אתר הבית

פרדוקס ענף השכרת הרכב

פורסם ע"י ב מאי 7, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 7, 2018 בקטגוריה בלוג


פעילות השכרת הרכב בישראל החלה הרבה לפני פעילות הליסינג. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הענף “מתנדנד” והופך למטרה נוחה בפני אלו הסבורים שחברות ההשכרה מרוויחות הרבה ולכן יש מקום לנסות ולגבות מהם כספים בעילות שונות.

לפני כשנה הסברתי מעט על הפעילות בעיקר בהשוואה לזו שבעולם הרחב.

גודל ענף השכרת הרכב בשנת 2017

בשנה זו התייצב הענף סביב 50-60 אלף כלי רכב. כשלפי הערכה של אחת החברות, במסגרת דו”חותיה הכספיים, חלוקת הרכבים להשכרה בחברות השונות, הנה כדלקמן:

השכרת רכב

ש.שלמה 23%
אלדן 17%
אלבר 14%
אוויס 11%
אחרים 35%

ובגרף הכמויות נראות כך:

בסך הכל, שוק השכרת הרכב לא גדל בשנים האחרונות, בעיקר עקב מחיריו הנמוכים. מחירי השכרת הרכב כיום דומים מאוד למחירי הליסינג, שגם הם נמוכים. מאחר ובהשכרה התפוסה אינה 100% בדרך כלל, הרי שההכנסה החודשית נמוכה בכ- 20% מזו הנגבית על בסיס יומי, שלא לדבר על הוצאות הניהול והשיווק העולות בהרבה על אלה הקיימות בעסקאות הליסינג.

במהלך השלוש השנים האחרונות, הענף הולך ומצמצם את כמויות כלי הרכב כדלקמן:

כמות כלי הרכב בקרב 4 החברות המדווחות לבורסה, ירדו מכ- 33,500 כלי רכב לכ- 30,500. כלומר ירידה של כ- 10%. כאמור, הדבר  נובע מחוסר כדאיות כלכלית.

יחד עם זאת, עשרות חברות השכרה קטנות קמות מעת לעת. פעילותן מתמקדת באופן מקומי ובעיקר במקומות בהם פועל המגזר החרדי וזה של בני המיעוטים.

קיימות סכנות האורבות לאלו העושים שימוש בחברות שאינן גדולות. לדוגמה – פסק דין על פיו האחריות לתשלום נזקי תאונת דרכים חלה בסופו של דבר על השוכר במקום על חברת ההשכרה. אני משוכנע שנושא זה כלל לא היה עולה לדיון אם היה מדובר בחברות ההשכרה הגדולות.

תביעה ייצוגית

בשנה עברה, הסברתי מעט על הבעייתיות בתחום השכרת הרכב בארץ. בהסברים אלה התמקדתי בכל הקשור לביטוח כלי הרכב המושכרים והצבעתי על הבעייתיות בנושא.

מעבר לרווחיות הנמוכה, גם בשנה זו מוטרדות חברות ההשכרה מהצד המשפטי, בעקבות הגשת תביעה על אפליה בהצעות המחיר המוצעות לישראלים לעומת אלה המוצעות לתיירים.

ואכן, באמצע שנה זו הוגשה נגד חלק מחברות ההשכרה בקשה להכרה בתביעה ייצוגית  בנושא.

גם בערוץ 10, בתכנית “המפצח” עלה נושא זה לדיון. כפי שאמרתי בכתבה, הבדלי המחירים בין תיירים לישראלים טמונים בשני אלמנטים – המע”מ ותמחור תחרותי. כלומר, בעוד את המע”מ התייר לא משלם, הרי כשמדובר במחירים תחרותיים, אני סבור שמשמעות התחרות בישראל היא שאין מחירים קבועים, וכל חברת נדרשת להגדיל רווחיה ולכן מציעה כלי הרכב בתנאים ובמחירים קצת יותר גבוהים, משמעות הדבר היא שבלי תמחור גבוה הענף פשוט יקרוס.

צרכני השכרת הרכב בישראל

אצלנו בארץ, פעילות ההשכרה נחלקת לשלושה סוגים:

  1. הפעילות בתחום התיירות הנכנסת.
  2. הפעילות בעולם ציי הרכב.
  3. הפעילות לצרכנים בעלי תכונות מיוחדות.

הפעילות בתחום התיירות משתנה כל שנה עקב השינויים בכמויות התיירות הנכנסת. מרבית התיירים מבצעים הזמנותיהם עוד בחו”ל והחברות העובדות מול השוק הבינלאומי זוכות לקבל הזמנות אלה. התיירים הם קהל נוח יחסית שאינו מבצע נסועה גבוהה על כן המחירים שהם מקבלים נוחים ביותר.

מאידך, ציי הרכב אשר משתמשים ברכבי השכרה עושים זאת בעיקר מהסיבה שהם מבצעים נסועה גבוהה יחסית. נסועה גבוהה קשה מאוד להשגה בעסקות הליסינג, וחברות המבקשות שלא להשקיע בתחומי הרכב, מוצאות עצמן משכירות כלי רכב ובכך חוסכות כסף. לעומת זאת חברות ההשכרה סובלות, ולערכתי אינן מרוויחות בתחום זה.

הסוג השלישי הם אותם פרטיים הזקוקים לכלי רכב בתנאי השכרה מכיוון שאין להם בעלות על כלי רכב משל עצמם. כך לדוגמה, יש פעילות ענפה מאוד במגזר החרדי. פעילות זו רווחית באופן יחסית כאשר  המחירים שם גבוהים לעומת התמחור לתיירים.

הרחבת פעילות ההשכרה

נושא ההשכרה הלך והתפתח בעולם, אל עבר פעילות בתחום הרכב השיתופי. בארץ, בולטת בתחום זה חברת Car2go שאינה משמשת כחברת השכרה רגילה והחלה להתמחות בתחום הרכב השיתופי, בארץ וגם בחלק נוסף בעולם הרחב (מלטה).

מיזם זה של רכב שיתופי, טרם נקלט בקרב תושבי הערים הגדולות. יש לכך מספר סיבות עליהן ארחיב במאמר נוסף אשר יתמקד בנושא. הענף מספיק גדול בפוטנציה על מנת לאפשר לחברות הגדולות להשתלב בו, יחד עם זאת, ככל הנראה עקב סיבות שונות, הן טרם החלו בכך.

העולם של רכב שיתופי הוא העתיד בתחום התחבורה, ואני סבור שכל אחת מבין 4 חברות ההשכרה הגדולות יגיעו אליו בסופו של דבר.

לסיכום

אני מאמין שהענף בבעיית תמחור בעיקר בשל הסיכונים בניהול תביעות משפטיות דוגמת אלו שהענף חווה בשנים האחרונות. כל עוד קיים קושי במכירת כלי הרכב המשומשים, ענף זה ילך ויצטמק, והכיוון יהיה לצד אחד בלבד. יחד עם זאת, ייתכן וחלק ינסו להיכנס לתחומי הרכב השיתופי על מנת להרחיב פעילותן.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יוסי חיים

    אני צופה שענף ההשכרה ימשיך להצטמק לגמרי – עד שלא יישאר ממנו הרבה והוא יהפוך ללא רווחי.

  2. שמוליק

    אני חושב שלא צריך להיות שום הבדל בין תייר לאזרח ישראלי ברמת התמחור בשכירות. נתחיל מזה ואז נתקדם…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים