אתר הבית

שווי השימוש- האם משמש כמכשלה להתפתחות ענף הרכב ?

פורסם ע"י ב ספט 5, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב ספט 5, 2019 בקטגוריה בלוג


לפני שבוע פורסם בדה מרקר מאמר מאת אפרת נוימן ואסנת ניר, תחת הכותרת: “אבסורד הליסינג: למה היי-טקיסט משלם כמו פועל על רכב צמוד מהעובדה ?”.  נושא זה נדון כבר עשרות ואולי מאות פעמים, ואף גם עבדכם הנאמן התייחס לכך בבלוג זה מספר פעמים (למשל כאן, כאן או כאן). כפי שציינתי בעבר, ההחלטה בעניין שווי השימוש היא איוולת גדולה ולא צודקת, כאשר רשות המיסים הם אלה “המנצחים” מבחינתם, אך מדובר “בניצחון פירוס”.

 

המצב הקיים בישראל

למעט דרום אפריקה הרי בישראל אחוז החיוב של שווי השימוש הגבוה ביותר בעולם :

אבי הורוביץ - שווי שימוש

הבעיה גדולה הרבה יותר, כיוון שגם מחירי כלי הרכב הם הגבוהים ביותר במערב, ואז מכפלת האחוזים (אחוז שווי השימוש כפול שווי הרכב) יוצרת עלות גבוהה וחסרת פרופורציות של שווי השימוש ברכב.

לפני 5 שנים כתבתי והרחבתי על פשרה שנחתמה בין רשות המיסים לבין עובדי מפעל רפא”ל: 

“נחתם הסכם פשרה בין עובדי רפא”ל לבין רשות המיסים. מטרת הסכם הפשרה הושגה “כדי למנוע פסיקה עקרונית בעניין זקיפת שווי שימוש רכב כלכלי”.

תמצית ההסכם שנחתם אז, מתייחס לעובדי רפא”ל העושים שימוש זמני ברכב “המאגר” שאינו משויך להם. מהו רכב “מאגר“? מדובר ברכבי “איגום” שאינם משויכים לאיש, ומצויים בשימוש הכללי של החברה. במקרים רבים ישנה התייחסות לרכב מסוג זה. כך, בהוראת החשב הכללי מספר 13.5.1 נקבע כדלקמן:

“רכב איגום המוקצה לעובד לביצוע משימה ו/או הסעת עובדים לאחר שעות העבודה ו/או לאחר סיום העבודה, ואינו מוחזר למשרד אלא נותר בחנייה במקום מגוריו של העובד, מהווה הטבה לעובד שעליה תבוצע זקיפה… זקיפת הטבה לעובד עבור חודש מלא תבוצע במקרים שבהם השימוש ברכב האיגום בוצע פעמיים בחודש לפחות, או כאשר רכב האיגום נשאר בידי העובד באחד מימי סוף השבוע או החופשה”.

לכאורה נוצר מצב, שעובד העושה שימוש בכלי רכב של החברה אפילו של יומיים בחודש, שבמהלכן נותר הרכב בשעות הלילה בידיו, ישלם שווי שימוש בגין חודש שלםמהודעת הפשרה של רפא”ל דאז, נראה כי הוסכם על כך שהחשב הכללי יאכל את כובעו וייאלץ לשנות הנחיותיו:  לא ניתן לחייב את העובד במלוא החיוב, כאשר מספר ימי השימוש אינו עולה על עשרה ימים בחודש.

ההסכם שנכרת בין רשות המיסים לעובדי רפא”ל קובע כי החיוב בגין שווי השימוש לא יהיה עבור כל החודש אלא יחסי “…כיחס שבין מספר ימי השימוש ברכב המאגר כאמור בחודש קלנדארי, לבין 30 ימים בחודש” וזאת אם כאמור לא עשה שימוש ביותר מ-10 ימים באותו חודש או בלמעלה מ-100 ימים בשנה”. אני סברתי בזמנו שזוהי תחילת הדרך מבחינת רשות המיסים, בתפיסה של  חיוב שווי השימוש הולם כלפי אלו שאינם משתמשים בכלי הרכב לצרכי עבודה, אולם נראה כי הייתי אופטימי מדי ביחס להגיון של רשות המיסים. 

הטיפול באי הצדק

תחת המצב הקיים, ישנן מספר אפשרויות עבור ארגונים להוזיל או לבטל לעובדים את שווי השימוש. הדרך הראשונה היא לבחור בכלי רכב ששווי השימוש שלו זול יותר מן האלטרנטיבות האחרות. במקרה זה מדובר בכלי רכב היברידיים, ובקרוב יצטרפו לכך גם כלי רכב חשמליים” כלי רכב היברידי מקנה 500 ₪ הנחה בשווי השימוש וחשמלי- 1,000 ₪. מעבר לחסכון בשווי השימוש, ישנו חסכון נוסף בעלויות הדלק.

דרך נוספת המצויה אצל חלק גדול מהמעסיקים, בהם העובדים משמשים בכלי הרכב לצרכי עבודה, הינו גילום שווי השימוש בשכר העובד. נתקלתי במספר לא קטן של חברות המבצעות מהלך זה, וגם כאן, על מנת לחסוך למעסיק, עדיף לעשות שימוש בכלי רכב היברידי או חשמלי, כאשר במקרים אלה החיסכון שבגילום גבוה יותר למעסיק.

לסיכום:

  • ההרגשה שלי היא שבישראל קיים חוסר צדק בחיובי עובדים המשתמשים בכלי הרכב לצרכי עבודה, ובכל זאת משלמים כמו “עובדי ההייטק” העושים שימוש בכל הרכב כדי להגיע לעבודה ובחזרה לביתם.
  • אני סבור כי רק מאמץ קולקטיבי של משתמשים רבים שיילחצו על שר התחבורה, יאפשר לבטל חיובים אלה, ולהותיר רק את החיובים על אלה שאינם עובדים עם כלי הרכב.
  • אני לא סבור שיש השפעה גדולה על כמויות המשתמשים כיום, הואיל ואין מספיק תחבורה ציבורית טובה ויעילה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים