אתר הבית

תחזית הליסינג ל-2016: שנה סוערת צפויה לנו

פורסם ע"י ב דצמ 20, 2015 בקטגוריה בלוג | 5 תגובות

פורסם ע"י ב דצמ 20, 2015 בקטגוריה בלוג


השנה האזרחית הקרובה, הבאה עלינו לטובה, צפויה להיות סוערת במיוחד בכל מגזרי ענף הליסינג. הענף כולו סוער: קיים מגוון ענק הולך וגדל של כלי רכב חדשים ומחודשים. זאת בצל המשך הדיווחים בדבר הרווחיות הזעומה של חברות הליסינג הגדולות המחזיקות בחלק עיקרי מכלל צי כלי הרכב.

כלי הרכב החדשים

2016בכל מגזרי הרכב בשנה הקרובה ישווקו כלי רכב חדישים ומחודשים. כבר בימים אלו נערכים היבואנים לקלוט ולשווק את כלי הרכב החדשים. כפי שכבר ציינתי, כלי רכב חדישים הם תמיד בטוחים יותר ובדרך כלל גם חסכוניים יותר. כך, כפי שאתאר בקצרה ובתמציתיות להלן, מדובר לא רק בכלי רכב חדשים אלא גם כאלו שעברו ‘פייס ליפטינג’ כלומר, שיפורים חלקיים בלבד.

במגזר הסופר מיני, כבר ניתן למפות באופן חלקי את כלי הרכב החדשים. אני בהחלט מצפה לשמוע ולראות מה תביא איתה חברת UMI יבואנית שברולט וכמובן מצפה לשיפורים אפשריים בכלי הרכב הקיימים.

ברמת כלי הרכב המשפחתיים, אי אפשר שלא להבחין בפורד פוקוס שמנסה להתברג פעם נוספת כאחת המכוניות הנפוצות בחברות הליסינג. כלי רכב זה שנכנס לשוק הליסינג כרוח סערה בשנת 2012, התברר כבעייתי והפסיק להיות משווק כבר בסוף 2014, ובמקומו הגיעה מכונית הפורד החדשה. דלק מוטורס, יבואנית כלי הרכב, פרסמה בימים אלו על השקת 3 דגמים חדשים של הפורד פוקוס, השונים מזה הישן. על מנת לנסות ולהחזיר את האמון בכלי רכב זה, על היבואן להגביר את גובה ההנחות שייתן לחברות הליסינג ולנסות דרכן להגיע לציי הרכב. להערכתי, החל מהרבעון השני של 2016, חברות הליסינג יציעו מחירים אטרקטיביים במיוחד לכלי רכב אלו, וצרכני הליסינג עשויים בהחלט לחזור ולעשות בהם שימוש.

גם המאזדה 3, היונדאי I35, הקיה פורטה והטויוטה קורולה, שכה מבוקשות ככלי רכב משפחתיים, עשויות להופיע עם דגמים משופרים.

בתחום הג’יפונים נצפה יותר לגדולות. כלי רכב חדש כבר יצא לאור העולם בימים אלו מסוג סאן יאנג ‘טיבולי’. רבים צופים כי קבוצת קיה, לה שייך יבוא כלי רכב זה גם כן, תמשיך ותפגין עוצמה, לא מעט בזכות כלי רכב זה, ביחד עם הקיה ספוראטג’ החדשה, שבתחילת השנה תככב בחדשות הרכב. גם הונדה תייבא את ה-HR4 עם מנוע חדש וכמובן המאזדה CX3 הצפויה להגיע גם אלינו עם מערכות טכנולוגיות חדישות ביותר.

לחצו על התמונה למעבר לסרטון על מאזדה CX3

לחצו על התמונה למעבר לסרטון על מאזדה CX3

במכוניות המנהלים החידושים לא מפסיקים, וכך סקודה סופרב החלה לייבא את מכונית המנהלים בגרסה החדשה ועם מספר לא קטן של מחירים. כמוה, יונדאי מחדשת עם הגרסה ההיברידית.

זוהי בהחלט רשימה חלקית – כלי רכב חדשים, מחודשים ורבים נוספים צפויים להופיע בשנת 2016, וישווקו בעיקר לצרכני הליסינג.

מחירי כלי הרכב

במהלך שנת 2015, לא השתנו שערי המטבע העיקריים באופן דרמטי, אף כי היורו הפגין חולשה. להלן טבלת שערי מטבע אלו:

201215-1

שער היורו ירד מ- 4.7246 ₪ בסוף 2014 ל-4.224 ₪ באמצע דצמבר. מדובר בירידה של למעלה מ-10.5$. לכאורה זוהי ירידת מחיר משמעותית שתאפשר ירידה במחירי כלי הרכב. הדולר לעומת זאת מפגין יציבות. למרות זאת, ייתכן בהחלט כי היבואנים יפעלו על מנת לעזור לחברות הליסינג, ויעלו מעט את המחירים. עובדה זו תיתכן בעיקר נוכח הדגמים החדשים שישווקו בשנה זו. ליבואנים, בעלי השליטה במרבית חברות הליסינג, יש אינטרס ברור לעזור לחברות הליסינג שבשליטתן, אבל ליבואנים שלהם אין שליטה, יש אינטרס לעזור לחברות הליסינג על מנת לחזקן ולעודד את רכישת כלי הרכב מהם. לצורך כך, עלייה במחיר כלי הרכב, ואפילו בסכום סמלי, תאפשר להם להעניק הנחות גדולות יותר לחברות הליסינג. לפיכך, בהחלט תיתכן עליית מחיר בדגמים הקיימים, ועלייה בדגמים החדשים.

הרווחיות של חברות הליסינג

לקוראיי אין זה חדש שרובן המכריע של חברות הליסינג אינן מרוויחות, וגם אם כן, מדובר בסכומים זעומים ביחס להון העצמי שלהן ובוודאי שביחס לסיכונים הרבים שבענף הרכב. בתחזית שלי לשנת 2015, הסברתי עד כמה בעיית מכירת כלי הרכב מקשה על פעילות חברות הליסינג.

עוד הצגתי את תוצאותיהן לשנת 2014, ותיארתי את מצב הענף כפי שאכן התברר בשנה החולפת. בסך הכל, איני רואה שינויים דרמטיים בתוצאותיהן העסקיות, אף כי שתי החברות שהפסידו בשנה קודמת (אלדן ואוויס), יצליחו כבר השנה לשנות את המגמה. שתי החברות מצליחות לפר תוצאות ולהציג רווחיות בדוחותיהן הרבעוניים, שישתקפו ככל הנראה גם בדוחות השנתיים – זאת אף כי הרווחיות איננה צפויה להיות גבוהה. מדובר במיליונים בודדים ובאחוז שולי ביחס להיקף הפעילות (ולהון העצמי).

מגמות בענף הליסינג

כפי שכבר ציינתי, תתחזק המגמה של נטישת לקוחות הליסינג המבצעים קילומטראז’ נמוך, בעיקר בחברות ההייטק. נטישת לקוחות אלו, הסתכמה בשנת 2014 בהיקף של כ-8%, כך עולה מדו”ח שפרסמה חברת עוקץ:

141215-1

מדובר בעובדי הייטק אשר מחויבים לא רק בשווי השימוש, אלא גם בעלות הליסינג. המעסיק מממן רק את עלות הדלק. לכן, אין לעובדים אלו כדאיות בשעה שצריכת הדלק שלהם נמוכה.

לעומת זאת, אלו המבצעים נסועה גבוהה ממשיכים וימשיכו לעשות שימוש בליסינג התפעולי. הבעיה היא, שכפועל יוצא, הקילומטראז’ הממוצע של לקוחות הליסינג צפוי לעלות, ואת זה חברות הליסינג אינן ‘אוהבות’. מניסיון של ביצוע מכרזי ליסינג רבים בשנה זו, עולה כי כמות חברות הליסינג המשתתפות במכרזים בהם הקילומטראז’ הצפוי גבוה למעלה מ-40 אלף לשנה, הולכת ופוחתת. מגמה זו תלך ותתחזק גם ב-2016. המגמה מתחזקת הואיל והקושי למכור כלי רכב משומשים עם קילומטראז’ גבוה הולך וגובר. מצב זה יתחזק בשנה הקרובה גם בגלל הקלות שברכישת כלי רכב חדש (על כך הרחבתי בחחזית ל-2015).

כלומר, ככל שתתרחב מגמת העלייה בממוצע הקילומטרים של משתמשי הליסינג, המצב ילך ויחמיר בענף. המכירות תהיינה קשות יותר ויותר, וחברות הליסינג הגדולות יהיו צריכות ‘להחליט’ לא לבצע כלל את העסקאות או להעלות את מחיריהן. המגמה הזו ברורה!

חברות הליסינג הגדולות, כגון שלמה סיקסט, החלו לא מזמן בהתמקדות בביצוע הליסינג הפרטי וכן במכירת כלי רכב יד שנייה עם 0 ק”מ. כל יתר החברות יעשו בדיוק את אותו המהלך.

לעניין השכרת הרכב, שהיא מוצר משלים לפעילת הליסינג, גם כאן צפוי שינוי. השינוי הכרחי שכן המחירים נמוכים ונושקים למחירי הליסינג. אין בכך כל הגיון, ולהערכתי הפערים בין פעילויות אלה ילכו ויתרחבו. מחירי הליסינג יעלו, אבל מחירי ההשכרה יעלו כפל כפליים. חברות ההשכרה, שהתמקדו גם בביצוע השכרת רכב ללקוחות אלו, מפסיקות לאט לאט את העסקאות כל עוד מחיריהן יהיו נמוכים כמו שהם עכשיו. כך למשל, חברה גדולה עם מותג בינלאומי החליטה (החלטה פנימית שלא בפרהסיה…) שלא לבצע עסקאות השכרה ללקוחות עסקיים בארץ.

בסך הכל, הערכתי היא כי מגמת נטישת משמשי הליסינג המבצעים קילומטראז’ נמוך תתעצם. הנטישה תגדל עקב עלייה במחירי הליסינג, אבל לעומת זאת, הליסינג הפרטי ילך וישתרש.

כיצד מתמודדים מול מגמות אלה?

במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני מבצע, לעתים קרובות ציי הרכב נדרשים לפעול על מנת למנוע ביצוע עסקאות עם קילומטראז’ גבוה במיוחד. הדרך הנכונה איננה, כמו בעבר, להתעלם ולבקש עסקאות עם ממוצע הקילומטרים החזוי, אלא להימנע מסטיות גדולות של נסועה, במסגרת העסקאות. את זה כמובן שניתן לשלב בעסקות שונות במקצת, תוך היעדר פגיעה ברמת השירות.

בנוסף, הערכתי היא כי, כאמור, מחירי הליסינג יעלו. הערכה זו תתחזק בוודאי עם פרסום הדוחות השנתיים של 4 החברות הגדולות, בסוף הרבעון הראשון. במסגרת מכרזי הליסינג אני מנסה לקבע מחירים לתקופות ארוכות ובכך לשמור על המחירים הקיימים גם בעסקאות חדשות.

לסיכום

מבחר כלי הרכב יחייב השנה בדיקות מדוקדקות בין העלות לתועלת בבחירת סוגי כלי הרכב המתאימים ביותר לציי רכב. מלבד זאת, יש להיערך לעליות מחירים צפויות, וככל שנקדים כך ייטב.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

5 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. שלום

    בכל שנה אני קורא את התחזית של אבי הורוביץ ולפעמים לא מסכים… אבל בסוף תמיד הדברים שנאמרים מתרחשים… מגמות מעניינות
    תודה

  2. שלום נחום

    האם השוק הרווי במכוניות לא יחסל את שוק הליסניג.ואת חברות הליסינג. אתה אומר הרווחיות נמוכה.כל משתנה הכי קטן יזעזע את השוק.

  3. אלי קצין בטיחות בתעבורה

    גם אני מסכים עם התגובה שכל שנה אתה מפרסם.
    גם אצלנו בחברה אלה המבצעים ק”מ נמוך מפסיקים ולא מחדשים את עסקות הליסינג. מה שנותר אלה המבצעים ק”מ גבוה.
    הבעיה שלנו היא שאנחנו עובדים עם מספר חברות ליסינג. אבקש להיפגש ולבחון איתך מה ניתן לעשות

  4. רפי

    תודה על המאמרים המחכימים.
    אשמח לשמוע המלצות על רכבי סטיישן בשנת 2016, כמו המאמר שהיה לך על 2015…

  5. עוגן דרוקרמן

    ניתוח מאוד מקצועי, תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים