אתר הבית

עלייה במספר ההרוגים בתאונת דרכים לשנת 2019 – מדוע?

פורסם ע"י ב נוב 17, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב נוב 17, 2019 בקטגוריה בלוג


מניין ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל לשנת 2019 אינו פוסק, כאשר מסתמן כי השנה יהיו למעלה מ-360 הרוגים. לאחרונה התפרסם כי עד כה נהרגו בתאונות דרכים כ-350 אנשים: כבר ראינו מספרים כאלו בתקופות אחרות, אולם באותם זמנים לא היו כלי רכב חדישים בעלי יכולת זיהוי עצירה במקרי חירום. למרות החידושים הטכנולוגיים בתחום הבטיחות בדרכים, מספר ההרוגים ממשיך לעלות, ועלויותיהן של תאונות הדרכים למשק מוערכות ב-14–17 מיליארד שקל כל שנה.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת כי עד חודש ספטמבר היו 1,500 תאונות דרכים מתוכם כ- 920 קטלניות. כפי שניתן לראות בתרשים המצורף – תאונות דרכים עם נפגעים, נתונים מקוריים (הקו הוורוד) ומנוכי עונתיות (הקו המקווקו. להסבר על ניכוי עונתיות) – מתוך פרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ציר ה-X מציין זמן, וציר ה-Y את מספר תאונות הדרכים בהן יש נפגעים).

סוג כלי הרכב

כיום, כאמור, כלי הרכב החדישים מצוידים במערכת בטיחות אקטיבית המסייעת במניעת תאונות (תפקידה של הבטיחות האקטיבית הוא למנוע את התאונה, זאת לעומת אמצעי בטיחות פסיבית שמטרתם למזער את מספר התאונות). הערכה זהירה אך מושכלת, אומרת כי חלק גדול מתאונות הדרכים, נעשות בכלי רכב מיושנים יחסית.

עידוד השימוש בכלי רכב חדישים

מאחר ואצלנו מחירי הרכבים גבוהים ביחס לעולם (כמעט כפול מאלו שבארה”ב וכמעט 40% יותר מבאירופה), רבים מתקשים לרכוש כלי רכב חדשים. יש אומנם פתרונות, אבל רבים ממליצים על כלי רכב משומשים בגלל המחירים הזולים שלהם.

נכון שיש בעיה למכור כלי רכב ישנים, אבל בפועל מבוצעות בהם עסקות לא מעטות. השימוש בכלי הרכב הישנים, להערכתי, גורמים לחוסר בטיחות בכבישים ומהווה גורם המגביר את הישנות התאונות. פתרון אפשרי להגברת הבטיחות של הנהג ושל סביבתו הוא פנייה לאפשרות של הליסינג הפרטי.

תאונות דרכים

מדיניות הממשלה

לצערנו הרכב המדינה לא מעודדת באופן מסיבי רכישת כלי רכב חדישים. כלי רכב חדישים יש בעסקות הליסינג השונות, אבל היקפן של עסקות הליסינג הינו רק כ- 20%-25% מהיקף הרכישות השנתיות. אני סבור שהגיע העת שמשרד התחבורה ימצא דרכים לעידוד השימוש של מערכת בטיחות אקטיבית בכל המכוניות בכביש, ואני סבור שעקב כך כמות התאונות תקטן.

עם זאת, מדינת ישראל כרגע גוררת רגליים בכל הנוגע לטיפול בבטיחות בדרכים מניעת תאונות. היום פורסם בדה מרקר כי ישראל כ”ץ, שר התחבורה הקודם, הציב יעד למשרד התחבורה שמדינת ישראל תמוקם בחמישייה הפותחת של מדינות OECD בדירוג של מספר ההרוגים לנפש בתאונות דרכים. עם זאת, נכון להיום נמנע משרד התחבורה כמעט לחלוטין מעיסוק בסוגיית הבטיחות בדרכים.

בדה מרקר מציעים פתרונות נוספים: בין השאר, יש לשנות את האופן בו חוקרים תאונות דרכים בישראל. החקירות כיום נעשות למטרות בירור האחראים, העמדה לדין ופיצוי נזקים – ובמקום לשם למידה והסקת מסקנות. כמו כן, משאיות ואוטובוסים מעורבים במספר תאונות גבוה מן בהרבה מן הממוצע באוכלוסייה, ולכן יש להורות בחוק על התקנת טכוגרף דיגיטלי במשאיות. בנוסף, שווה לשקול הורדה של המהירות המותרת לנסיעה במרכזי ערים מ-60 קמ”ש, לאיזור ה-30 קמ”ש. 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים