אתר הבית

מכירת רכב בישראל: מה חלקן של חברות הליסינג בשנת 2015?

פורסם ע"י ב ספט 17, 2015 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב ספט 17, 2015 בקטגוריה בלוג


בחלק מדגמי הרכב המצויים כאן, חלקן של חברות הליסינג עומד על מעל ל-90% מהכמות הנמכרת בישראל. מדובר באחוז מדהים!

בדו”ח חודש אוגוסט של משרד התחבורה מובאים נתונים חשובים מאוד עבור משתמשי הליסינג. כפי שאציג להלן, לאור אחוז גבוה של רכישות דגמי כלי רכב מסוימים על ידי חברות הליסינג, נשאלת השאלה מה קודם למה: התרנגולת או הביצה?

רכישות כלי רכב ע”י חברות הליסינג וההשכרה

במשך זמן רב רבים מנהלים שיג ושיח בנושא גובה ההנחות שמקבלות חברות הליסינג בהשוואה ללקוחות הפרטיים. הועלתה אף דרישה הזויה להגביל את גובה ההנחה…

לפני מספר ימים פרסם אודי עציון בידיעות אחרונות את “הסוד השמור של מכירות הרכב בישראל“. על בסיס הנתונים הללו, ערכתי את התייחסותי ביחס לחברות הליסינג וההשכרה בשורות הבאות. להלן אציג את התמונה האמיתית השוררת בענף, ולפיה במספר דגמים, ללא הרכישות הממוקדות של חברות הליסינג, היבואנים לא היו מצליחים למכור את הכמויות אותן הם מצליחים למכור כיום.

השאלה היא מה קודם למה: גובה ההנחות שמעניקים היבואנים או דרישה של חברות הליסינג לאותם דגמים מועדפים וקבלת הנחות תוך ‘איומים’ מוסווים שללא הנחות יפנו את מוקדי הרכישות לדגמים אחרים? כלומר, השאלה היא אם סוג הרכב הוא הקובע את הרכישות הממוקדות, או שמא ההנחות.

1709-1

כמות כלי הרכב, מתוך הכתבה

על מנת לספק את התשובה הנכונה להערכתי, אסקור להלן את הדגמים הרלוונטיים:

מכירות כלי הרכב לסוף אוגוסט 2015

על פי נתונים משרד התחבורה, מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט נמכרו כ-188 אלף כלי רכב חדשים. על בסיס שנתי מדובר בכמות שיא של למעלה מ-280 אלף כלי רכב. ברור שנתון זה עדיין בסימן שאלה, שכן ספק רב אם הקצב הנוכחי יימשך בארבעת החודשים שנותרו.

מכירת כלי הרכב לחברות הליסינג וההשכרה

מתוך הנתונים שפורסמו, עולה כי במספר מותגים ספציפיים, כמות כלי הרכב שרוכשות חברות הליסינג הנה מכרעת. כלומר, החלק היחסי של חברות הליסינג גדול מאוד.
בבדיקה שערכתי, התייחסתי רק לאותם דגמים אשר נמכרים בכמות שנתית צפויה העולה על 5,000 כלי רכב. מתוך נתונים אלו, מצאתי כי ישנם שני דגמים של כלי רכב, בהם חלקן של חברות הליסינג עובר את ה-90%! כלומר, 9 מתוך 10 כלי רכב נרכשים על ידי חברות הליסינג וההשכרה.

מעבר לכך, ישנם עוד מספר דגמים אשר חלקן של חברות הליסינג בהם עולה על כ-60% והחלק האחר קטן יותר, בעיקר בכל הנוגע לג’יפונים ההולכים ותופסים נפחי שימוש גדולים.

להלן הטבלה של אותם כלי רכב בהם חלקן של חברות הליסינג וההשכרה גבוה מאוד:

1709-2

בסך הכל מדובר ב-8 דגמים, שחלקם הכולל מסך המכירות השנתיות צפוי לעמוד על כ-25%. כלומר מדובר ברבע מכלל השוק, אשר בו חלקן של חברות הליסינג וההשכרה עומד על 60% מסך המכירות בארץ.

במכוניות הסופר מיני, אלה שצפי המכירות השנתי שלהן עובר את 6,000 כלי הרכב, בולטות המיצובישי אטראג’ והיונדאי I25. המיצובישי אטראג’ שווקה על ידי חברות הליסינג לצה”ל במסגרת המכרז שביצע. לעומת זאת, היונדאי I25 שווקה ללקוחות הליסינג שחיפשו אלטרנטיבה זולה לרכב המשפחתי. בעוד הראשונה מצטיינת בעיקר בחסכון בצריכת הדלק, הרי שהשנייה מצטיינת בצורתה החיצונית.

במאמר מוסגר אציין שכיום יש כבר אלטרנטיבות לא פחות טובות ליונדאי I25 ולכן להערכתי על בסיס שנתי (לשנה זו בלבד) הנתון המתייחס לחלק חברות הליסינג יפחת באופן יחסי.

במכוניות המשפחתיות בולטת הסקודה אוקטביה אשר נחשבת לרכב חסכוני ביותר. לעומת האוקטביה, יתר כלי הרכב זולים בעלויות הליסינג ונוחים בצורתם.

הג’יפונים משווקים באחוזים נמוכים יותר לחברות הליסינג וההשכרה, בהשוואה ליתר סוגי כלי הרכב.

1709-3

ההחלטות של חברות הליסינג

להערכתי, וכמי שמכיר את ציי הרכב, חברות הליסינג אינן רוכשות כלי רכב על פי החלטות פנימיות. ההחלטות נובעות מדרישותיהם של הלקוחות: הדרישות הקיימות או אלה הצפויות. מטבע הדברים, לקוחות הליסינג יבקשו להשתמש באותם כלי רכב שבהם שיקולי העלות מול התועלת יהיו הטובים ביותר. מכאן המסקנה הנה חד משמעית – על חברות הליסינג להציע מחירים נוחים במיוחד על כלי הרכב הנחשבים מתאימים.

חברות הליסינג וההשכרה עובדות בשיתוף פעולה הדוק ביותר עם חלק מהיבואנים. בעיקר אלו המשווקים את אותם כלי הרכב העומדים בציפיות הלקוחות ומוגדרים, בכפוף למחירי ליסינג, ‘טובים’. אלו הם אותם כלי רכב המסוגלים להיות כלולים במסגרת הכלל של כלי רכב ‘טובים ויעילים’, ויעמדו בסטנדרטים הדרושים על מנת לעמוד בבחינת העלות מול התועלת.

לסיכום

להערכתי, התמקדות חברות הליסינג היא בדגמים ספציפיים המשווקים, ואשר צפויים להיות מבוקשים. היבואנים אשר מבינים דרישות אלה, נענים לחברות הליסינג וההשכרה, ומעמידים את המחירים הרשמיים מלכתחילה כגבוהים יותר על מנת לאפשר להם להעניק הנחות לחברות הליסינג.

משתמשי הליסינג בוודאי מבינים מדוע כשהם מבקשים לקבל בליסינג כלי רכב מסוג אחר, שאיננו ברשימת כלי הרכב המועדפים על חברות הליסינג, הם נאלצים לשלם עליהם מחירים גבוהים. ייתכן שמחירי הליסינג הגבוהים נובעים מהיעדר הנחות דומות לאלה שמקבלות חברות הליסינג בכלי הרכב המועדפים, אבל בהחלט מסיבה נוספת והיא תחזית חברות הליסינג לקבלת מחיר גרט נמוך בעת המכירה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אוריאל

    אני מנהל צי רכב וביקשתי מחברת הליסינג מכוניות שהן לא מהרשימה הזו. באמת המחיר היה די בשמים. בסוף ויתרנו, הלכנו על יונדיי איי 25

  2. רמי

    טוב לדעת שהייתי בין הבודדים שקנו מיצובישי אטראז’ באופן פרטי חחח..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים