אתר הבית

תמונת המצב של כלי הרכב החסכוניים והבלתי מזהמים

פורסם ע"י ב אוק 6, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב אוק 6, 2019 בקטגוריה בלוג


מן הכותרת ניתן ללמוד שאנו מדברים בעיקר על כלי רכב חשמליים והיברידיים. מדינת ישראל הביאה אותנו למצב מביך,  ונראה שעל שר האוצר או שר התחבורה החדש תהיה מוטלת המשימה לשנותו.

כלי הרכב ההיברידיים

מגוון כלי הרכב ההיברידיים איננו גדול אולם כלי הרכב הקיימים מצוינים. כבר לני שנתיים כתבתי על כך ש”כלי הרכב ההיברידיים תופסים תאוצה“. ואכן למרות הביקוש ולצערנו הרב, לאחרונה החליטה הממשלה, כדי לכסות את הגרעון במאזן התשלומים להעלות את המיסוי על כלי רכב אלה ונוספים:

עליית המיסוי לא תחול על כלי הרכב החשמליים (ועל כך ארחיב בהמשך), אלא על כלי הרכב ההיברידיים ואלה עם הפלאג אין.

כלי הרכב ההיברידיים צפויים איפוא להתייקר בתחילת השנה כפונקציה של העלאת המיסוי מ- 30% ל- 45%. להערכתי מדובר על אלפי שקלים (על כך הרחבתי במאמר שפורסם על ידי לפני כשנה תחת הכותרת “המדינה תפגע בלוקוחות הליסינג“).

כלי הרכב עם מנוע הפלאג אין צפויים להתייקר בשוליים, ואילו כלי הרכב החשמליים יתייקרו, אך לא בשיעורים דומים לאלו של כלי הרכב הממונעים בבנזין ו/סולר. כלי הרכב ההיברידיים חסכוניים לא רק בצריכת הדלק אלא גם בשווי השימוש (500 ₪ לחודש בלבד). לעומתם, כלי הרכב החשמליים זולים יותר בצריכת הדלק, והן בשווי השימוש (לגביהם יש זיכוי כפל בגובה של 1,000 ₪).

באותו הזמן, מבחינת זיהום אוויר], גם ההיברידיות וגם החשמליות מזהמות הרבה פחות מאלה הממונעים בבנזין או בסולר.

מהם כלי הרכב החשמליים הקיימים ועלותם

בארץ קיימים היום, כלי רכב המשויכים לקבוצה הרגילה ולא היוקרתית, בסך הכל 3 כלי רכב:

  1. הרנו זואי
  2. הניסאן ליף
  3. היונדאי איוניק

עלותה של הרנו זואי הינה כ-130 אלף ₪. מדובר בסך הכל ברכב מקטגוריית המיני/סופר מיני, ובהשוואה לכלי רכב דומים באותה קטגוריה, הוא יקר בכמה עשרות אלפי שקלים: יקר בחמישים אלף שקלים (50,000) מן השברולט ספארק, ובעשרים וחמישה אלף שקלים (25,000) מן הטויוטה יאריס ההיברידית. אין ספק שמדובר בגורם (בנוסף לאלו שעוד יפורטו להלן), המונע הצטיידות מאסיבית בכלי רכב חשמליים.

ניסאן ליף ויונדאי איוניק.                                                                         צילום באדיבות כלכליסט

כלי רכב זה יקר מהאיוניק ההיברידית ב- 20 אלף ₪.

כלי רכב זה יקר מההבירידיות בכ- 20/25 אלף ₪.

עלותן היקרה של כלי הרכב החשמליים מהווה אבן נגף בהצטיידות מאסיבית שלהם. עם זאת, נראה כי במהלך 2020 יגיעו מגוון גדול מאוד של כלי רכב כאלה, לרבות מיצרניות סיניות (Nio למשל), וייתכן שיהיו במחירים נוחים יותר.

בעיית ההטענה

במהלך 2020 יוקמו בארץ לפחות 2,500 נקודות הטענה. חלקן תהיינה נקודות הטענה מהירות. הבעיה היא לוחות הזמנים: בהטענה מהירה מדובר על כ-45 דקות, ובהטענה רגילה מספר שעות לכל טעינה מלאה.

נכון שאפשר להטעין בזמן שהרכב עומד בחנייה, בין אם בבית או במקום העבודה, ועלויות ההתקנה של עמדת הטעינה זניחות יחסית, אולם טווח הנסיעה מוגבל כיום לכ-300 ק”מ. אם ישנן נהגים במבקשים לנסוע ביום אחד קצת יותר מטווח זה, הם צריכים לעבור את מכשול הזמנים כלומר, לעצור לשם טעינה לפרק זמן ארוך, וממילא להסתמך על כך שיהיו עמדות טעינה נוחות בדרך.

אני סבור שזוהי מכשלה לא קטנה, אף כי ייתכן ורבים יוכלו לעשות בכלי רכב אלה שימוש ובלבד שמחירם יהיה סביר. ישנם רבים, המבצעים מרחקי נסיעה משמעותיים יחסית בתוך טווח המקסימום, כגון 100 עד 200 ק”מ ליום, ואלו יוכלו לעשות בכלי הרכב החשמליים שימוש, ולהטעינם או במקום העבודה או בחנייה בביתם.

קיימת דרך הטענה נוספת המיוצגת ע”י חברת אלקטריאון: חברה זו מציגה פתרון נהדר של הטענה באמצעות נסיעה על כבישים חכמים. בכתבה בידיעות אחרונות ע”י מר חזי שטרנליכט התפרסם כי חברה זו זכתה לא מזמן במכרז לבניית כביש חכם בשבדיה, שתשלב עם הכביש את טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית, ותוכל להטעין משאיות ואוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעתם. אני סבור שזוהי דרך מצוינת להטענת כלי רכב חשמלים אבל כמובן שצריך להתקשר כמובן עם חברה זו שתבנה גם בארץ.

כלי הרכב החשמליים אינם מזהמים כמעט בכלל, ועל פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, כבר בעוד 10 שנים אסור יהיה למכור/לרכוש כלי רכב הממונעים בבנזין או בסולר( באירופה מהלך זה יחל כבר ב-2025).

כלי הרכב ההיברידיים

כלי רכב אלה לא מצריכים הטענה, והם מאד מבוקשים. הביקוש כאמור נובע בעיקר נוכח החיסכון בצריכת הדלק, ובהנחה בשווי השימוש (חצי מן העלות של החשמליות). מאידך, מחירם עד כה היה זול ביחס לחשמליות, ולכן הביקוש החל לגדול מאוד בשנה האחרונה.

במאמרי לאחרונה, הרחבתי על נושא זה, ואני סבור שגם בתחילת 2020, למרות עליית המחירים הצפויה, ייתכן והביקוש יהיה גדול. במקביל כתבתי על כך, שהביקוש לג’יפונים הולך וגדל, אודי עציון, כתב רכב מידיעות אחרונות, פרסם מאמר תחת הכותרת “מי הרג את המשפחתיות הקטנות”:

 

ובכן, אין עדיין ולא נראה כי קיימים באופק ג’יפונים “עממיים” בתצורת כלי רכב חשמליים. לעומת זאת, כלי רכב היברידיים מגוונים יותר, ויש ביניהם גם ג’יפונים כגון” הקיה נירו והטויוטה CHR.

כאמור, הערכה זהירה מצביעה על הכיוון של המשך הביקוש להיברידיות ב-2020, למרות עליית המיסוי החלקית בשנה זו.

ההשפעה על תחום הליסינג

עקרונות הליסינג מציגות את ההתמחרות על כלי רכב, ובין השאר יש חשיבות רבה לגרט (Salvage Value), כלומר באיזה מחירי יימכר הרכב בעוד 3 שנים, לאחר תקופת הליסינג. להערכתי, החשש מפני השינוי שעומד להגיע בשנת 2030, יחל להשפיע כבר בשנת 2023, ואנחנו נראה צניחה במחירי כלי הרכב הממונעים בבנזין/סולר ומאידך יציבות בכל הרכב ההיברידיים ו/או החשמליים (שהרי אז ייכנסו לתוקף האיסורים למכור רכבים ממונעי בנזין).

חברות הליסינג מצוידות כבר בכלי רכב היברידיים, ולהערכתי בגלל שהגרט צפוי להיות גבוה במשך השנים הבאות לכלי רכב כאלה, אני סבור שמחירם לא יתייקר באופן מהותי, למרות עליית המחירים כבר בינואר שנה זו.

הביקוש לכלי הרכב ההיברידיים יגדל, ואילו לגבי החשמליות ניאלץ להמתין עוד קצת עד הגדלת המבחר באמצע השנה. לחברות הליסינג עדיין איו וודאות מהן עלויות התחזוקה של כלי הרכב החשמליים לכן הן יתומחרו במחיר יקר יחסית. לפיכך בהתחלת הדרך הפערים בין החברות השונות יהיו גבוהים ורק באמצעות ביצוע מכרז אפשר יהיה להשיג את המחיר האופטימלי (כפי שאני מבצע) .

לאור כל זאת, אני סבור למרות עליית מחירי ההיברידיות בינואר 2020, מחיר הליסינג לא יעלה באופן ניכר ואילו החשמליות ייכנסו עם מחירים גבוהים שירדו בהדרגה.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים