אתר הבית

מלכודת הדבש של חברות הליסינג בכלי רכב אפס קילומטר

פורסם ע"י ב פבר 9, 2017 בקטגוריה אפס קילומטר, בלוג, כללי | 1 comment

פורסם ע"י ב פבר 9, 2017 בקטגוריה אפס קילומטר, בלוג, כללי


שלשום פורסם בכלכליסט כי כ-15% ממכירות כלי הרכב לצרכניים הפרטיים בשנה החולפת הם רכבי “יד ראשונה – אפס קילומטר”. יש הטוענים שתופעה זו מחזקת את חברות הליסינג על חשבון היבואנים ופוגעת בעיקר בצרכנים. האם טענה זו נכונה? ומהן ההשלכות של התחזקות רכישות כלי רכב אלו?

לכידה

על פי נתוני הכתבה בכלכליסט, בשנת 2016 מכרו חברות הליסינג 23,340 כלי רכב חדשים לצרכניים פרטיים בעסקאות “יד ראשונה אפס קילומטר”, ושהיוו 14.7% מכל עסקאות הרכב שנמכרו בשנה זו לצרכן הפרטי.

עוד עולה מהנתונים כי בין השנים 2014 ל-2016  נרשמה קפיצה של 44.2% בעסקאות “אפס קילומטר” בישראל.

האם היבואנים באמת נפגעים?

קטגוריית “אפס קילומטר” היא למעשה שיטה שמשרד התחבורה הכניס כדי להוזיל עלויות לצרכן הפרטי. בשיטה זו, חברות הליסינג קונות מכוניות מיבואני הרכב בכמויות גדולות ובמחיר משתלם, ומוכרות אותן הלאה ללקוחות פרטיים במחיר מוזל מאשר המחיר בשוק. בנושא זה, לפני מספר חודשים כתבתי כאן על הכדאיות שבעסקת “אפס קילומטר“, וטענתי כי בסופו של דבר עסקאות כאלה הן כדאיות מאוד לצרכן הפרטי, כיוון שגם היבואן מרוויח, גם חברות הליסינג וגם הצרכן.

מה שהרבה צרכנים לא יודעים, הוא שבתחילת הדרך עסקאות “אפס קילומטר” היו עתידות להגיע ללקוח ישירות מחברת הליסינג מבלי שיהיה רשום ברישיון כאילו מדובר ביד נוספת,  אבל היבואנים הגיעו, ככל הנראה, להסדר עם חברות הליסינג כדי לא לממש את התכנית ההתחלתית כדי שהדבר לא יפגע בהם, ולכן כיום נמכרים רכבי “אפס קילומטר” ללקוח דרך מתווך – חברת הליסינג, במקום ישירות מהיבואן. בעסקה זו, הצרכן שרוכש את המכונית הוא למעשה בעליה השניים, כאשר הבעלים הראשונים היא חברת הליסינג.

מלכודת הדבש

היבואנים, אם כך, נמצאים לכאורה בבעיה – מצד אחד הם מעדיפים למכור ישירות לצרכנים הפרטיים במחיר מחירון מלא, ומצד שני אם יורידו את מחיר המחירון ולא יעשו שימוש בחברות הליסינג, ההשפעה תהיה קשה על עיקר הלקוחות שלהם – חברות הליסינג עצמן.

הסיבה לכך היא מחיר המחירון של כלי הרכב המשומשים שיורד בהתאמה, דבר שפוגע באופן ישיר בחברות הליסינג ומשאיר אותן עם מלאי גדול של כלי רכב. לפיכך, כדי למנוע פגיעה בחברות הליסינג ולאפשר לצרכנים הפרטיים לרכוש כלי רכב חדישים עם אפס ק”מ, כחדשים, נמצאה הדרך הטובה ביותר – קניית כלי רכב “אפס קילומטר”.

2

בהקשר זה חשוב להבין שגם היבואנים וגם חברות הליסינג מרוויחות – עסקאות מסוג זה משמשות כאפיק הכנסה נוסף וקל עבור חברות הליסינג והיבואנים מצידם מוכרים כמויות גדולות של רכבים ומרוויחים גם הם. לכן, לטעמי ובניגוד לנכתב בכלכליסט, לא צפויה להוות פגיעה ביבואנים אלא עסקאות כאלה רק ירחיבו את פעילותם.

באשר לצרכן – הצרכן הממוצע מרוויח, למרות מלכודת הדבש שנוצרה בנסיבות הקיימות, שכן הוא נהנה מכלי רכב במצב חדש לגמרי, שלא השתמשו בו בעבר, בהנחה בשיעור של כ- 10% ממחיר השוק, ולכן לא צפוי שעסקאות שכאלה יתמעטו במהלך השנים לטעמי.

בסופו של עניין, כאשר אני נשאל מהי העסקה המשתלמת ביותר לרכישת כלי רכב חדש, אני ממליץ על שיטת הליסינג הפרטי בחלק גדול מהמקרים. בליסינג פרטי כאמור, מתחרות חברות הליסינג על כיסו של הלקוח הפרטי מול יבואני הרכב בעסקאות לרכישת רכב חדש כדי למצוא לו את הרכישה המתאימה לו ביותר, כך שהרווח המרבי מהעסקה והשליטה על העסקה נמצאת אצל הצרכן.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אוריאל

    אני מסכים עם אבי הורוביץ – גם אני קניתי לפני 9 חודשים רכב אפס קילומטר. זה מוזיל יפה את העלות לכלי רכב חדשים. אמנם זה פתרון לא הכי אידאלי בגלל היד שנייה, אבל זה הכי טוב במצב הנוכחי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים