אתר הבית

האם ללקוח חסר מידע ברכישת כלי רכב עם אפס ק”מ?

פורסם ע"י ב מאי 14, 2017 בקטגוריה אפס קילומטר, בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 14, 2017 בקטגוריה אפס קילומטר, בלוג


בימים האחרונים פורסמה ב’ידיעות אחרונות’ כתבה העוסקת במידע המוסתר מלקוחות, שבאים לרכוש מכוניות אפס קילומטר. האם כך הדבר? האומנם קיים מידע חסר בעקבותיו עלול להיגרם נזק לבעל הרכב?

used car yediotהכתבה עוסקת בעיקרה בהיעדר גילוי נאות, כאשר רוכש המעוניין לרכוש כלי רכב עם אפס ק”מ אינו מקבל את כל המידע אודות הרכב ואינו מודע לעובדה כי היות והרכב הוא יד שנייה אחרי חברת הליסינג, ייתכן וחברת הביטוח תפחית ממחיר הרכב 14%.

מהי מכירת כלי רכב עם אפס ק”מ?

אם כן, כדי להבין מהו כלי רכב עם אפס ק”מ נצטרך לחזור לתחילת 2013 – שר התחבורה ניסה להקטין את ריווחי יבואני כלי הרכב, ולאפשר לחברות הליסינג למכור כלי רכב עם אפס ק”מ. המטרה היתה לצמצם את מירווחי היבואנים, ולאפשר ללקוחות הפרטיים לרכוש כלי רכב חדשים עם הנחה. המטרה היתה שרוכש שירצה לרכוש כלי רכב זה  יוכל להירשם כיד ראשונה.

יבואני הרכב ככל הנראה הפעילו לחץ על חברות הליסינג, והאחרונים נמנעו מלעשות שימוש בכלי זה. היבואנים סיקלו בכך את כוונת שר התחבורה. כתוצאה מכך, ובעידוד יבואני הרכב, הותר לחברות הליסינג למכור כלי רכב חדשים, עם אפס ק”מ, בתנאי שהלקוח המעוניין לרכוש את כלי הרכב יירשם כיד שנייה ברישיון הרכב.

מהלך זה ללא ספק, כאמור, סיקל את כוונות משרד התחבורה, אך בדרך-לא-דרך אפשר ללקוחות הפרטיים לרכוש כלי רכב חדשים עם אפס ק”מ בהנחה משמעותית.

למי כדאי לרכוש כלי רכב עם אפס ק”מ?

לפני מספר חודשים נתתי את המלצתי המקצועית לאתר מאקו בנוגע לאופן שבו כדאי לממן רכישת רכב חדש. כאמור, שני הפרמטרים העיקריים שיש לבחון בעת קבלת החלטה הם הקילומטראז’ שרוכש הרכב צפוי לגמוע בשנה, ומספר השנים שהוא מתכנן להמשיך ולהחזיק ברכב.

להלן הטבלה בה נעשה השימוש לצורך נוחיות הקוראים:

2

לעניות דעתי, במרבית המקרים אצל הלקוחות הפרטיים קיימת עדיפות רבה יותר לבצע עסקת ליסינג פרטי – ניתן לעשות שימוש באתר מיוחד שהעליתי ובו מבוצעת השוואה בקרב 3 חברות הליסינג הגדולות בישראל. האתר הוא  ‘ליסינג פרטי‘.

בודדים הם המקרים בהם קיימת עדיפות לרכישת כלי רכב עם אפס ק”מ, וגם אם קיימת יש לבחון האם מדובר בהנחות גבוהות מ-10%.

רכישת כלי רכב עם אפס ק”מ כדאית, לדעתי המקצועית, רק למי ששייך לאחת משתי הקבוצות הבאות:

  1. מי שמבצע נסיעות בתדירות גבוהה במיוחד.
  2. מי שמראש מתכוון להחזיק את הרכב למעלה מ-4 שנים.

בעוד מי שמשתייך לקבוצה הראשונה עושה זאת מחוסר ברירה, הרי לקבוצה השנייה יכולים להשתייך רק כאלה שטרם הבינו כי כלי רכב חדישים הם בטוחים וחסכוניים יותר. תקופת אחזקת כלי רכב לפרק זמן של יותר מ-3 שנים יכולה לגרום יותר נזק מתועלת.

מדוע נטען ב’ידיעות אחרונות’ כי יש מידע חסר?

יצחק לוי, הידוע בכינויו “השמאי הרשמי של המדינה”, החליט לאחרונה להפחית 14% ממחירון כלי הרכב אשר נרכשו מחברת ליסינג עם אפס ק”מ, זאת למרות שברישיון, כמו גם בפועל, הרכב לא שימש להחכר או השכרה.

הפחתה זו איננה “רגילה” ונובעת, לדעתי, מסיבות שאינן סיבות הגיוניות. כתוצאה מכך חברות הביטוח מפחיתות את התשלום בגין אובדן מוחלט של כלי רכב אלה, בשיעור של 14%, בטענה שאם היה ומי שרכש את הרכב ימכור אותו לצד שלישי, האחרון לא ידע כי הרכב נרכש מחברת ליסינג עם אפס ק”מ – חוסר מידע שעלול לגרום לנזק.

החוק הקיים מחייב גילוי מלא של כל המידע לרבות ממי נרכש כלי הרכב : “חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס”ח-2008”.

used car

גם המועצה לצרכנות הביאה לידיעת הציבור את הוראות חוק זה. לפיכך, כל מי שמבצע רכישה שלא מהיבואן, חייב לדרוש את כל המידע המלא. כל עוד הרוכש יעמוד על זכותו לגילוי מלא של הבעלים הקודמים, לא צריכה להיות סכנה של חוסר מידע.

בסך הכל לדעתי המקצועית רוכש כלי רכב שנרכש בעבר עם אפס ק”מ, אמור לדעת את כל פרטי עברו של כלי הרכב, ועליו לעשות שימוש בגילוי הנאות הנדרש מאת המוכר.

מלבד זאת, להערכתי כמויות כלי הרכב שיימכרו בדרך “עקומה” זו, ילכו ויפחתו ורבים יעדיפו לעשות שימוש דווקא בליסינג הפרטי. ההסתייגות היחידה מכך תהיה רק אם הכוונה היסודית של שר התחבורה אכן תתממש, והלקוחות יוכלו לרכוש כלי רכב חדש, עם הנחה, מחברת הליסינג ולהירשם כבעלים ראשון (ולא כיד שנייה).

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב בן משה

    אנינבהחלט מסכים עם אבי. החוק מחייב גילוי מלא. אני גם מסכים שהליסינג הוא הפתרון במרבית המקרים

  2. יונתן

    אני חושב שבכלל מסתירים מאיתנו המון מידע שקשור לתעשייה הזו של תחבורה. טוב מאוד שיש מי שמאיר את העיניים במקרה הזה. בכל מקרה אני לא חושב שאפס קילומטר הוא פתרון מצוין, ליסינג פרטי לעומת זאת פותר את הבעיה. אני כרגע עם יונדאי מליסינג, ולא אצטרך לשבור את הראש במכירה שלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים