אתר הבית

האם כלי הרכב ההיברידיים מייצרים קרינה?

פורסם ע"י ב מאי 10, 2018 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב מאי 10, 2018 בקטגוריה בלוג


מידי תקופה עולה השאלה האם כלי הרכב ההיברידיים מייצרים קרינה. דהיינו האם הם מייצרים קרינה מעבר לסביר. בעבר נושא זה עלה ובא על פתרונו. כיום, עם כניסתם של כלי רכב היברידיים חדשים, נוחים וחסכוניים, עלתה שוב השאלה ואף הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית.

כדאיות השימוש בכלי רכב היברידיים

בעבר הסברתי כי שימוש בכלי רכב היברידיים משמעו תפיסת 2 ציפורים במכה אחת. עם פרסום נתוני מכירות כלי הרכב ברבעון הראשון של שנה זו הצטיירה התמונה כי היונדאי איוניק ההיברידי הולך ומתמקם כרכב הפופולרי ביותר.

לפני כ- 3 שנים כתבתי על כך ש”כלי רכב היברידיים: מקרינים או חסכוניים ?” כבר אז ניסיתי להסביר ולהביא את המידע בנוגע לקרינה של כלי הרכב ההיברידיים. למעשה כבר בשנת 2010 טענה לאומי קארד כי כלי הרכב ההיברידיים שרכשה מקרינים קרינת יתר. המשרד לאיכות הסביבה סבר אחר. אף כי, מאז הטכנולוגיה התפתחה באופן טבעי והתוצאות, כפי שאראה בהמשך, הרבה יותר ברורות.

עיתון כלכליסט, במאמר פרי עטו של תומר הדר פרסם לא מזמן מאמר תחת הכותרת

איוניק, עיוני: מה הסוד של מכונית העם החדשה?

כשכלי רכב חדש מרכז תשומת לב כה גדולה, סביר להניח שיהיו כאלה שינסו למתן את הביקוש. על בסיס מידע שקיבלתי, היו כבר ניסיונות בדיקת נתוני קרינה של חברה ממשלתית, אך הממצאים שנמצאו לא היו חד משמעיים.

בימים אלו ערכתי בדיקה אצל לקוח עם צי כלי רכב לא קטן, והתברר כי החלפת 100 כלי רכב רגילים בהיברידיים יכולה להניב לו חסכון רב. מטבע הדברים, ככל שיבואן מצליח בשיווק כלי הרכב – כך יקומו לו מתנגדים.

התביעה הייצוגית

התביעה הייצוגית המדוברת, מבוססת על חוות דעתו של בודק בשם מני סגל שערך את הבדיקה המציגה קרינת יתר בתנאים מסוימים.

כפי שציינתי, גם בעבר הועלו טענות שונות בנושא זה ובסופו של דבר רובן נדחו. ככל שעבר הזמן, נראה כי מומחים לדבר התירו את השימוש בכלי רכב אלה, משום שהם סבורים שהקרינה איננה גבוהה מהרצוי. במקביל, התגלה לי כי היצרן עצמו העביר את ממצאיו למשווק בישראל ומציג עובדות שונות לגמרי.

בנוסף, מזכר של חברת יונדאי מציין כי:

  1. יצרני הרכב השונים וביניהם יונדאי מוטורס, טויוטה, הונדה מרצדס ואחרים, פועלים בהתאם להמלצות הוועדה הבינלאומית להגנה בפני קרינה בלתי מייננת – The international Commission On Non-Lonzing Radiation Protection אשר נעשות על מפרט מחמיר, בתנאים סטריליים ובאמצעות ציוד ייעודי. (ICNIRP)
  2. התקינה הבינלאומית היא זו המחייבת מבחינת משרד התחבורה.
  3. המשרד להגנת הסביבה ערך מטעמו בדיקה וממצאיה חד משמעים: רמות השדה המגנטי נמוכות ביחס לסף שנקבע בהמלצות ארגון הבריאות העולמי כבלתי מזיק לחשיפה, וביונדאי איוניק לדוגמה “אין סכנת קרינה חריגה בשום מושב של הרכב”.

מעבר לכך, קיבלתי את מסמכי הבדיקה עצמה, שערך המשרד להגנת הסביבה, ע”י מר פול זליג כבר באפריל 2017. תוצאותיו חד משמעיות, כאמור בס’ 3 לעיל, ובבדיקה נקבע:ניתוח תוצאותיה:

  • הבדיקה בוצעה בירושלים בתנאים מיוחדים של האצה בעליות, ירידות תלולות ובלימה חירום.
  • תוצאות המדידה מצביעות על רמות שדה מגנטי נמוכות ביחס לסף שנקבע בהמלצות ארגון הבריאות העולמי כבלתי מזיק לחשיפה.
  • קרינה חריגה רגעית (9-12 מיליגאוס) נמדדה ברצפה של הרכב במצבים של האצה בעליה או בירידה תלולה, ואלה לא משפיעות על הממוצעים, שהערכים שלהם נמוכים מ- 4 מיליגאוס.
  • המסקנה שברכב היונדאי איוניק אין סכנת קרינה חריגה בשום מושב של הרכב.

ובכך סוכמה דעה מקצועית ואובייקטיבית של המשרד להגנת הסביבה, המציגה נתונים הפוכים  מהנטען בתביעה הייצוגית.

לסיכום

מאחר ואין לי אלא להסתמך על המידע שהגיע אלי כאמור לעיל, אני סבור שהתביעה תידחה בסופו של דבר. מעבר לכך, לאור נתונים אובייקטיבים אלה ואחרים, הרי התועלת משימוש בכלי הרכב ההיבירידיים כה גדול שאין כל סיבה שלא לעשות בהם שימוש.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. משה ועקנין

    קראתי אתמול שהתביעה בוטלה ךאחר שהבודק השתכנע שאין קרינה חריגה. כל הכבוד לך אבי על המידע המוקדם המופיע כאן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים