בשנים האחרונות קמות אלפי חברות סטארט-אפ בתחומים רבים. איפה זה פוגש אותנו ואיך המושג “שיתופי” שהולך ותופס תאוצה מתקשר לעולם הרכב?
רכב שיתופי מוכתר כ’הסטארט-אפ’ של עולם הרכב. מותר להגיד שהתחום צמא לחדשנות מזה שנים. אם אומר את האמת, יש כאלו שיגדירו אותו אפילו כ’כדבר החם הבא בעולם הרכב’ וניתן למנות כבר היום 3 חברות בארץ הפועלות בתחום:
- קאר 2 גו
- סיטי קאר
- שלמה סיקסט SHARE
למי מיועד המיזם?
רכב שיתופי מיועד לאוכלוסיה מגוונת: לדוגמא אנשים שאין רכב בבעלותם אך יש להם צורך נקודתי בכך, אנשים שנמנעים מתחבורה ציבורית בימים אלה, צעירים שטרם רכשו כלי רכב, וכמובן המגזר החרדי.
בעבר כתבתי על נקודת הממשק בין העולם השיתופי לעולם הרכב. אפשר לומר אפילו שחזיתי את התפתחות עידן הרכב השיתופי ואפילו הרחבתי על ההבדל בין נסיעה ברכב שיתופי לבין נסיעה שיתופית.
עם זאת,חשוב להדגיש כי באמצעות תוכנה חכמה, יהיה ניתן לדלות מידע מקדים על הנהג שעתיד להשתמש בשירות, דבר שיאפשר זיהוי מלא עוד לפני כניסת הנהג לרכב.
מה יותר משתלם?
בשנים הראשונות של המנוי תהיה לך האפשרות להיות מחובר כל הזמן לחברת הרכב השיתופי. יחד עם זאת, שתי החברות האלו מאפשרות שימוש שעתי. לעומת זאת שלמה סיקסט מאפשרת רק שימוש יומי.
החברות קאר 2 גו וסיטי קאר גובות גם לפי תעריף ק”מ, ואילו שלמה מגבילה את הנהג ל- 150 ק”מ ליום.
חברות ותעריפים
קאר 2 גו
- איזורי פעילות: תל אביב, ירושלים, רמת גן, גבעתיים, רעננה ראשון לציון, אשדוד והרצליה.
- בנוסף, מפעילה החברה שירותי רכב חשמלי בערים: חיפה ונתניה.
- 170 ₪ תשלום יומי + 1-2 ₪ בממוצע לכל ק”מ.
סיטי קאר
- חברה זו פעילה בעיקר במגזר החרדי: ירושלים, בני ברק, כפר חב”ד, צפת ועוד.
- 130 ₪ תשלום יומי +1.7 ₪ לכל ק”מ.
שלמה סיקסט
- מפעילה בשלב זה כ- 50 רכבים מסוג ‘קיה פיקנטו’ בערים: מודיעין, רחובות, אופקים, שוהם, גבעת שמואל ועוד מספר נקודות קטנות.
- 160 ₪ ל- 150 ק”מ.
לסיכום
העדיפות הכלכלית היא לא אחרת משלמה סיקסט. עם זאת, מדובר בקיה פיקנטו שאינה עונה על הצרכים של כלל האוכלוסיה.
אני סבור שהדרך בעולם הרכב השיתופי מכוונת להרחבת הפעילות ובתקופה הקרובה נשמע על התרחבות מהותית של שלמה סיקסט בתחום זה.
בריאיון הבא אני מדבר על הנושא עם מיכאל מירו. צפו>>
- הניסיון לשנות את מחירון כלי הרכב – מה הבעיות הקיימות בו? - 27 באוקטובר 2020
- כיצד עובד הרכב האוטונומי? - 15 באוקטובר 2020
- 2021: נתוני צריכת הדלק בשינוי מפתיע - 12 באוקטובר 2020
- האם שוק הליסינג מוריד הילוך לקראת ירידה? - 4 באוקטובר 2020
- הערים הגדולות מכריזות: אין כניסה למכוניות מזהמות - 22 בספטמבר 2020