אתר הבית

עליית המע”מ המתוכננת תפגע בלקוחות הליסינג

פורסם ע"י ב מרץ 25, 2015 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 25, 2015 בקטגוריה בלוג


לאחרונה התבשרנו על תכנית מהפכנית בתחום הארנונה שצפויה להיות מוגשת לממשלה שתקום בקרוב. התכנית המסתמנת, על פי חלק מהפרסומים, היא ביטול הארנונה לחלוטין והעלאת המע”מ ב-2.5%. ייתכן שהתוצאה תביא לתוצאות ראויות בתחום הארנונה, אבל בוודאי שתפגע בלקוחות הליסינג ואף במגזרים נוספים. מן הראוי שההשלכות הצפויות כתוצאה מההחלטה ויפורטו כאן, יהיו נר לרגליהם של כלכלני האוצר המעלים הצעה זו.

מחירי כלי הרכב

מחירי כלי הרכב אינם משתנים באופן תכוף. בדרך כלל, הסיבה נובעת ממחירי המטבעות או משינויים בתחום המיסוי. היבואנים משתדלים להמשיך ולעשות לכיסם ואינם מוכנים בדרך כלל לספוג שינויים מעין אלו.

עלייה בגובה המע”מ תייקר את מחירי כלי הרכב. ואמנם, היבואנים לא ייפגעו כתוצאה מהתייקרות צפויה של כלי הרכב. המע”מ במלואו מועבר לשלטונות המס, אבל מאחר שכלי רכב הם מוצר “כלאיים”, רק בודדים לא ייפגעו מכך, כמו חברות הליסינג וההשכרה. רק הן לא מושפעות מהעלייה במחיר המכוניות כיוון שהן מקזזות את המע”מ במלואו.

מחירי הליסינג יעלו

מחירי הליסינג צפויים לעלות, במיוחד עם יישום ההחלטה המסתמנת

מחירי הליסינג צפויים לעלות, במיוחד עם יישום ההחלטה המסתמנת (ILovefreedom)

חברות הליסינג אשר רווחיהן אינם מן הבולטים, ינסו שלא להפסיד. בפועל, העלייה במחירי כלי הרכב לא תגרום להן לנזק. העלייה עקב שינוי במע”מ, לא תשפיע עליהן, כיוון שהן כמעט היחידות היכולות לקזז את המע”מ. התוצאה תהיה מחיר “נטו” ללא מע”מ, הזהה למחיר הקיים.

מאידך, חיוב הלקוחות בגובה המע”מ החדש, יגרום לתוספת עלות של הלקוחות, שכן המע”מ איננו בר קיזוז. יש לסייג זאת, שכן המע”מ המחושב איננו מתייחס להוצאות הפטורות (ביטוח ואגרת רישוי) וכן אפשרות לקזז מע”מ על 15% מסכום החשבונית. כלומר 85% מחיוב המע”מ איננו בר קיזוז, והתוצאה הצפויה היא עלייה ריאלית במחירי הליסינג.

מעבר לכך, כפי שציינתי לעיל, חברות הליסינג מחפשות כל דרך להעלאת מחירים. זוהי בהחלט הזדמנות לשלב את עליית מחירי כלי הרכב בעלייה במחירי הליסינג מעבר לעליית המע”מ.

לקוחות הליסינג צריכות להימנע מהסיכון בעלייה הצפויה ולנסות להזדרז לבצע עסקה. אמנם עליית המע”מ תחול עליהן גם אם יבצעו את העסקה לפני העלייה, אבל לפחות מחיר הבסיס לא יעלה.

לסיכום

יבואני הרכב לא צפויים להיפגע מהעלאת המע”מ המתוכננת, וכך גם חברות הליסינג. עם זאת, מי שצפויים להיות מושפעים כתוצאה מהמהלך, הם חברות מסוימות המעמידות לרשות עובדיהן כלי רכב מליסינג וגם צרכנים פרטיים (בין אם אלו בוחרים בליסינג פרטי ובין אם ברכישת כלי רכב באופן פרטי). ייתכן שתכלית המהלך הצפוי היא להביא ליעילות גדולה יותר ולגרום טוב, אבל הוא יגרום לכולם לשלם יותר על כלי הרכב.

במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני מבצע עבור ארגונים, ישנה אפשרות למנוע עלייה ריאלית במחירי הליסינג, לפחות לא באופן מלא.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. לירן

    כמי שמשלם המון ארנונה זה מבורך, אבל לא היה קורה כלום אם היבואנים היו סופגים את המע”מ לרווחת כולם. או שאני לא מבין את התמונה הכי טוב. מה אתם אומרים?

  2. יואב ארנון

    השאלה המעניינת מבחינתי בתור מי שנוסע במכונית ליסינג ממקום העבודה שלי, היא אם הבוס שלי יגלגל את זה עליי. בטח אם זה 100 שקל בחודש הוא יוכל לספוג את זה.

  3. רוני- מנהל רכב בחברה גדולה

    מטריד מאוד ! אצלנו יש כמויות גדולות של כלי רכב בעסקות ליסינג. המירווחים, כחברה תעשייתית נמוכים. עליה של 2.5% לפחות במחירי הליסינג תשפיע אצלנו במאות אלפי ש”ח לשנה. ברור שניאלץ להעלות מחרים ובסופו של דבר, אם לא תהיה ירידת בביקושים, מי שישיא בנטל יהיו המעמדות המנוכים בעיקר.
    אני חושב שזה מהלך שגוי !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים