אתר הבית

פקקים עליך ישראל- עלות הפקקים בישראל

פורסם ע"י ב אוג 27, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב אוג 27, 2019 בקטגוריה בלוג


השבוע במאמר שכתב העיתונאי סמי פרץ  מדה מרקר, הועלה לדיון שוב נושא הפקקים במדינת ישראל, כגורם מרכזי בבזבוז זמן של העובדים בישראל (15 שעות בשבוע בממוצע) וכגורם מרכזי בבעיית פיריון העבודה הנמוך אשר כה מטרידה את האוצר. הערכה גסה מדברת על בזבוז של עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים מכספי המשק בגלל הפקקים הרבים בישראל. הצפיפות על הכבישים קשורה ישירות לפריון עבודה נמוך: ככל שהצפיפות על הכבישים רבה יותר, כך יש צורך במשאבים רבים יותר כדי להוביל את אותם מוצרים הדרושים העברה גם בכלכלות מתחרות. כמו כן, ככל שישראלי מבלה יותר שעות על הכביש, הדבר גוזל מאיכות חייו ובעקיפין גם בפריון העבודה. האוצר התייחס לנושא זה והסביר כי שורש הפתרון טמון בתשתיות של תחבורה ציבורית הלקויות של מדינת ישראל.

כבר כתבתי לפני זמן לא רב, כי “המדינה מלאה בפקקים ופתרון טרם גובש“. הסברתי כי ישנן פתרונות אך הם טרם הגיעו לשלב הביצוע. בינתיים התברר כי יש עוד פתרון מצוין בדמות חברת אקסיליון המצליחה לתאם את הרמזורים לפי עומס התנועה.

תשתיות של תחבורה ציבורית

השינוי בתחבורה בישראל. כפי שניתן לראות, בעוד יש עליה במספר הרכבים ובמספר הקילומטרים שנוסעים, יש חוסר הלימה אל מול מספר הגידול בקילומטרים הסלולים באותה תקופה, מה שהפך את ישראל למדינה צפופה במיוחד מבחינת יחס קילומטר כביש: מכונית. צילום מתוך כנס “תחבורה היום ומחר” של משרד התשתיות מנובמבר 2017.

לכאורה אי אפשר לעשות דבר ללא משרד  התחבורה, ולכאורה היו כבר צריכים להיות בידיו תוכניות מפורטות להכנת תחבורה ציבורית ראויה. בפועל, אנחנו רואים שהפקקים רק מחריפים, כאשר ברור שאין מדיניות תחבורתית למשרד התחבורה. ייבוא המכוניות המאסיבי נמשך, תוך היעדר השקעה באוטובוסים ופיתוח זוחל של התחבורה הציבורית. משרד התחבורה אמנם השיק את הרכבת הקלה, אך מדובר בצעד שדווקא עשוי להגביר קשות את הפקקים (לאור מפגשי כביש-מסילה רבים לאורך התוואי), כאשר מה שבאמת היה צריך לעשות הוא להקים רכבת תחתית מלאה. כמו כן, משרד התחבורה התיר ייבוא מאסיבי של כלים ממונעים חשמליים (אופניים חשמליים וקורקינטים), אולם מבלי לדאוג לתשתיות לכך, מה שגרם לצערנו להרוגים ופצועים רבים.

יעדי פיצול לרכבות ארציות. צילום מתוך כנס “תחבורה היום ומחר” של משרד התשתיות מנובמבר 2017.

לצורך ביצוע השיפורים והקמת התשתיות, הוקמה מנהלה מיוחדת “מנהלת תחבורה ציבורית- משרד התחבורה”. המנהלת הזו הייתה אמורה, כבר משנת 2012, להכין תכנית אסטרטגית שמטרתה: “לשמש זרוע הביצוע של משרד התחבורה, למימוש יעדים בתחומי הטכנולוגיה, הבקרה היישום ולייעץ למשרד התחבורה בקידום התחבורה הציבורית בישראל”, אולם תכניות לחוד, ומציאות לחוד.

השקעה בתחבורה ציבורית בערים ברחבי העולם. צילום מתוך כנס “תחבורה היום ומחר” של משרד התשתיות מנובמבר 2017.

השפעה על ענף הליסינג

כפי שציינתי, אני סבור שההשפעה על ענף הליסינג, גם אם מדינת ישראל תצליח לשדד מערכות ותבנה תחבורה ציבורית יעילה, לא תהיה קריטית שכן, חלק משתמשים בכלי הרכב לצרכי עבודה, וחלק אחר גר רחוק מתחנות הרכבת וכך גם מקומות העבודה שלהם, ולכן ימשיכו להסתמך על רכבי הליסינג.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים