש, לטובת עידוד נסיעות בעת שאין פקקים, יכולה בהחלט לעודד את הנושא.

 

פתרון ביטול החנייה בכחול לבן

לאחרונה פורסם כי בכוונת עיריית תל אביב, לבטל את זכויות החנייה הזולה לאורך המדרכות. ידוע כי עלות החנייה לצד המדרכות זולה מאוד יחסית למגרשי חנייה. אופציית חנייה זו, מאפשרת למשתמשי כלי הרכב לחנות בעת שובם לבתיהם או באמצע העבודה ולעשות זאת במחירים זולים. עם זאת, מטרת העירייה היא לעודד אי שימוש בכלי רכב פרטיים, ובכדי ליישם אפשרות זו, עלה פתרון שבא לייקר באופן משמעותי את עלויות החנייה. אמנם הפתרון יכול להיות אפקטיבי, אך אני סבור שיוזמות אלו, לא יעברו לביצוע בשנים הקרובות.

 

הרכב השיתופי

לפני יותר משנתיים כתבתי על כל שאנחנו לפני עידן הרכב השיתופי. מאז היו התפתחויות רבות, וחברת Car2go הישראלית, החלה להתפתח ולפעול במספר ערים בישראל. בנוסף, גם לתחבורה השיתופית יש מקום. בזמנו הבהרתי, כי נהיגה ברכב פרטי עם מספר משמשים, תביא לא רק לחסכון למשתמשים עצמם אלא גם לציבור הנהגים.

 

 

ואכן, מסתבר שמשרד התחבורה מתכוון לעודד נסיעות עם ריבוי נוסעים, ויאפשר לכלי רכב אלה לנסוע בנתיבי התבחורה הציבורית. מאידך, הפעילות של הרכב השיתופי בישראל הולכת ומתרחבת. ערים רבות כבר עושות בכך שימוש באמצעות חברה זו, אך למרבה הצער, אין מודעות מספיק לכך בציבור, ובשלב זה הרכב השיתופי איננו מככב ברחבי הערים. מעבר לכך, ישנן דיווחים כי חברה זו מפסידה כספים וזה בהחלט מטרידבמקביל הולך ומתפתח תחום חדש, והוא תחבורה שיתופית של מוניות. כלומר, מונית אחת שתאסוף מספר אנשים, על מנת להסיעם למקום יעדם. לדוגמה היא חברת VIA המסיעה ברחובות ניו יורק ושיקגו אלפי אנשים.


לסיכום

אני סבור שבקרוב אותם הנהגים שיסיעו אנשים נוספים, יוכלו ליהנות מנסיעות בנתיבי התחבורה הציבורית. כמו כן, הטלת אגרת הגודש תזרז את הפסקת הפקקים הקיימת כיום, אך בעתיד הרחוק, רק נסיעה שיתופית תוכל לסייע ביתר שאת וכמובן שיפור בתחבורה ציבורית יסייע לכל זה באופן משמעותי !

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. שמעון

    ידוע מה יהיה גובה האגרה בעיר?

  2. אבירם

    בנוגע לרכב השיתופי, האם ניתן יהיה לקנות בצורה שיתופית בעתיד והאם זה אומר שיהיו מספר בעלים לרכב? תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים