אתר הבית

מה קורה עם כלי הרכב המשומשים ומה הפתרון הנכון?

פורסם ע"י ב אוק 19, 2016 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב אוק 19, 2016 בקטגוריה בלוג


traffic-carאתמול שודרה בערוץ 10 כתבה ראשונה בסדרה “אי תנועה” של ליאור קינן המתארת את המצב הקטסטרופלי בכבישי ישראל. אחת מהסיבות למצב זה הוא הגידול המתמיד בכלי הרכב החדשים שעולים מדי שנה כל הכבישים. 2015 נסגרה עם מעל ל- 250 אלף כלי רכב חדשים והצפי הוא ש- 2016 תיסגר עם אף יותר. מספר כלי הרכב הפעילים כבר חצה מזמן את קו ה- 3 מליון.

מזה מספר שנים מתרחש תהליך אטי וברור של קשיים במכירת כלי רכב משומשים. ככל שמואץ תהליך הגידול ברכישת כלי רכב חדשים, כך הקשיים במכירת הישנים הולך ומתגבר. מצב זה אינו בריא והגיע הזמן (מבחינת המדינה ומבחינת הצרכן) להימנע עד כמה שניתן מרכישת כלי רכב חדשים. יש אלטרנטיבה טובה וזולה לעניין זה, ומן הראוי שהמשתמשים הפרטיים יעשו בה שימוש. רובם טרם קלטו את שורש העניין ויש בעייתיות לא קטנה בשינוי התפיסה, אך יש לכך הסבר וגם פתרון.

תפיסת כלי הרכב בישראל

רכישת כלי רכב בישראל הינה ההשקעה השנייה בגודלה של משפחה ממוצעת לאחר השקעה בדירה. עלות כלי הרכב בישראל גבוהה בעשרות אחוזים לעומת מדינות מתקדמות אחרות בעולם. יחד עם זאת, רבים מתקשים להבין כי כלי רכב איננו רכוש שערכו עולה. התועלת המופקת משימוש בכלי הרכב היא מעצם השימוש בו ולא מהבעלות.

כיום הגישה של רכישת כלי רכב חדש מהיבואן היינה טעות ככל שזה מתייחס למשתמשים פרטיים ובוודאי לתאגידים. חברות הליסינג, בעלות צי כלי רכב של מאות אלפים, פועלות באופן אינטנסיבי למצוא דרכים יעילות למכירת כלי הרכב שלהם. כך לדוגמה, חברת אלבר דיווחה ברבעון השני בשנה זו, כי ההכנסות ממכירת כלי הרכב ששימשו לפעילות הליסינג וההשכרה ירדו, אבל במקביל, פעילות “מסחר בכלי רכב” עלו באופן ניכר (בכ- 38% לעומת שנה קודמת). אין ספק שתוצאה זו נובעת מכך, שחברות הליסינג, וביניהן גם אלבר, השתלטו על מגרשי המכוניות.

קשיים במכירת כלי רכב משומשים

כבר לפני כשנתיים התייחסתי בהרחבה לנושא זה עת קיימתי דיון קצר בתובענה ייצוגית בתחום זה. ההסבר כונה “כך תמנעו ממניפולציות ברכישת כלי רכב משומש“.
בינתיים התברר כי מצב כלי הרכב המשומשים הולך ונהיה קשה יותר ויותר. רשות המיסים מסבירה כי רכב יד ראשונה בבעלות פרטית נמכר אחרי שימוש ממוצע של 5.9 שנים, לעומת זאת רכב בבעלות תאגידים נמכר בממוצע לאחר 3.3 שנים (ראו תרשים)

מעבר לכך, מסתמנת מזה זמן רב מגמה של ירידה בערכם של כלי הרכב המשומשים בהשוואה לתקופות עבר. על פי נתוני רשות המיסים, המתבססות על מחירי יצחק לוי (שכולנו יודעים שהם משמשים רק ככלי של “המלצה” ובפועל המחירים בדרך כלל נמוכים יותר), התוצאה היא כדלקמן:

new-carsההשפעה של הרכבים האוטונומיים על המשומשים

רכישת כלי רכב חדשים מגיעה בשנה זו לשיאים חדשים. באותו הזמן, כל עולם הרכב, בארץ ובעולם עסוק בתחזיות הסובבות במעד תחילת השימוש ברכב האוטונומי. כבר לפני למעלה משנה כתבתי על כך שהרכב האוטונומי כבר כאן. אם נכונות התחזיות, ההתפתחויות הטכנולוגיות יגרמו לכך שמרכיב ירידת הערך של כלי רכב משומשים יהיה הרבה יותר גבוה בשנים הבאות, ככל שמדובר בכלי רכב “רגילים”.

הגרף מסביר את התנהגות מחירי כלי הרכב המשומשים ביחס למדד המחירים וביחס למחירי כלי הרכב החדשים. כלומר, בעוד הנתונים הסטטיסטיים מדברים על כך שפרטיים משתמשים בכלי רכב כ- 5.9 שנים בממוצע, הרי ההתפתחויות בתחומי הרכב האוטונומי יגרמו לכך שערכם של כלי הרכב הרגילים ילך וירד באופן משמעותי הרבה יותר מזו המשתקפת בגרף.

הליסינג הפרטי
ככל שהרכישות נוגעות לפרטיים, אין כל ספק כי הפתרון הטוב ביותר הוא קיצור תקופת השימוש מחד, והימנעות ממכירה מאידך. את התשובה לכך ניתן לקבל בצורת העסקות של הליסינג פרטי. עסקות הליסינג הפרטי קצת מורכבות בעיקר נוכח הטעיית הלקוחות מצדם של עוסקים רבים המנסים למכור את כלי הרכב בשיטות שונות ותחת שמות שונים.

הדרך הנכונה לביצוע עסקת ליסינג פרטי היא שימוש באתר המבצע מעין מכרז בין מספר חברות לגבי כל כלי רכב רגיל המבוקש. שכן, לכל חברת ליסינג יש יתרון בחלק מכלי הרכב ולא בכולם. כפועל יוצא, כלי הרכב יתומחרו אחרת אצל כל חברה, ועל המשתמש הפרטי למצוא מהי העלות הזולה ביותר מבין כל החברות.

בדיקת העלות הזולה והטובה היא עניין מורכב שגוזל זמן רב. על המשתמשים הפוטנציאליים להשתרך ולעבור בין מספר חברות, לבדוק ולערוך השוואה. רק אח”כ להחליט. באתר “ליסינגפרטי.com” ההליך (של החיפוש וההשוואה) כבר בוצע והמשתמש הפרטי מקבל לגבי כל כלי רכב את ההצעה הטובה ביותר! יש לשים לב שכשמדובר בליסינג פרטי יש לקחת בחשבון את גובה המקדמה, מחיר הבסיס ותקופת הזמן, ובנוסף ניתן לרכוש את חבילת הביטוחים והתחזוקה.

הליסינג התפעולי

תאגידים בודדים ממשיכים בשיטה של רכישת כלי רכב. הם מתרצים זאת בכך שהם רוכשים כלי רכב ישנים וממשיכים לעשות בהם שימוש, ואז מצליחים לחסוך. חלקם מסבירים כי רוכשים את כלי הרכב ומשתמשים בהם אפילו 5 שנים (כמו בליסינג המימוני), וגם אז חושבים שבכך הם חוסכים.

כל הדרכים מובילות לרומא. אין פתרון טוב יותר לציי רכב מהליסינג התפעולי. פתרון זה מביא את הלקוחות, בעלי ציי הרכב, לכך שיעשו את השימוש בכלי רכב חדישים, שהם בטיחותיים רבה יותר מאלה הישנים. אך לא פחות מכך, מאפשרים גמישות בתקופת השימוש ובוודאי שיאפשרו להתקדם בתום תקופת השימוש, שהיא קצרה יחסית, לכלי רכב חדישים ויתכן ויהיו כבר אוטונומיים.

גם המשתמשים הקיימים אינם מודעים ליכולות לשפר את תנאי הליסינג ביחס לתקופות השימוש. ככל שניתן, גם אם כרוך בעלויות סבירות, לקצר את תקופת השימוש כך יגדל הסיכוי שהם ישתמשו בכלי רכב בטיחותיים יותר וחסכוניים גם כן.

לסיכום

אלה מביניכם אשר מבינים מדוע לא מומלץ לרכוש כלי רכב חדש כיום, יעשו בוודאי שימוש בליסינג הפרטי ואם בציי רכב עסקינן – בליסינג התפעולי. להערכתי המקצועית אין פתרונות טובים ויעילים יותר מאלה המוצעים כאן. ציי רכב רבים משתמשים בשירותיי לצורך ביצוע מכרז ליסינג, לא רק שניתן לקבל תנאים טובים ביותר, אלא גם להשיג את המחירים הטובים גם כן.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. מיכה

    כיום כל מי שמנסה למכור את כלי הרכב שלו נתקל בבעיה. אתה בהחלט צודק. יחד עם זאת, פניתי לחברת ליסינג גדולה ורציתי לקבל רכב בעסקת ליסינג פרטי, כפי שהצתעת. הם ניסו למכור לי הלוואה…מזל שנחלצתי מכך. אנסה לעשות שימוש בלינק שבמאמר.
    תודה על המידע המקיף.

  2. משה

    זה קצת מתסכל לדעת שלפקקים של הבוקר בעוד שנה יתווספו עוד כמה עשרות אלפי כלי רכב. מה שכן, כל ציי הרכב שעובדים בשיטת הליסינג צריכים להפנים שכמה שיותר מכוניות חדשות כך ייטב בעניין הבטיחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים