אתר הבית

פרדוקס בהתנהלות האוצר בתחום כלי הרכב

פורסם ע"י ב יול 11, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יול 11, 2018 בקטגוריה בלוג


המונח “אוקסימורון” משקף את הניגודיות ברעיון אותו מנסים להעביר: מצד אחד – המלחמה אותה מנהל משרד האוצר על מנת להפחית את שווי השימוש, ומהצד ההפוך – הכוונה להטיל אגרת גודש על השימוש בכלי הרכב הפרטיים.

בעוד ההחלטה הראשונה, ההפחתה הרצויה בשווי השימוש, עשויה להגדיל את משתמשי הליסינג והשימוש בכלי רכב בקרב חברות, הרי ההחלטה השנייה בוודאי תמנע מרבים לעשות שימוש בכלי רכב כאלה. יש כאן פרדוקס בקבלת שתי ההחלטות.

הפחתת שווי השימוש

כבר מספר שנים אני מסביר כי ישראל יקרה בהרבה משאר העולם בכל הכרוך בשווי השימוש. הבהרתי כי לא רק המס הישיר (בגובה של 2.48%) הוא הפרמטר היקר, ולכך הבאתי דוגמאות ממדינות שונות:

אלא גם השיטה לפיה ככל שכלי הרכב מתיישן, גובה שווי השימוש אינו  פוחת אלא אף מתייקר גם הוא. והנה בימים האחרונים התברר כי בדיון שהתנהל בועדת הכספים היה ניסיון של חברי הוועדה לדרוש מהאוצר להפחית את שווי השימוש לאזור ה- 1.8%.

על כך, דיווח בהרחבה העיתונאי דובי בן גדליהו בעתון גלובס.

אגרת גודש כפיתרון לפקקים

במרץ שנה זו כתבתי על כך שאגרת הגודש נבדקת מדי מספר שנים ע”י משרד התחבורה, וסביר להניח כי יש בידיהם נתונים של הענקת בונוס לאלה שיבחרו לנסוע בזמנים בהם אין פקקים, ומאידך הטלת “מס גודש” על אותם נהגים שיסעו בשעות העומס בכבישים. ואכן דווח ע”י אבי ווקסמן בדמרקר כי נושא זה עומד אצל נגידת בנק ישראל  על הפרק, וכי בכוונתה לנסות ולדחוף מהלך זה.

כנגד מהלך זה הועלתה בעיית היעדר התחבורה הציבורית. קודם כל הוצגו נתוני אורך נתיבי התחבורה הציבורית במטרים ל- 1,000 נפש:

אין ספק, שמדינת ישראל, ונתון זה כמובן לא חדש, נמצאת אי שם בפיגור רב אחרי המדינות המפותחות יותר.

להגדרת הנושא הוצג גרף נוסף המסביר כי בעוד הגידול של כמויות כלי הרכב היה מאז  2013- בגובה של 17%, שטח הדרכים גדל רק ב- 5%. וזה כמובן, לאחר שכבר אז היה ידוע כי אחוז שטח הדרכים נמוך מאוד!

אם זה המצב, מאוד לא ברור מדוע מבקשים להטיל מס גודש. הרי אין אלטרנטיבות! התחבורה הציבורית אינה מתפתחת, ובוודאי שנמצאת רחוק מהרצוי, הכבישים לא נבנים ואין יכולת להגיע בהמהירות ראוייה כמעט לשום מקום במרכז הארץ, ולכן שאלת מס הגודש מקבלת ציון “לא עובר”.

רק לאחרונה התפרסם כי כמות כלי הרכב לק”מ בישראל גבוה פי 3.5 מזו שבמדינות ה- OECD. כלומר הצפיפות בכבישים לא תיפתר ללא סלילה כבישים נוספת באופן מסיבי!

לא ייתכן לקנוס את אלה המנסים להגיע מנקודה א’ ל- ב’ מבלי שיש בידיהם אלטרנטיבה לנסיעה בכלי רכב פרטי.

הרכב השיתופי והנסיעות השיתופיות הן הפתרון הנכון

לפני כשנתיים התייחסתי להבדלים בין נסיעה שיתופית לבין כלי רכב שיתופי. רכב שיתופי הוא כזה המאפשר שימוש בין מספר משתמשים באותו כלי רכב. לעומת זאת, נסיעה שיתופית מאפשרת בנסיעה אחת לשתף מספר נוסעים גדול מהרגיל (עד 4).

חלק מהמשתמשים חששו מבעיות ביטוח הכרוכות בהסעת משתתפים נוספים כנגד תשלום. והנה בימים אלה הוסדר הנושא באופן סופי: שיטת “הקארפול” קיבלה את גיבוי המפקחת על הביטוח וכיום הוא כבר כלול בפוליסה התיקנית.

נושא הרכב השיתופי קיבל בימים אלה עידוד מצידה של חברה לא גדולה המפעילה את הרכב השיתופי (אוטותל) בערים שונות בארץ. הם הגו תוכנית מאוד מעניינת: מאחר וההכרה ההולכת ומתרחבת היא כי במקום קניית כלי רכב עוברים לשיטת הליסינג הפרטי. באה חברה זו – Car2go ומציעה ליסינג פרטי עם אופציה לקבלת הכנסה: השכרת הרכב באמצעות חברת ההשכרה וקבלת 50% מתקבולי ההשכרה.

חברת Car2go, חברת השכרה קטנה יחסית אבל חדשנית, הגתה רעיון לפיו באזורים בהם יש לה פעילות, עם כלי הרכב שנמצאים בעסקת ליסינג פרטי מולם, והרכב נמצא נקודתית פנוי וללא שימוש, ניתן להשכירו (באופן חוקי) והמשתמש המקורי יקבל 50% מההכנסות שינבעו מהשכרה זו.

במקביל, פעילות הרכב השיתופי הולכת ומתפשטת אף כי יש בשלב זה ספקות לגבי רווחיות פעילות זו.

בעולם, נושא הרכב השיתופי הולך ומתפתח ויצרני כלי הרכב החלו לפעול במרץ על מנת להיכנס לתחום פעילות זה.

מצד שני, תחום הנסיעות השיתופיות מגמגם בארץ. לפני כשנה הוחלט כי מי שייסע עם נוסעים נוספים בכלי רכבו, יכול לעשות שימוש בנתיבים ציבוריים, מהלך מונע, באופן חלקי, פקקים ויאפשר להגיע למקום היעד במהירות רבה יותר. לצורך כך, פורסם כי מצלמות מיוחדות ישמשו להוכחת התפוסה בכלי הרכב:

לסיכום הנושא

הפחתת שווי השימוש הכרחית אם רוצים להיות ברמת מיסוי דומה לזו שבמדינות מפותחות. גם שיטת החיוב צריכה להשתנות, לא הגיוני שכלי רכב ישן יחויב אפילו יותר מאשר כלי רכב חדש. הניסיונות לשימוש במכשירים למדידה בין נסיעות פרטיוות לאלו של צרכי עבודה לא צלחה. בתי המשפט בשנים האחרונות בחרו לדחות עתירות של אותם המשתמשים בכלי הרכב לצרכי העבודה. טענת בית המשפט הייתה שיש להקל בעבודתם של פקידי השומה.

אגרת הגודש

בישראל קשה להבין גזירה חדשה בדמות אגרת גודש נקבעת כשאין תחבורה ציבורית מסודרת ובוודאי שהפקקים נובעים בעיקר כתוצאה מהיעדר תשתיות. כל עוד לא יושקעו כספים בהרחבת הכבישים מחד, ושיפור התחבורה הציבורית מאידך, אין לדעתי מקום לחייב באגרת גודש.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. רונן

    פשוט ביזיון והתנהלות קלוקלת לחלוטין. כל הזמן מערימים עלינו קשיים, ולא מוצאים פתרונות!

  2. יפית

    עד מתי ישראל תישאר מאחור בכל עולם התחבורה? כלי רכב פרטיים, תחבורה שיתופית, תחבורה ציבורית. אנחנו מאחור בהרבה מכל שאר העולם….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים