אתר הבית

מס על רכבים היברידיים וחשמליים – רק יחזק את מגמת ירידת המכירות

פורסם ע"י ב יול 29, 2019 בקטגוריה בלוג, רכבים היברידיים | 1 comment

פורסם ע"י ב יול 29, 2019 בקטגוריה בלוג, רכבים היברידיים


אולי לא רואים זאת על הכבישים הצפופים שלנו, אבל לאחרונה התפרסמה ב”דה מרקר” כתבתו של ערן אזרן, תחת הכותרת: “יבואני הרכב בלחץ:  המחירים נשחקים- והמניות נחתכות“, שניתחה את מגמת הירידה במכירות כלי הרכב בישראל.

מגמה זו בעיקר ניכרת ביבואני הרכב שעדיין לא יכולים לספק כלי רכב היברידיים, כך עולה מבדיקה שערכתי. כך לדוגמה, חברת “דלק מוטורס”, יבואנית מאזדה מכרה בחצי השנה הראשונה של שנה זו רק 4,575 רכבים מול 5,831 בתקופה בשנה שעברה. כלומר ירידה של 21%.

מגמה דומה ניתן לראות במכירות של חברות פיאט, אופל, ואפילו פולקסוואגן, שמכרה השנה רק 1,420 כלי רכב מול 1,619 בשנה שעברה, כלומר ירידה של 14%.

ההיברידיות של טויוטה ויונדאי מזנקות בעלייה

מנגד, אם מסתכלים על יבואניות שיש להם רכבים היברידיים, רואים מגמה הפוכה. כך לדוגמה, חברת טויוטה שהחלה לשווק את ההיברידיות, מכרה בחצי שנה זו 13,283 כלי רכב משפחתיים וסופר מיני, מול 10,571 כלי רכב באותה התקופה אשתקד. כלומר עלייה של 25%!

גם יונדאי לא טמנה ידה בצלחת, ומכירות היונדאי איוניק הזניקו את כלל מכירות כלי הרכב המשפחתיים של החברה מ- 19,100 בשנה שעברה ל- 20,828 כלי רכב, כלומר עלייה של 9%. מגמות אלה רק יתחזקו כאשר החברות יחלו לייבא גם מכוניות חשמליות.

דע עקא, בחודש יולי החל מהלך המקשה על שיווק כלי רכב היברידיים. הממשלה הנוכחית, במהלך מוטעה, הודיעה כי תעלה את המיסים על כלי רכב אלה החל מה- 1 בינואר 2020, זאת בנוסף שגם כך מתעכב השיווק של רכבים אלה עקב בעיות בייצור.

המיסים על הרכבים הירוקים – מהלך מוטעה

למהלך זה התייחסתי לפני חודש במאמר שפרסמתי בוואלה! תחת הכותרת “המדינה תפגע בלקוחות הליסינג“. אני סבור שמדובר בתהליך מוטעה שהשלכותיו עשויות להיות קשות על המשק הישראלי.

ההשלכות תהיינה קשות, מכיוון שהעלאת המיסים על כלי הרכב ההיברידיים, משמעה עליית מחירם וקשיים בשיווקם. המגמה החיובית שהחלה את 2019,  תיבלם, ובמקום מדינה נקייה מזיהום אוויר, נקבל מדינה מזוהמת.

להערכתי, יש סיכוי כי אם תוחלף הממשלה הנוכחית, המהלך הזה ייבלם. זאת משום שאין בו כל היגיון, בעיקר נוכח הכרזתו של שר התשתיות והאנרגיה, יובל שטייניץ, כי עד 2030  תיאסר מכירת מכוניות בנזין וסולר. באירופה תקנה זו תיכנס לתוקף כבר ב-2025 והרעיון הוא שבחמש השנים האלה, יתאפשר לישראל לבצע הצטיידות הדרגתית, אך עליית מחירים צפויה עשויה לבולמה.

ההתפתחות בעולם ובישראל

המגמה העיקרית של מעבר לכלי רכב “ירוקים”, תחל בעולם בעיקר בכלי רכב “שיתופיים” או “ציבוריים” כמו מוניות חדשניות (ראו סרטון) , שישמש ומעין מוניות חדשניות.

במקביל, יצרניות כלי הרכב ממשיכות את המגמה גם במכוניות הפרטיות, כך לדוגמה, קבוצת קיה עומדת להתחיל בשיווק קיה נירו חשמלית. – וזה רק ניצוץ ראשון…

כמו כן, לא מזמן כתבה אורה קורן ב”דה מרקר”כי “…ישראל לקראת מהפכת תחבורה…”. מאחר וגם כלי הרכב האוטונומיים הציבוריים יהיו חשמליים (שלא לדבר על כך שיהיו גם אוטונומיים), הרי מחירם יעלה גם כן, וכפועל יוצר התעריפים לכלל הציבור יעלו גם הם.

לסיכום

טוב יקרה אם העלייה המתוכננת של המיסים המוטלים על כלי רכב היברידיים וחשמליים, תתבטל. הכיוון בעולם ובישראל הוא החדרת כלי רכב היברידיים וחשמליים ואין כל ספק שהטלת המיסים, שבעקבותיו יעלו המחירים, יסקל מגמה זו.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אברהם גורי

    מדהים כמה שזה נכון !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים