אתר הבית

ערכם של כלי הרכב המשומשים כבסיס לתחשיבי הליסינג

פורסם ע"י ב מאי 17, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 17, 2020 בקטגוריה בלוג


 

ערכם של כל הרכב משמש כבסיס חשוב בתחשיבי הערכות השווי של חברות הליסינג. רק לאחרונה התפרסם כי בארה”ב כי “צניחה היסטורית במחירי המכוניות המשומשות: הפסדים של מיליארדים צפויים לחברות הליסינג ויצרניות הרכבים”. אצלנו המצב קצת יותר טוב, ולוי יצחק לא הפחית את מחיר המחירון ב-11% כמו בארה”ב, אף כי מגרשי המכוניות של חברות הליסינג עמוסים בכלי רכב שטרם נמכרו או הושכרו, ולנכון לעכשיו צוברים אבק, וזאת משום ההחזרות הרבות של עסקאות ליסינג. 

מכוניות השומרות על ערכם

יבואני הרכב בחלק מהמקרים, דואגים לכך שערכי הגרט (Salvage Value) יישמרו ברמה גבוהה. בחלק אחר, איפיון הרכב דואג לכך שערכם של כלי הרכב נשמר. ערכי הגרט מופיעים בקרב חברות הליסינג במחיר העלות (ללא מע”מ) לאחר הפחתה של 20% לשנה. כלומר אחרי 3 שנים, הם יגיעו להפחתה של 60% ממחירם. להלן טבלת ירידת הערך שפרסם משרד התחבורה לפני מספר שנים:

מה שבולט בטבלה הוא שמרכיב ירידת הערך הולך ופוחת לאחר 3 שנים. עם זאת, הבעיה עם חברות הליסינג, היא שהן אינן יכולות להחזיק כלי רכב מעבר לתקופה זו. בארצות הברית ישנן חברות המשכירות כל רכב ישנים. אצלנו לעומת זאת, זה בלתי אפשרי, היות ומשרד התחבורה אינו מתיר לחברות השכרה לקנות כלי רכב משומשים.

מרכיב ירידת הערך

חברות הליסינג בדרך כלל מפחיתות סכומים מסוימים בעת המכירה לאחר 3 שנים. למרות זאת, מרביתן מציגות רווח מהמכירה. מדוע? מכיוון שאם הם מקבלים הנחה בגובה של 15%- 25%, הרי לאחר חישובי הפחת מחירי כלי הרכב יעמדו על פחות מ- 50%. וה- 50% זהו גבול המכירה של רכב בן 3 שנים.

כלי רכב ששומרים על ערכם

כאשר היבואנים מעניקים הנחות ללקוחות, ברור שירידת הערך לא נשמרת כראוי. כך לדוגמה: קבוצת כלמוביל פרסמה ללקוחות שלה הצעה, כי מי שירכוש ממנה רכב, וכעבור חצי שנה יהיה מעוניין להחזיר אותו, החברה תאפשר זאת לאחר הפחתה זניחה במחירו. יבואנים אחרים מוכנים לפרוס את התשלומים על רכבים ל-60 תשלומים ללא ריבית. מהלך זה משקף הנחה של לפחות 15% לאדם הפרטי.

צי רכבים

עם זאת, בעקבות הקורונה, הגיעו למגרשי חברות הליסינג כמויות גדולות של כלי רכב. יש קשיים מיוחדים למכור רכבים בעת הזו. אני סבור שבמהלך התקופה הקרובה, תהיינה הפחתות גדולות על כלי רכב רבים מחברות הליסינג, וייתכן שיגרמו להפסדי הון לחברות הליסינג. עם זאת הן לא יגיעו לקריסה של ממש כמו בארה”ב: חברות הליסינג ספגו הפסדים כאלה בעבר, וסביר להניח שלא יקרה להן דבר.

ביטולי עסקאות

בעקבות הקורונה, אישר משרד התחבורה לחברות הליסינג לבטל הזמנות מיבואני הרכב. מצב זה מצביע על חששות רבים בקרב חברות הליסינג. אין ספק, כי כאשר צי כלי רכב חותם על הסכם ליסינג, הוא מחויב להוסיף מספר סעיפים שיגנו עליו אם קורה, חס וחלילה, משהו לחברת הליסינג. במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני עורך, אני כותב את התנאים, ודואג לכך שיהיו שם סעיפים אשר מגנים על הלקוחות במקרי חירום.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים