שלושה תהליכים המשתלבים זה בזה מובילים לנקודת מפנה בענף הרכב כולו ובענף הליסינג בפרט. שלושת התהליכים התגבשו רק לאחרונה אף כי חלקם ברור כבר מספר שנים.
התהליך הראשון
תהליך זה מכונה “מצוקת אשראי”. רק לאחרונה הסברתי כי הולך ומתגבש מצב של החמרת האשראי המכונה אשראי צרכני בתחום כלי הרכב, אבל במקביל הבנקים מנצלים מהלך זה ומחמירים את האשראי גם לחברות הליסינג.
כפי שציינתי במאמר זה, שתי חברות גדולות (שלמה ואלבר) הצליחו תוך ימים בודדים לגייס כמה מאות מיליוני ש”ח מקרנות הפנסיה, וחברה נוספת, בינונית, מנסה את מזלה לגייס גם היא כמה מאות מיליוני ש”ח: חברת קל-אוטו הודיעה כי תפעל לגייס חצי מיליארד ש”ח באמצעות אגרות חוב.
אין כל ודאות שאכן חברה בינונית שטרם גייסה כספים תצליח לעשות זאת, אבל התמונה הולכת ומתחדדת יותר ויותר: הבנקים לא רק העלו את הריבית אלא גם מקשים על הענקתה לחברות הליסינג.
התהליך השני
לאחרונה אנו עדים לפיחות ניכר בשער השקל. השקל פוחת מול סל המטבעות ומול היורו ביותר מ-7% מאז השפל הגדול בסוף פברואר השנה.
היורו מול השקל
כששערי המטבע יורדים, היבואנים המרוויחים סכומים ניכרים, לא ממהרים להוריד את מחירי המחירון. לכל היותר הם “קלים” בעת ניהול המו”מ מול חברות הליסינג לצורכי קבלת הנחות. אולם, כשהמצב הפוך, והפיחות פוגע ברווחיהם, ייתכן בהחלט שאם המגמה תימשך יעלו את מחירי כלי הרכב. אבל אין ספק, שכבר כיום הם מפחיתים את ההנחות המוענקות לחברות הליסינג.
ההליך השלישי
הליך זה נגרר כבר מספר שנים. חברות הליסינג וההשכרה מפסידות כספים בדרך כלל. על הפסדים אלה ניתן לקרוא במפורט במאמר העוסק בשאלה “לאן מועדות פניו של ענף הליסינג? שנת 2016 כאבן בוחן“. אין ספק שהתחרות הפרועה בשילוב הקשיים במכירת כלי רכב משומשים עושים את שלהם. אם לגבי התחרות הפרועה ניתן להיערך באמצעות העלאת מחירים, הרי הקשיים במכירות כלי הרכב המשומשים רק ימשיכו להכביד.
מסקנות
מחירי הליסינג נמצאים בכיוון אחד בלבד. מהלך זה של עליית מחירים נמצא בפתחנו ואין כל צל של ספק שזה תהליך הגיוני וסביר. השאלה היא רק מתי וכמה. על כך אין תשובה, שכן חלק מהחברות טרם הפנימו את כל המהלכים המביאים לתוצאה ברורה זו.
לאור כל זאת, אני צופה שלא רק תהיה עלייה כבר בחודשים הקרובים, אלא שמדובר בהליך שיימשך על פני מספר חודשים שלמים.
גם הלקוחות הפרטיים עלולים לשלם יותר, ולכן אציע שההחלטה שלהם לגבי החלפת כלי הרכב תהיה מוקדם ככל האפשר. לנוחות הלקוחות הפרטיים להלן אתר הליסינג הפרטי: ליסינגפרטי.com
מה ניתן לעשות?
במסגרת מכרזים אותם אני מבצע לציי רכב, ישנה דרך לנסות ולשמר מחירים לאורך זמן לא קצר, ובכך להימנע מתשלום של המחירים היקרים בעת החלפת כלי הרכב בשנה הקרובה ואולי אף יותר מאוחר. ברור שרק אלה המעוניינים לחסוך לארגון משתמשים בשירותיי.
אבי הורוביץ יועץ ליסינג
פוסטים אחרונים מאבי הורוביץ יועץ ליסינג (צפה בהכל)
- האם יש עתיד לצפיפות בכבישים? האזינו לראיון של אבי הורוביץ עם מיכאל מירו - 17 באפריל 2018
- האזינו לראיון של אבי הורוביץ עם מיכאל מירו על התאוצה במכירות מכוניות היברידיות - 14 באפריל 2018
- האשראי לרכישת כלי רכב משומשים - 8 באפריל 2018
- צפו: אבי הורוביץ מדבר על שווי השימוש בישראל - 4 באפריל 2018
- צפו: אבי הורוביץ על הקושי במכירת כלי רכב משומשים - 19 במרץ 2018
4 תגובות
Join the conversation and post a comment.
הלוואי וזה לא יקרה, אבל כנראה שכן. בכל אופן, תודה על האזהרה המוקדמת
מתי ירדו מחירים ולא יעלו? נקווה שזה לא יקרה בזמן הקרוב
הניתוח נשמע לי רציני ואמין.
אפנה את תמציתו למנהל הרכש אצלנו בחברה.
הבנתי הבוקר ששתי חברות ליסינג מעלים ממש בימים אלה את המחירים. נראה שהערכתך מדויקת להפליא !