אתר הבית

“אפס קילומטר” היא עסקה משתלמת – תגובה לתומר הדר (“כלכליסט”)

פורסם ע"י ב יול 22, 2016 בקטגוריה אפס קילומטר, בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יול 22, 2016 בקטגוריה אפס קילומטר, בלוג


הנסיקה במכירות של כלי הרכב בישראל, מחזקת את שוק הליסינג הפרטי וגם את מכירת כלי הרכב החדשים עם “אפס קילומטר” מחברות הליסינג. אולם, מתברר כי בקרב הרוכשים והמתעניינים רבה ההיא מחלוקת לגבי כדאיות הרכישה של כלי רכב אלה, ולכן אנסה כאן לתת הסבר ממצה.

מעבר להסבר, אציג כיצד התנהלות מקומית, של בודדים, יכולה להפוך את כולם כ”שותפים” למעשים פסולים.

מהו כלי הרכב החדש עם “אפס קילומטר”?

כלי רכב אלה, הם אותם כלי רכב שחברות הליסינג רוכשות בכמויות גדולות ולפיכך גם בעלות מופחתת לכל יחידה. מסיבה זו, הן יכולות להרוויח גם אם המכוניות נמכרות בהנחה משמעותית ללקוח, שמקבל רכב חדש עם 0 קילומטרים, אבל עם יד נוספת (של החברה המוכרת).

כפועל יוצא בסופו של דבר, בעת המכירה של כלי רכב זה על ידי אותו הרוכש, המחירון עבורו נמוך קצת יותר בגלל היד הנוספת, ולכן הסכום שיתקבל יהיה קטן יותר. יחד עם זאת, הנושא קצת יותר מורכב, הואיל וירידת הערך בגלל היד הנוספת היא לעתים שולית בלבד.

ירידת הערך בגלל היד הנוספת

העיקרון קובע כי ככל שגובה ההנחה גבוה יותר בעת הרכישה, כך ההשפעה נמוכה יותר. לכך מצטרפת גם משמעות תקופת האחזקה- כשגם כאן, ככל שהתקופה ארוכה יותר, כך התועלת המופקת מההנחה בעת הרכישה גבוהה יותר.

גובה ההנחה

על מנת להבין במדויק את הכדאיות הכלכלית של רכישת רכב “אפס קילומטר”, ניקח לדוגמא, הנחה בגובה של 10% על רכב מסוג זה. כלומר, אם מחירון כלי הרכב הינו 130 אלף ₪, גובה ההנחה יעמוד על 13 אלף ₪. אם תקופת האחזקה תהיה 3 שנים, ומחיר המחירון בתום התקופה יעמוד על 65 אלף ₪, לכך יש להוסיף הורדה של 10%  בגלל היד הנוספת (6.5 אלף ₪).

כלומר, במקרה זה, החיסכון שהתקבל מרכישת כלי רכב עם אפס קילומטר היה 6.5 אלף ₪. ככל שתקופת האחזקה של הרכב לפני מכירתו תהיה ארוכה יותר, כך ההשפעה על ירידת המחיר עקב היד הנוספת תלך ותקטן. רוכש רציונלי צריך לקחת בחשבון נתונים אלה בעת הרכישה.

תקלות בכלי הרכב
לאחרונה פרסם העיתונאי תומר הדר, ב”כלכליסט” שתי כתבות תחת הכותרת: “אפס קילומטר, לא אפס בעיות”. ו”כשאפס קילומטר הופך לעשרות תקלות ברכב“. בסדרת כתבות אלה מנסה העיתונאי הנכבד, להציג תמונה, שלכאורה כלי הרכב הנמכרים בשיטה זו פגומים. הדר אף מסביר באמצעות גרף יפה את הבעייתיות שלדעתו יש בסוג פעילות זה, בעיקר כשמדובר במכירה דרך אתרי אינטרנט פרטיזניים ולא מוסדרים. להלן מספר כלי רכב המצויים באתרים שונים וכן הסבר גרפי לכשל לכאורה, שמצא באתרים שונים:

רכבי אפס קילומטר ומחיריהם (מתוך "כלכליסט")

רכבי אפס קילומטר ומחיריהם (מתוך “כלכליסט”)

תרשים זרימה של רכישת רכב "אפס קילומטר" (מוטעה)

תרשים זרימה של רכישת רכב “אפס קילומטר” (מוטעה)

הדר ממשיך בכתבה השנייה להסביר כי לא רק שבעלי האתרים הם “חאפרים”, אלא שגם כלי הרכב הנמכרים פגומים:

כלכליסט - אפס קילומטר

האתרים ה”לא מהימנים”.

רכישת כלי הרכב באמצעות “מתווכים”, לדברי העיתונאי, גורמת לכך שבמקרים מסוימים כשמזמינים רכב חדש באמצעות האתר הם “…עלולים למצוא עצמם מזמינים מכונית שכלל אינה קיימת”. אכן יש בעיה עם אתרים, אם אכן קורים אירועים מעין אלה. יחד עם זאת, הנזק כפי שתיאר, הוא קטן.

להערכתי, מדובר רק במספר קטן של אתרים, כשמקביל ישנם אתרים אשר לא גובים כל תשלום מהלקוחות הרוכשים, אלא מקבלים עמלות מחברות הליסינג המוכרות את כלי הרכב. במקרים אלה, בדרך כלל, ההפניה של הלקוח תהיה ישירות לחברת הליסינג ומולה הוא מתנהל. כך שהבעיה לא קיימת.

כלי רכב חדשים אבל “פגומים”

כבר בכתבה הראשונה העיתונאי מתאר מקרים בהם “…על פי החוק הישראלי, למכוניות יש “תאריך תפוגה”, כלומר מהיום בו המכונית יוצרה ועד היום שבו היא נמכרת אסור שתחלוף יותר משנה. אם חלפה שנה, יבואן הרכב חייב לרשום את הרכב כיד שנייה. החוק נועד בפועל להגן על הצרכן, כלומר לוודא שהצרכן לא רוכש מכונית שנדרשה לעמידה ממושכת במחסנים שהביאה להידרדרות במצבה. ולכן כשרכב מדגם מסוים “חוגג” 11 חודשים מיום ייצורו, ממהר יבואן הרכב למכור אותו, לעתים לידי חברת ליסינג. במצב כזה נוצרת הצפה של השוק במכוניות מדגם מסוים, וחברות הליסינג ממהרות להעביר את הרכבים הלאה”.

הדר ככל הנראה אינו מודע לכך, שמקרים מעין אלה ייתכנו רק כשמדובר בכלי רכב שאינם מבוקשים. מידיעה אישית, אבהיר כי אכן יש יבואן אחד בלבד (!!!), העובד מול חברת ליסינג אחת, שמשווק כלי רכב מסוג זה. יבואן זה מייבא כלי רכב שאינם מספיק מבוקשים, ולכן “נתקע” עם כמות כלי רכב מידי תקופה, אותה הוא מוכר בתנאים מופלגים לחברת ליסינג בינונית בגודלה, אשר מציעה זאת לציבור, מבלי לגלות כי מדובר בכלי רכב החייבים תיקונים ומקצה של שיפורים.

לכן, בסך הכל מדובר בעניין חשוב, אך מישני, הקיים בשוליים בלבד! שתי הכתבות אמנם מעניינות, אך מטעות את כלל הציבור. בסך הכל, עסקה לרכישת כלי רכב חדש עם אפס קילומטרים היא משתלמת, בעיקר נוכח ה- WIN-WIN  – כשגם היבואן מרוויח (פחות ממכירה ישירה לפרטיים), חברת הליסינג מרוויחה, וכמובן הכי חשוב הלקוחות הפרטיים מרוויחים גם הם.

(במאמר מוסגר אציין, כי בימים אלה צוות משרדי מעלה אתר מיוחד העסק בתחום זה, וביחד עם הליסינג הפרטי שייתן פתרון אופטימלי לרוכשים פוטנציאליים מחד ולמי שמחפש ליסינג פרטי מאידך).

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב תבורי

    קראתי את 2 הכתבות של תומר הדר. נראה כי הוא קיבלת תלונות על חברת הליסינג שמכרה לו מכוניות של יבואן ספציפי.
    ההסבר שלך מפורט ומסביר ואני השתכנעתי אף כי אני מעדיף ליסינג פרטי…

  2. אבי הורוביץ

    לדעתי אתה בהחלט צודק. אני מניח שאכן קיבל תלונות מלקוחות לא מרוצים והרי בדיוק תפקידו- להציף בעיות מסוג זה. אלא שהבעיה היא נקודתית: יבואן אחד וחברת ליסינג (בינונית( אחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים