אתר הבית

מכה מתוכננת לבעלי כלי הרכב

פורסם ע"י ב יול 27, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב יול 27, 2020 בקטגוריה בלוג


לפני מספר ימים קראתי בעיתון ידיעות אחרונות, מאמר פרי עיטו של גד ליאור: הפתרון לפקקים? לייקר נסיעה ברכב פרטי. מדובר בעוד ניסיון של שרת התחבורה, מירי רגב, לחפש מתחת לשולחן. מה בתוכנית? בבנק ישראל ממליצים לשרת התחבורה לגבות תשלום מבעלי כלי הרכב הפרטיים לפי היקף הנסיעה בשנה, תוך שיפור השירות והשקעה בתחבורה ציבורית.

פקקים

חיוב לפי נסועה

הדרישה החדשה מיועדת לחייב לקוחות הנוסעים ברכב פרטי לפי הנסועה השנתית שלהם. ישנם רבים שעיקר נסיעותיהם הן מהבית לעבודה, ואחרים שנוסעים הרבה תוך כדי העבודה ולצרכי הפרנסה. נכון שגם חברות הביטוח החלו לשווק פוליסות לפי הנסועה של כל מבטח. ככל שהשימוש רב יותר זה יוצר גודש כך לדוגמה, בישראל ישנם כ-2.86 מיליון כלי רכב פרטיים. הכבישים אכן לא רבים וצפיפות  התנועה היא מהגבוהה במדינות ה-OECD. עם זאת, לא מדובר ביוזמה מקורית. למעשה היו שני מועדים בהן ניסו לקדם את פרויקט “נעים לירוק”, הוועדה שהוקמה כבר ב- 2010, ונועדה לבדוק: “בניית מערך תשלומים ותקבולים התלויים בהיקף השימוש בכלי הרכב ובמאפייניו, ובכלל זה היקף הנסועה של כלי הרכב בתנאי גודש ושלא בתנאי גודש”.  

ואכן שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’, הקודם ניסה לקדם את הרעיון של אגרות גודש. למעשה כבר ב-2008 החליטה הממשלה להקים צוות שיבחן את הנושא. עם זאת, משרד התחבורה לא נקט בשום צעד והביא את הנושא לשיממון מוחלט. לאגרות הגודש יש היגיון, אבל להטיל סתם מס על נסועה גבוהה, זה נראה לי הזוי.

תל אביב טראפיק

תחבורה ציבורית

הבעיה המרכזית, אליה חותר משרד התחבורה, היא עידוד התחבורה הציבורית, על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים. הבעיה היא כי התחבורה הציבורית אצלנו לא מספיק מפותחת. זה יהיה לא נכון לכפות על אנשים מעבר לתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, לפני שיש תחבורה ציבורית מתפקדת כראוי. 

הבעיה המרכזית בתכנית “החדשה” של מירי רגב, היא השאלה, איך יבצעו הפרדה בין אלה שעובדים עם רכב, לאותם משתמשים שבמסגרת נסיעותיהם, מבלים ויוצאים לטיולים? אני סבור שזו בעיה קשה שלא ניתנת לפתרון. מנגד, לאגרות הגודש יש היגיון מסוים, כדי מנת למנוע נסיעות בכבישים עמוסים אבל זוהי לא התכנית. גם פיתוח התחבורה הציבורית איננו מתקדם על פי התוכניות, ואני סבור שזוהי הבעיה המרכזית.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים