אתר הבית

“1984 בישראל”: המדינה הולכת לעקוב אחר מיקום הרכבים שלנו

פורסם ע"י ב פבר 16, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב פבר 16, 2020 בקטגוריה בלוג


אבי הורוביץ מעקב לפוסט

לפני תשע שנים ערכה המדינה ניסוי באמצעות משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, אשר מטרתו הייתה ניטור אחרי קבוצה גדולה של בעלי כלי רכב.  באותו ניסוי המטרה הייתה טובה לכאורה, קרי “כדי לעודד נסיעה חברתית וסביבתית”.באותה העת השתמשו במונח “ניטור”, וזאת כדי להסוות מעט את העובדה שמדובר למעשה בתוכנת מעקב. כעת פורסם כי משרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון מעלה שוב את הנושא, על מנת לעודד נהגים לנסוע שלא בשעות הפקקים, באמצעות תמריצים שונים. לפי הכתבה, משרד התחבורה רוצים בעצם להתקין מערכת ניטור “בכל מכונית בישראל”, על מנת למסות נסיעות באופן שונה לחלוטין מן האופן שבו הוא נעשה היום. תוצאת הלוואי של כך כמובן, היא האפשרות של “האח הגדול” לעקוב אחר כולנו.

מעקב על כלל כלי הרכב בישראל

ככל הנראה המדינה תעשה שימוש במכשור של החברות פוינטר ואיתוראן לצורך איתור כלל כלי הרכב. רשות המיסים הודיעה בעבר כי המדינה צריכה להציג תוכנית למיסוי נסיעות, בגלל הקטנת המיסוי על כלי רכב שאינם מזהמים. המטרה על פניו היא שינוי מערך התמריצים המופעל על נהגים כיום: שיפוי נהגים “טובים”, שנמנעים מנסיעה בשעות הנחשבות עמוסות יותר, וכן הטלת מיסוי על נהגים שנוסעים במקומות בהם קיימת בעייה של גודש בכבישים. בשלב הראשון, מדובר בניסוי בהיקף של 15,000 משתתפים. לפי הכתבה, כל משתתף מקבל 4,500 שקל לשנה, שמהם יופחתו סכומים על נהיגה  כל נהג יוכל לצבור עד 2,000 שקל בשנה, גם אם יימנע לחלוטין מכניסה למרכז תל אביב באותה שנה. מסלול נוסף מאפשר צבירת עד 10,000 שקל למי שיסיע אחרים או ייסע בנסיעה שיתופית (קארפול).

ניטור. מתוך כלכליסט

ניטור. מתוך כלכליסט

חדירה לפרטיות

השאלה המרכזית במהלך כזה, היא עד כמה הפרטיות שלנו תיפגע, והאם משרד התחבורה בעצם עובר על החוק בעת ביצוע מהלך זה. הזכות לפרטיות היא זכות מוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותי (אפילו הזכות לחופש הביטוי או הזכות לשוויון אינן מנויות בחוק במפורש, אולם הזכות לפרטיות כן). אין ספק כי בית המשפט יידרש בבוא היום לשאלת הפגיעה בזכות לפרטיות. נכון לשעה זו, אני סבור שמהלך זה יצור בעיה בקרב רבים מתושבי המדינה, ולגמרי לא בטוח שהתגמול הכספי יפצה על הפגיעה בזכות.

ההשפעה על פעילות הליסינג

אני סבור שבמסגרת פעילות הליסינג, תוכנית המעקב קצת תקרטע, שהרי בחברות יכול כל אחד להחליף את כלי הרכב, ולכן תוכנית המעקב תהיה על הרכב עצמו, אבל לא תהיה אפקטיבית לגבי הנוהג בו.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים