אתר הבית

רכב היברידי תופס שתי ציפורים במכה אחת

פורסם ע"י ב מאי 2, 2016 בקטגוריה בלוג | 4 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 2, 2016 בקטגוריה בלוג


בימים האחרונים הוגשה הצעת חוק בדבר ביטול שווי השימוש למשתמשים בכלי רכב היברידיים. אם ההצעה תעבור וגם אם לא, נראה כי הפניית תשומת הלב לכיוון כלי רכב אלו חשובה ביותר!

בעיות זיהום האוויר הולכות ומתגברות. מנתונים רבים המתפרסמים בשנים האחרונות עולה כי כלי הרכב הם המזהמים ביותר. המשרד להגנת הסביבה אינו מצליח לעשות דבר בנושא, אולם יוזמה חדשה של מספר חברי כנסת ממקדת את הכיוון לפתרון חדשני.

גם שימוש בכלי רכב עם נסועה גבוהה מעלה את חשיבות עלויות מרכיב הדלק באחזקת כלי הרכב, ולכן כלי רכב ההיברידיים צריכים לעורר עניין.

הצעת החוק שהוגשה לאחרונה בדבר ביטול שווי השימוש למשתמשים בכלי רכב היברידיים (או חשמליים) יכולה לשמש כ’מנוע עזר’ להחדרת השימוש בכלי רכב היברידיים וחשמליים, ולדחוף יותר משתמשי ליסינג להשתמש בהם.

משמעות הצעת החוק

0205-4בסוף חודש מרץ 2016, פורסם בעיתון דה מרקר ע”י אורן דורי, על המהלך, בכתבה: משתמשי הרכב הצמוד יוכלו להוסיף כמה מאות ₪ לתלושי המשכורת שלהם. מאמר זה הביא לידיעת הציבור כי הוגשה הצעת החוק בנושא זה, וכי מטרתה לעודד שימוש במכוניות חסכוניות בצריכת הדלק ולא פחות מכך, ידידותיות לסביבה. כלומר, כלי רכב שאינם מזהמים.

בהחלט ייתכן שהצעת החוק לא תעבור, בהתנגדות של פקידי האוצר כמובן. יחד עם זאת, אין כל ספק שהכיוון שמנהיגי הכלכלה במדינה חייבים לעודד זהו השימוש בכלי רכב לא מזהמים הידידותיים לסביבה. כלי רכב אלו, הם היברידיים או חשמליים.

כלי רכב מזהמים והפתרונות לכך

כלי הרכב ההיברידיים, הם אלו היחידים בשלב זה, העונים על שתי הבעיות החשובות ביותר: זיהום האוויר וצריכת הדלק. שני נושאים אלו חשובים ביותר, הן לכלל הציבור והן למנהלי ציי רכב שמבינים עד כמה החיסכון חשוב לארגון.

בעקבות פרשת הדיזלגייט, הרחבתי בנושא ונגעתי במרבית הנקודות הרלוונטיות בעיקר לרכבי הדיזל. והנה בימים אלו מדווחת קבוצת פולקסוואגן כי היא אכן מתכננת את עתיד פעילותה בהתמקדות בייצור כלי רכב נקיים לחלוטין מפליטת מזהמים – כלי רכב חשמליים ו/או נטענים. אבל יותר מכך, גם היא תרחיב שירותיה כספקית תחבורה ותפעל (כמו ג’נרל מוטורס) בהרכב השיתופי (Car Sharing).

0205-1

קבוצת פולקסוואגן הכריזה כי לפי תכניותיה, בתוך כשנתיים-שלוש תייצר מכונית גולף עם יכולת נסיעה של כ-500 ק”מ ללא הטענה.

כפי שאנו רואים, הכיוון איננו רק בשאלה אילו כלי רכב לייצר, אלא גם ההבנה כי הרכב השיתופי ישמש גם הוא כלי עזר בהפחתת זיהום האוויר. אני הרחבתי בנושא זה עת התייחסתי לפתרונות הצפויים לבעיות שונות הכוללות גם את זיהום האוויר.

אם כך, מה שנראה כפתרון לבעיות זיהום האוויר הוא התמקדות בכלי רכב ידידותיים לסביבה כדוגמת כלי הרכב ההיברידיים והחשמליים, ומאידך, הרחבת פעילות הרכב השיתופי.

כלי הרכב ההיברידיים הקיימים בשנת 2016

עיקר כלי הרכב ההיברידיים הקיימים שייכים לקבוצת יוניון, משווקת הטויוטה. במקביל, נראה כי התמונה לא תישאר כה מובהקת וכאמור, גם חברות נוספות יחלו לייצר ולשווק כלי רכב כאלה.

מבין כלי הרכב ההיברידים, הפופולרי ביותר כיום הוא הטויוטה אוריס. מדובר בשני דגמים כשאחד מהם הוא הסטיישן, שנראה כמבוקש בציי רכב רבים.

להלן טבלה קצת יותר מלאה של כלי הרכב היברידיים הקיימים ומשווקים כיום בשוק עם השוואות מחיר, גודל וצריכת דלק:

לחצו להגדלה

לחצו להגדלה

כלי רכב אלו, כמו כל דגמי כלי הרכב האחרים, הולכים ומשתנים כל העת. השינויים באים בעיקר לידי ביטוי בהוספת אמצעי בטיחות ובחיסכון בצריכת דלק. כך, רק לאחרונה בישרה חברת טויוטה כי בכוונתה לשווק את הפריוס ההיברידית החל משנת 2017 עם צריכת דלק דמיונית של 51 ק”מ לליטר.

בשנה זו, הונדה איננה משווקת עוד את כלי הרכב הסופר מיני מסוג הג’אז, אך נראה כי בקרוב יורחב כאמור מבחר כלי הרכב לרבות וולבו, פולקסוואגן ואחרים, והונדה עצמה הודיעה כי בקרוב יגיע הדור השלישי של הג’אז שבהחלט יוכל להתמודד מול הסופר מיני ההיברידי של טויוטה.

0205-2

בסך הכל יצרני הרכב כולם מנסים להרחיב הדגמים ההיברידיים, כשחלקם בלבד מצליח. כאן לדוגמה, בדיקה עדכנית של סוגי כלי הרכב הטובים בשנה זו שנערכה לא מזמן התמקדה בכלי רכב שחלקם אינם משווקים אצלנו בשלב זה. כל עולם הרכב מתעסק בשאלה כיצד למנוע זיהום מצד אחד, ומן הצד שני כיצד להשתמש בכלי רכב חסכוניים. הכיוון הוא, כאמור, יציאה מכלי רכב מסוג דיזל, והעברת המשקל לכלי רכב היברידיים ו/או חשמליים.

סיכום והערכת לגבי ציי הרכב בעסקאות הליסינג

כלי הרכב ההיברידיים נהנים בשלב זה מ-500 ₪ הטבה בשווי השימוש. הטבה זו משקפת הפחתה משמעתית בעלויות העובד (קל וחומר כאשר המעסיק מגלם עלויות אלה).

מעבר לכך, מנהלי חברות בעלי אינטרס רחב, בהחלט יעדיפו שימוש בכלי רכב שאינם מזהמים. גם מנהלי ציי כלי רכב יוכל ליהנות מחיסכון משמעותי בצריכת הדלק. הבעיה המרכזית היא בשאלה מה מחיר הליסינג. מעבר לכל זה, אם הצעת החוק אכן תעבור, ברור לחלוטין כי הביקוש לכלי רכב אלו רק יעלה, אף כי ייתכן בהחלט שחברות הליסינג ינסו למצוא פתרון לבעיית רווחיותן, ויעלו את המחירים באופן גורף.

מחיר הליסינג הנו גורם קריטי בהערכת העלות מול התועלת של כלי הרכב. כיום, הפרשי המחיר בעסקאות ליסינג של כלי רכב היברידיים גבוהים מאוד. ההפרשים יכולים להגיע למאות ₪ בחודש (!), ולכן, יש לנקוט משנה זהירות בעת בחירת חברת הליסינג הראויה להעניק שירותיה גם בכלי רכב אלו.

במסגרת פעילותי, בעת עריכת מכרזי ליסינג, התוצאה המתקבלת יכולה להגיע למאות ולמיליוני ₪ לעסקה לגבי כלל הצי, בין שתי חברות המתחרות. ברור שתוצאה זו מתקבלת רק כשמדובר בלמעלה מכמה עשרות (ובייחוד מאות) כלי רכב.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

4 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב- מנהל צי רכב

    אנחנו ביקשנו הצעות לטויוטה אוריס וקיבלנו משתי חברות שונות, כשהפרשי המחירים היום כמעט 300 ש”ח בתוספת מע”מ.
    חבל שלא הכרנו אותך לפני כן…

    בכל מקרה תודה על הסקירה המקיפה

  2. קורן

    אני מקווה שבקרוב – עניין של שנתיים-שלוש – נראה יותר מכוניות היברידיות בכביש. אנחנו עוד לא יודעים כמה אוויר נקי ננשום בהשוואה להיום.

  3. אברהם חזיזה

    האם ביטול שווי השימוש יחול גם על אלה שכבר קיבלו כלי רכב היברידי ? כלומר, אם הצעת החוק תתקבל, האם זה יחול גם המשתמשים הקיימים ?

  4. אבי הראל

    סקירה מקצועית וחשובה !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים