אתר הבית

מהן מכוניות הסטיישן הקיימות ומי מהן הטובה ביותר?

פורסם ע"י ב אפר 17, 2015 בקטגוריה בלוג | 6 תגובות

פורסם ע"י ב אפר 17, 2015 בקטגוריה בלוג


בשנים האחרונות זוכות מכוניות הסטיישן לעדנה. מדובר בכלי רכב נוחים ובעלי אפשרויות להובלת ציוד רב. בעוד בעבר, עיקר המשומשים היו בעלי מקצועות חופשיים שייעדו את תא המטען הגדול לציוד הקשור לעבודה, בשנים האחרונות התרחב מגוון כלי הרכב מסוג זה, ומשתמשים רבים בוחרים דווקא להשתמש בכלי רכב אלו בגלל הנוחיות והמחיר ה’רגיל’ שלהם, בהשוואה למחירי כלי הרכב המשפחתיים.

כיום יש מגוון כלי רכב בהשוואה לתחילת העשור, ולכן אנסה כאן, לבקשת כמה מלקוחותיי, לעשות קצת סדר במה שקיים כיום:

מהן המכוניות הקיימות?

להלן אנסה למפות את רכבי הסטיישן באמצעות חלוקתן לשתי קבוצות (באפשרותכם להוריד את המסמך אליכם ואף להדפיסו):


בדיקת כדאיות השימוש

בחירת כלי הרכב מסוג סטיישן לשימוש פרטי איננה משימה קלה. רבים וטובים מנסים לערוך מבחני דרך והשוואות בין מגוון רכבי הסטיישן, אך הבחירה איננה קלה. מה שברור הוא שהביקוש לסוגי כלי רכב אלו הולך וגדל וכולנו נוכחנו לראות כי היתרונות הבולטים שלהם (לעומת המשפחתיות הרגילות) מרוכזים ביכולת נשיאת מטען.

על מנת להקל על הבחירה, הדרך הברורה היא מחד התאמה לצרכים והשנייה התאמה למחיר. לצורך כך יש לבחון את כלל המרכיבים, לרבות אלו הרשומים כאן:

גודל תא המטען

שימוש בכלי רכב מסוג הסטיישן מוצדק כאשר קיים צורך להשתמש בכושר אחסון גדול. בכלי הרכב מסוג זה, השינוי מול כלי הרכב הרגילים הוא בגודל תא המטען, אך לא פחות – בגודל כושר האחסון במקרים של קיפול המושבים האחוריים.

תא המטען הנאה של סיאט איביזה סטיישן 1.2 (automania.be)

תא המטען הנאה של סיאט איביזה סטיישן 1.2 (automania.be)

ראשית, יש לבחון אם כלי הרכב הקטנים יותר עונים לצרכים. כאן ישנם 4 סוגים מובילים, שמחיריהם נעים בין 102 אלף ש”ח ל-122 אלף ש”ח. בסגמנט זה נראה כי במכוניות “הקטנות” מובילה הסיאט איביזה עם נפח תא מטען של 430 ליטר, שגדל עם קיפול המושבים ל-1,460 ליטר.

בכלי הרכב הגדולים יותר, שמחירם נע מ-128 אלף ש”ח ועד 135 אלף ש”ח, תא המטען הגדול ביותר הוא בפיג’ו 308 SW, ולאחריה היונדאי איי 30 CW (600 ליטר תא מטען ועד 1,642 בקיפול המושבים).

צריכת הדלק

צריכת הדלק הנה מרכיב חשוב ביותר כשמדובר על עלות מול תועלת. כפי שהסברתי, בחירה נכונה והתאמת כלי רכב לכמות נסועת המשתמשים חשובות בבחירת כל כלי רכב ובוודאי שגם כשמדובר ברכבי הסטיישן.

בבדיקה בסיסית נראה כי מבין המכוניות הקטנות יותר, נראה כי הסקודה פאביה היא החסכונית ביותר. מבין אלה המשפחתיות, הסיאט לאון הבולטת ביותר ואחריה הפיג’ו 308.

בטיחות ונוחיות הרכב

אין כל ספק, שככל שמועד שנת ההשקה גבוה יותר, כך הבטיחות ואביזרי הנוחיות גדולים וטובים יותר. כיום ניתן גם למדוד את רמת הביטחון ומשרד התחבורה נחלץ לעזרתנו. למעשה החל מחידוש הרישיון הקרוב ו/או רכישת כלי רכב חדש, ניתן יהיה לקבל פירוט על רמת האבזור הבטיחותי של כלי הרכב.

דירוג הבטיחות של משרד התחבורה - על פי הכתבה שפורסמה ב-ynet

דירוג הבטיחות של משרד התחבורה – על פי הכתבה שפורסמה ב-ynet

יחד עם זאת, את “מדד” הנוחיות קשה לבחון בדרך זאת. לפיכך, הבסיס צריך להיות מועד ההשקה. ככל שמועד ההשקה חדש יותר, כלי הרכב המיוצרים משופרים יותר. כך לדוגמא, הסיאט לאון סטיישן שהושק ב-2013 מגיע עם מסילות גג, גג פנורמי ועוד. כלי הרכב החדישים יותר הם גם אלו הבטוחים והנוחים יותר. וכל היתר מפורט בטבלאות ההשוואה…

המחיר

סיאט לאון סטיישן 1.2

סיאט לאון סטיישן 1.2

בכלי רכב, מחיר המחירון קובע את גובה שווי השימוש המשולם על ידי העובד המשתמש בכלי הרכב אותו הוא מקבל ממקום העבודה. לצורך כך, העלות הנה הסכום נטו המשולם בהתאם למס השולי של העובד. בעוד שבכלי הרכב הקטנים העלויות (ברוטו) של שווי השימוש נעות החל מ-2,550 ש”ח, הרי שבמשפחתיות הגדולות יותר מגיעות עלויות אלה עד ל-3,450 ש”ח. יחד עם זאת, יש לשים לב למכונית ההיברידית, היחידה בשלב זה, מסוג הסטיישן אשר שווי השימוש נמוך יותר בגלל ההטבה המוקנית לרכבים היברידיים. שווי השימוש הוא רק 2,860 ש”ח.

למעשה אין כל הבדל, כשמדובר בחיובי שווי השימוש, בין כלי רכב רגילים לרכבי הסטיישן. הבעיה היא בעלויות הליסינג. אותם עובדים הנושאים בנטל עלות הליסינג צריכים כמובן להתחשב בעלות “האפקטיבית”. כלומר, לא רק מהו המחיר של הליסינג, אלא מהי צריכת הדלק הרלוונטית. ככל שכלי הרכב חסכוני יותר, ניתן לבצע קילומטראז’ גבוה יותר בעלות זהה מול כלי רכב פחות חסכוני. ברור, כמפורט בלינק, כי החסכון צריך להיות מחושב ביחס למחיר בהתחשב בכמות הנסועה שמבצע המשתמש ברכב. מהלך זה של השוואת המחיר “האפקטיבי” מבוצע על ידי כל העת, וכל משתמש צריך לקחתו בחשבון.

לסיכום

שוק הרכב בישראל עבר לאחרונה ועודנו עובר שינוי דרמטי בכל הנוגע לרכבי הסטיישן. עד תחילת העשור היו לא יותר משני כלי רכב מסוג זה בעלויות סבירות.

כיום ישנם למעלה מ-14 כלי רכב במחירים הדומים לאלו הסטנדרטיים של כלי הרכב המשפחתיים. הביקוש עולה ויצרני הרכב מספקים את הסחורה…

טוב יעשה המשתמש הפוטנציאלי אם ייקח בחשבון את כל המרכיבים הרשומים כאן ויקבל החלטה רציונלית לפני רכישת רכב סטיישן.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

6 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אלברט

    מעניין. אני מתכנן לרכוש רכב בעוד חצי שנה בערך, נשמע שהסטיישן יכולה בהחלט להיות שימושית.
    טוב שהערת את תשומת לבי !!..

  2. אבי ש. - רואה חשבון ומבקר

    הסקירה מקיפה ורצינית. החומר מעובד ונותן תמונה מלאה.
    תודה,

  3. ארז- מנהל כספים

    אכן ממצה.
    ראיתי שיש חסכוניות יותר וחסכוניות פחות. הבעיה היא, כפי שציינת, שיש לערוך בדיקה לפי כמות הק”מ שהנהג נוסע.
    אשמח להיפגש ולדון בהחלפה של חלק מכלי הרכב אצלנו.
    אצור עימך קשר.

  4. יוחאי

    איזה יופי – הורדתי את הטבלה שהכנתם ושיתפתי עם כמה חברים שמתלבטים.

  5. יורי

    צריכת הדלק חשובה הרבה יותר מבחינתי – לעומת פרמטרים אחרים. אחרי הכל אני נוסע כ-70 קילומטר ביום לעבודה

  6. צב

    אוקי אז אם הבנתי נכון מבחינת חיסכון של דלק הפביה סוקודה ופביה היא החסכונית ביותר ??

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים