אתר הבית

מה ההבדל בין רכב שיתופי לבין נסיעה שיתופית?

פורסם ע"י ב פבר 1, 2016 בקטגוריה בלוג | 6 תגובות

פורסם ע"י ב פבר 1, 2016 בקטגוריה בלוג


כשמתכתשים סביב ההיתרים לרכב שיתופי של שירות ‘אוברX’, הולכת ומתחדדת התהייה “מה ההבדל בין רכב שיתופי לבין נסיעה שיתופית?”. מעבר לכך, כל עוד במצב הקיים אין הסדר ראוי, חלק מאזרחי ישראל הופכים לעבריינים בכוח! ומה ההשלכה של הנסיעה שיתופית על חברות הליסינג?

מהו הרכב השיתופי?

רכב שיתופי הנו מונח מורכב ביותר. מדובר בכלי רכב המשמש מספר גדול של משתמשים. התנהלות מסוג זה ידועה ומופעלת בארץ עשרות רבות של שנים. הקיבוצים היו חלוצי העניין. הם היו אלו שהעמידו בחצר הקיבוץ ובו מאות חברים, מספר קטן של כלי רכב ששימש את חברי הקיבוץ בעת הצורך. הקיבוצים גילו שבמקום לרכוש כלי רכב שהשימוש בו איננו יומיומי, או שלא בשימוש במרבית שעות היממה, כדאי יותר לרכוש כלי רכב שיתופיים שישמשו את כולם.

הרעיון שנקלט בתנעה הקיבוצית בארץ, היה כי אין צורך להיות בעלי כלי הרכב. מספיק שיש יכולת להשתמש בו בשעות הצורך הספציפיות ולהחזירו בתום השימוש. לאחר מספר שנים שבהם השירות לא היה זמין, בקיבוצים עברו להשתמש בתוכנות שונות המכונות ‘סדרן’ (בקישור הזה – דוגמא מצוינת!), על מנת לאפשר חיוב המשתמשים בגין כל נסיעה. החיובים בחלק מהמקומות היו על פי משך השימוש או הקילומטראז’ המבוצע, או שילוב של שני הפרמטרים גם יחד.

כך זה עובד בקיבוץ חצרים

כך זה עובד בקיבוץ חצרים

בסך הכל, הקיבוצים היו כאמור החלוצים לשיטת השיתוף בכלי הרכב. לצערי, בפרספקטיבה של שנים לאחור, העולם כולו פועל על פי עקרונות שיטה זו, אך שיטת ה’קיבוצים’ הולכת ונעלמת מחיינו.

השכרת רכב

אצלנו אין כל מניעה חוקית לעשות שימוש בפעילות מסוג זה. מדובר בכלי רכב עם ריבוי של נהגים. הבעיה היא שמאחר שהנהגים משלמים עבור השימוש, בעלי כלי הרכב צריכים להיות חברות השכרה. רק לחברות השכרה מותר, באפן חוקי, לגבות תשלום בגין שימוש בכלי רכב.

0102- 5משרד התחבורה פועל מזה שנים רבות כחלמאי, ואינו מחייב את בעלי כלי הרכב לקבל רישיון של השכרה. כך נוצר מצב של מאות ואלפי כלי רכב המסתובבים ברחבי הארץ ללא רישוי מתאים. מאידך, המשתמשים המשלמים עבור השימוש פועלים כחוק.

בעולם הולכים ומתרבות החברות המבצעות שימוש בשיטה זו. בארץ בשלב זה ישנן חברות CAR2GO, CityCar וחברות נוספות. בעולם ישנן עוד מספר חברות בעלות שמות דומים המשקפים את העיקרון של רכישת מנוי חד פעמי ושימוש בכלי הרכב, כשהחיוב הוא שילוב בין הנסועה ומשך השימוש. עיקר השימוש מתאים לנסיעות בתוך הערים ולא בנסיעות בינעירוניות.

יצרני הרכב מפעילים פעילות של רכב שיתופי

0102- 3יצרני הרכב מבינים כי העתיד טומן בחובו הפתעות לא קטנות בתחום ייצור כלי רכב. כך לדוגמה הם מבינים כי כניסת פעילות הרכב האוטונומי עלולה לגזול מהם את הייצור של כמות כלי רכב לא קטנה. להלן פעילויות מדגמיות שכאלה:

נושא זה יידון בהרחבה במקום נפרד, אבל מה שברור הוא שפעילות חברות ההשכרה מאפשרת שימוש ברכב השיתופי, שהוא סוג של השכרה.

הנסיעות המשותפות – Carpooling

מדובר בנסיעה בה משתתפים מספר נוסעים. נושא זה הוא שורש הבעיה כשמדובר על הפולמוס המתנהל בימים אלה בעניין ה’אוברX’.

כניסת אובר לישראל

0102- 2לא מזמן נשאלה השאלה מי עוצר את כניסת ‘אובר’ לארץ. עיקר המתנגדים הם נהגי המוניות. עם כל הכבוד, נראה לי שהם פשוט אינם מבינים שכל המטרה היא לנסות ולצמצם את כמות כלי הרכב שעל הכבישים, תוך הוזלת עלויות הנסיעה, בעיקר למקומות רחוקים. בתוך הערים תהיה להם פרנסה מספקת.

חיסכון והתייעלות

למעשה, במשך שנים רבות מתנהלת ‘במחשכים’ פעילות של נסיעות משותפות. מדובר למעשה במעין טרמפ של מספר אנשים הנוסעים לאותו מקום בזמנים זהים האחד לשני. כדוגמה: עובד מאזור המרכז, המועסק בחברת הייטק ביקנעם, שביחד עם מספר עובדים נוסעים באותו כלי רכב לעבודה, הלוך וחזור.

בעבר, הוותיקים בינינו בוודאי זוכרים שכל בעל כלי רכב נאלץ להשביתו ליום אחד בשבוע. ומה קרה עם בעל הרכב שהשביתו?  בקרב עובדי מפעלים היו נסיעות משותפות כבר אז. ייתכן שה’תשלום’ לא היה בכסף, אבל אין ספק שאותה בעיה כפי שמפורטת כאן בהמשך הייתה כבר אז.

מקרה של עובדים שגרים במרכז ונוסעים רחוק למקום העבודה, משקף כיצד ניתן לחסוך סכומי כסף לא מבוטלים על ידי אותם עובדים, שאינם רוצים לבזבז את כספם לריק. כך לדוגמא, אם מדובר ב-4 אנשים, 3 יכולים לוותר על רכב הליסינג. השלושה שמשלמים על רכב הליסינג כ- 5,000 ₪ לחודש ברוטו (נטו כ-3,000 ₪) יכולים לשלם לבעל הרכב 750 ₪ כל אחד, ובמקרה זה לחסוך כמעט 2,250 ₪ לחודש, שהם כ-27 אלף ₪ נטו בשנה!!! הנהג לעומת זאת, ישלם רק 750 ₪ על הרכב (לאחר קיזוז התשלומים משלושת חבריו).

0102- 6

0102- 4דוגמה זו, שהבאתי לעיל, מתקיימת על אף שיש צורך בהיתר מיוחד. שהרי, כיצד נמנעת פעילות ‘אוברX’ בישראל? מניעת הפעילות נובעת מהבעיות החוקיות:

  • ביטוח חובה שאיננו מאפשר הסעה בתשלום
  • ביטוח מקיף
  • חברת הליסינג שאיננה מוכנה לכך גם היא

כך, כל עוד הנושא איננו מוסדר, שר החבורה הופך את חלק מנהגי ישראל לעבריינים בכוח!

אין ספק שהסדרת נושא פעילות ההסעה השיתופית כ’עסק’, לפחות לגבי נסיעות מחוץ לעיר, מחייבת פתרון מיידי ודחוף. כמו כן, ראוי לציין שפעילות זו זו איננה ‘עסק’ אלא דרך לחיסכון ולהתייעלות.

ההשלכה על פעילות הליסינג

ההשלכה שתהיה לכך על חברות הליסינג, הנה מורכבת ביותר. מדובר לא רק בהעלאת מחיר הליסינג, אלא גם באובדן חלק גדול מלקוחות הליסינג שיעשו שימוש בנסיעות המשותפות עם חבריהם לעבודה.

כבר היום ברור שמגמת העלייה במחירי הליסינג הכרחית. דוחותיהן של חברות הליסינג מציגים רווחיות מועטה ביותר ועל כך הרחבתי וארחיב מיד לאחר פרסום הדוחות השנתיים לשנת 2015. כלומר, לחברות הליסינג תהיה הזדמנות להעלות את מחירי העסקאות ועדיין תהיה כדאיות לאותם נהגים שיבצעו נסיעות משותפות. העלאת המחירים תהיה אמנם סלקטיבית, אך התוצאה תהיה ברורה.

מצד שני, חברות הליסינג ימשיכו להצטמצם בכמות כלי הרכב. כפי שכבר הסברתי, עלויות הליסינג גורמות לנטישה של אותם משתמשים המבצעים נסועה נמוכה. סיבה זו תגרום בהכרח לעלייה נוספת במחירי הליסינג.

במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני עורך לציי רכב רבים, תסריט זה צריך להילקח גם הוא בחשבון.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

6 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יואב רון

    אני ועוד 3 עובדים נוסעים במכוניות של אחד העובדים. בסך הכול יש “עיכוב” של 10 דקות בבוקר – כולנו גרים באותה עיר… ונוסעים משהו כמו 40 דקות לעבודה. תאמינו לי שאתם לא יודעים כמה זה חוסך לשלושתנו

  2. אלבטרוס

    אני חושב שזה טוב, אבל מה קורה אם נגיד… הגננת מזעיקה אותי לגן באמצע היום ואני עלול לפגוע בחבריי לנסיעה שצריכים לחזור איתי? זה טוב אבל לא לוקח בחשבון מקרים כאלו יחסית קיצוניים

  3. גבי נויהאוזר

    כתבה מענינת ביותר.אני שמעתי את “הבקרוב” שלה בשבת וכעת עם כל הדוגמאות שה עוד יותר ברור.

  4. יעקב מנהל צי רכב

    אצלנו אכן מחייבים את העובדים גם בעלות הליסינג בנוסף לשווי השימוש והסכום מגיע לכ-5,000 שח לחודש (ברוטו).
    בגלל ריחוק המפעל ממרכז הארץ, ישנם עשרות עובדים ששוקלים נסיעות משותפות. החישוב שהצגת כאן מעניין ונראה נכון בהחלט !
    תודה על המידע

  5. איציק פ. מנהל רכש

    נסיעה שיתופית הכרחית. טוב יעשה שר התחבורה אם יפעל לאישור כל הנדרש על מנת לאפשר זאת!

  6. אבי הורוביץ

    ביום שישי שמעתי בערוץ 2 שיש ערוצי הידברות בנושא נסיעה שיתופית. הופתעתי !!!!
    המשתתפים בנסיעות אלה אינם מבוטחים ! יש בכך סכנה רבהה שאיש, לרבות כתבי הטלביזיה, לא מצאו לנכון להתריע !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים