אתר הבית

סונול מבקשת לעסוק בייבוא מקביל של כלי רכב

פורסם ע"י ב מרץ 15, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 15, 2020 בקטגוריה בלוג


כלי רכב

בימים האחרונים פורסם על ידי ליאור גוטמן מידיעות אחרונות, כי חברת סונול מקימה זרוע שתתמקד ביבוא ושיווק כלי רכב. הקונספט של ייבוא מקביל של רכבים על פניו נשמע מעולה, אולם כאשר מתעמקים בפרטים, סיכויי ההצלחה שלו לא גדולים, כפי שאסביר כעת.

היבוא המקביל-תוכנית להוזלת כלי רכב

על פי תוכנית שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳, יש לעודד היבוא המקביל  של כלי רכב, על חשבונם של היבואנים הרשמיים הקיימים, מתוך מטרה להוזיל עלויות כלי הרכב לצרכנים בגובה של “עשרות אחוזים”. הרעיון מצוין, והצרכן אמור היה ליהנות מכך. אך האם מהלך מסוג זה אכן עומד בפתח ?חברת אלבר ערכה ניסוי כזה אבל הוא נכשל והופסק בטרם עת. נכון לעכשיו, אני בספק אם סונול תוכל להיאבק בהצלחה מול יבואני הרכב החזקים.

החוק לרישוי רכב חדש 

משרד התחבורה קידם טיוטה לשינויים בחוק בתחום הייבוא של כלי רכב לישראל, כאשר המטרה היא להוזיל עלויות לרכישת רכבים. מן הפרסומים בדבר, עולה למשל כי העוסקים בתחום לא יוגדרו עוד כתאגיד הרשום כדין בישראל, אלא רק כחברה. יוצא מכך שגם גופים שאינם רשומים בישראל יוכלו לעסוק ביבוא רכב, ובלבד שאחד השותפים הוא אזרח ישראלי.

כפי שנסביר בהמשך, מדובר במהלך שיכול היה לזעזע את כל ענף הרכב בישראל. לאור כל האמור והמפורט כאן, בעיקר נוכח ניסיונה הכושל של אלבר, תוצאת המהלך בשלב זה שולית, ולא תביא לכל שינוי מיוחל במצב הקיים, וכפועל יוצא לא תצליח להביא להוזלת כלי רכב בישראל. מדוע זה כך? פשוט משום שכיום היבואנים הרשמיים רוכשים כמויות הרבה יותר גדולות של רכבים, ומקבלים הנחות שיבואן לא רישמי יכול רק לחלום עליהן. לפיכך, אם היבואנים ירגישו שהפעילות הפרטית של יבוא ללי רכב תהיה מסוכנת עבורם, הם יעניקו הנחות לרוכשי הרכב.

סקירה כללית של המצב הקיים 

יבוא כלי הרכב לישראל

כמות כלי הרכב המיובאת כיום לישראל באמצעות היבואנים הרשמיים גדולה במיוחד. מדובר על יבוא שנתי של כ- 5 מיליארד ₪. הכנסות המדינה הינן פונקציה של העלויות המדווחות, וגובה המסים הינו לפחות 100% על המחיר של הרכבים. הכנסות המדינה ממיסים על יבוא כלי רכב חדשים וממיסוי על דלק (בלו ומע״מ) עומד על כ-14 מיליארד שקלים בשנה. זעזוע בענף הרכב יכול לזעזע הכנסות אלה, והמדינה לא באמת רוצה בכך.

פעילות חברות הליסינג

חברות הליסינג אינן מעוניינות או יכולות להתמודד במהלך מקיף שעלול לפגוע ביבואנים עצמם. הסיבה טמונה לא רק בתלות הגדולה שיש לחברות הליסינג ביבואנים, אלא גם עקב שילובי פעילויות ביניהם.

לסיכום רק שלוש חברות ליסינג גדולות אינן משלבות את פעילותן עם היבואנים: קבוצת שלמה, אלבר ואלדן, ביחד עם מספר גדול של חברות ליסינג והשכרה קטנות יותר. לכאורה הן יכולות לשמש כיבואנים של כלי רכב חדשים או משומשים במסגרת היבוא המקביל, אך בפועל לאיש אין עניין רציני לעודד התנהלות מעין זו.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים