אתר הבית

מכוניות אוטונומיות – התחלת מהלך הקליטה בישראל

פורסם ע"י ב נוב 12, 2018 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית, נסיעה שיתופית | 3 תגובות

פורסם ע"י ב נוב 12, 2018 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית, נסיעה שיתופית


מה שפעם נראה כמו היה לקוח מסרט עתידני, מתחיל בשנים האחרונות לרקום עור וגידים והופך למציאות תחבורתית מודרנית – מכוניות אוטונומיות. המציאות הזאת גם מחלחלת לישראל, כשלאחרונה אף פורסם כי עיריית אשדוד חתמה על חוזה עם חברה סינגפורית במטרה לבחון את השימוש באוטובוס אוטונומי בעיר כבר מהשנה הבאה, זאת כחלק מהניסיון להפוך את אשדוד לעיר הראשונה בישראל בה יופעלו מכוניות אוטונומיות.

לפני למעלה מ- 3.5 שנים ציינתי כי ישנם 5 שלבים בהכרת פעילות התחבורה האוטונומית, לפני שהיא תוכל להתקיים הלכה למעשה  (ראו תמונה). כעת נבחן, לפי שלבים אלה, את התחלת מהלך הקליטה בישראל.

עידוד אוטונומי-חשמלי

חברת פולקסוואגן ביחד עם מובילאיי ישתפו פעולה להקמת רכב שיתופי-חשמלי-אוטונומי ויתחילו לפעול בעיר אשדוד בשנה הבאה קרי ב- 2019, למרות שנראה כי יעד הזמנים המציאותי יותר הוא 2022. ההערכה היא כי בשלב זה כלי הרכב יהיו בשלב שלפני האחרון. כלומר, שהנהג שיוכל בעת חירום להתערב בנהיגה. יחד עם זאת, לאור התהליך שהולך ומתפתח, נראה כי לא רחוק היום שהרכב האוטונומי בישראל לא יצטרך התערבות הנהג.

יש לציין כי נראה שמשרד התחבורה, יחד עם המשרד להגנת הסביבה, מבקשים לעודד פעילות של כלי רכב אוטונומיים שיהיו חשמליים. כפי שכבר כתבתי, התפתחות חישמול כלי הרכב הורחבה בתחילת שנה זו. ואני סבור שאכן מגמה זו הולכת ומתרחבת.

ולראייה, אייטמים על כך פורסמו בשני אתרים כלכליים גדולים: גלובס תחת הכותרת “פולקסוואגן, מובילאיי וצ’מפיון מוטורס יקימו בישראל מערך תחבורה חשמלית ואוטונומית“. ובכלכליסט הכותרת היתה “מה עומד מאחורי ההצהרה של פולקסוואגן ומוביליאיי על תשתית לרכב אוטונומי בישראל“.

יצרניות כלי הרכב כספקי הרכב השיתופי


כבר היום מסתמן שקו הפעולה של יצרני הרכב, הוא לא רק להתמקד בייצור, אלא גם להפגין מעורבות בהפעלת מערכות נסיעה ובעיקר נסיעות שיתופיות. חוץ מפולקסוואגן, יצרניות רכב נוספות הולכות באותו הכיוון: ג’נרל מוטורוס, פיג’ו (מנכ”ל החברה, קרלוס טווארס, אף אמר כי הוא רואה בכך את ההתפתחות הטבעית של יצרנית הרכב), טויוטה, דיימלר, פורד ועוד יצרנים רבים. המעורבות הזאת נולדת מתוך ההבנה כי זוהי הדרך היחידה העומדת בפניהם לשרוד.

להלן מאמר העוסק בנושא זה ובו יש הסבר עם אילו חברות מתבצע שיתוף הפעולה בין יצרני הרכב על מנת להעניק שירותי רכב שיתופי. ההסבר העיקרי הוא השינוי בתפיסת הבעלות על כלי רכב: ההערכה היא שלא יהיה צורך בבעלות על כלי רכב עת ניתן יהיה לעשות שימוש מסיבי ברכב שיתופי (באמצעות אפליקציות).

ההשלכה על פעילות הליסינג

התפתחות זו לא תהיה מול ציי רכב, אלא מול הלקוחות שישתתפו בפעילות הרכב השיתופי. לפיכך, אני סבור שחברות הליסינג יוכלו להמשיך ולפעול, אף כי יתקשו למכור את כלי הרכב הממונעים בנזין או סולר במהלך בשנים הקרובות.

מבחינת הלקוחות: אני בהחלט סבור שחדירת כלי הרכב ההיבריידיים הינה שלב ראשון, כשלאחריה יגיעו כלי הרכב החשמליים. אני יודע שבינואר הקרוב יגיעו כלי הרכב ההיברידיים של טויוטה (לרבות הקורולה), ובמהלך השנה כלי רכב חשמליים של איוניק, נירו ועוד.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. ארז

    איכשהו קשה לי להאמין שזה יגיע לישראל גם ב-2022 – זה לא דבר קל להטמיע פיתוחים כאלו במדינה כאילו מערבית ומפותחת כמו שלנו.

  2. יהודה

    זה קרוב קרוב, אני כבר מחכה לזה. מעניין מה זה יעשה לפקקים בעוד, נניח 10-12 שנה.

  3. חביב -מאפיית אנג'ל

    אבי מה שלומך?
    האם ידוע לך אם יש בתכנית של טויוטא להביא רכב מסוג לנד קרוזר שהוא
    היברידי או פלאג אין?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים