אתר הבית

ללמוד מאמריקה: יותר מדי שחקנים בשוק השכרת הרכב בישראל

פורסם ע"י ב מאי 6, 2015 בקטגוריה בלוג | 5 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 6, 2015 בקטגוריה בלוג


השכרת רכב היא שירות שרבים מאיתנו זקוקים לו: בין אם כתחליף לכלי רכב, בין אם לאירוע מיוחד, לטיול ולמטרות נוספות. שירות זה נחשב לנפוץ מאוד בישראל ובעולם ולאחרונה, במסגרת בדיקה שערכתי, ניסיתי לבחון את הנעשה בישראל מול ההתנהלות בארצות הברית ובעולם כולו בתחום השכרת הרכב.

התברר לי כי אצלנו, במסגרת “מלחמות היהודים”, כמות חברות ההשכרה גבוהה, ההכנסות נמוכות – והרווחים עוד פחות. בקישור שלפניכם ניתן לבחון את התוצאות העסקיות של 4 מהחברות הגדולות בשוק, שהן גם זכייניות של החברות הגדולות בעולם (ובארה”ב).

0204-5

באופן כללי, השכרת כלי רכב היא “משחק של גדולים”. ככל שהחברה גדולה יותר, כך יכולת הרכישה, התחזוקה והמכירה תהיה זולה יותר. מכיוון שהשוק איננו תחרותי ברמת המחירים (המחירים דומים בין כל חברה גדולה אחת לשנייה), הרי רק הגדולות באמת יכולות לשרוד ולהרוויח יפה.

חישובי הרווחיות

באופן כללי, הבעיה המרכזית טמונה במרכיב ירידת הערך. רכישה ומכירה של כלי רכב הנה הבסיס לחישובי הרווחיות. לפיכך, יכולת רכישת כלי רכב יכולה להשתלב היטב בפעילויות משיקות כגון ליסינג תפעולי, מכוניות בשיתוף, רכישה לצרכי מכירה וכו’.

לא אכנס כאן לפרטים בנוגע לחישובי הרווחיות, רק אציין שאחת מהחברות הגדולות בעולם (הרץ), עם היקף צי של למעלה מ-600 אלף כלי רכב, הגיעה בשנת 2014 לרווח של 600 מיליון דולר לשנה. כלומר, רווח של 1,000$ לשנה, שהוא לא יותר מ-90$ לחודש. סכום זעום לכל כלי רכב, אבל משמעותי בסך הכל. הגודל משחק כאן את התפקיד העיקרי.

ענף השכרת הרכב בישראל

אצלנו, על בסיס נתוני דו”חות לשנת 2014 שפרסמו 4 החברות הגדולות, חלוקת כמויות כלי הרכב הפועלים בתחום הנה כדלקמן:

0505-2

0505-1

כפי שאנו רואים, ישנן 7 חברות גדולות יחסית המחזיקות ביחד כ-84% מהשוק, ועוד מספר חברות קטנות המחזיקות ביחד כ-16% מהענף.

6 מתוך החברות האלה מחזיקות במותג בינלאומי, וכל הגדולות מנסות ליצור בידול איכותי בינן לבין האחרות. השימוש במותגים הבינלאומיים בהחלט עוזר ומקל על פעילות זו. החברות הן:

  1. 0505-5שלמה סיקסט – מחזיקה בזיכיון של החברה החמישית בגודלה בעולם, חברת Sixt GmbH & Co. Autovermietung KG הרי היא חברת Sixt. חברה זו מובילה בתחומה בגרמניה, באוסטריה, בשווייץ ובישראל.
  2. קשר-הרץ – מחזיקה בזיכיון של חברת Hertz. חברה זו, עליה אפרט קצת יותר בהמשך היא אחת מ-3 החברות הגדולות בעולם ומחזיקה גם בחברתDollar ו-.Thrifty
  3. באדג’ט – כנ”ל.
  4. אוויס – חברה זו, עליה אפרט קצת יותר בהמשך, היא אחת מ-3 החברות הגדולות בעולם ומחזיקה גם בחברת Budget.
  5. אלבר – מחזיקה בזיכיון של חברת Thrifty השייכת לחברת Hertz.
  6. אלדן – מחזיקה בזיכיון של חברתEenterprize . חברה זו, שגם עליה אפרט קצת יותר בהמשך, שייכת לאחת מ-3 החברות הגדולות בעולם.

אנו רואים כי בארץ, אין אף חברה המחזיקה יותר מ-22% (שלמה סיקסט), וחיבור 4 החברות הגדולות ביחד מהווה אחזקה כוללת של 60%.

0505-7מבחינת כמויות כלי הרכב הרי שהחברה הגדולה מחזיקה לכל היותר כ-13 אלף כלי רכב המיועדים להשכרה. אין ספק שמדובר בכמות גדולה בקנה מידה ישראלי, אבל מכיוון שאנו עוסקים בפעילות בינלאומית ותיירים צורכים לעתים קרובות רכבי השכרה, המרווחים אינם גבוהים מספיק. כפועל יוצא, גם הרווחיות.

הפעילות הקיימת בארצות הברית ועולם

פעילות השכרת הרכב בכל רחבי העולם מתמקדת בעיקר בשדות התעופה. עיקר ההכנסות של החברות בעולם היא מתחום פעילות זה. בארץ מצאתי הסבר על הפעילות ללא התייחסות להכנסות מלקוחות המשתמשים בכלי רכב החל מרגע נחיתתם בארץ.

כך לדוגמה, חברת אוויס העולמית מדווחת במסגרת הדו”ח השנתי שלה כי כ-50% מסך כל הכנסותיה באות מהפעילות בשדות התעופה, ורק 15% מההשכרות מחוץ לתחום זה:

0505-3

ניהול צי רכב

בארץ, כאמור, אין מידע על היקפי הפעילויות בתחום שדה התעופה ובלתי אפשרי לדעת נתונים מדויקים על כך. הדיווחים אצלנו, כפי שמשתקפים בדו”חות חברת שלמה, מציגים את התוצאה לפיה למעלה מ-50% מההכנסות נובעות דווקא מלקוחות עסקיים. להבדיל מעסקאות הליסינג התפעולי, נתון זה נראה קצת מפתיע. כיצד ייתכן שאצלנו חצי מפעילות ההשכרה ממוקדת בעסקים?

ובכן, מהכרת השוק, אודה על האמת שלעתים ניהול נכון של צי רכב בהחלט יחייב שימוש בכלי רכב השכרה בתקופות ביניים במקום רכישה או ביצוע ליסינג תפעולי. התחייבות לביצוע התקשרות לטווח ארוך בלתי אפשרית, הן משום שמדובר לעתים בעובד חדש שטרם התמקם סופית בחברה, או משום שלחברה יש פרויקט זמני המחייב שימוש בכלי רכב וכו’. לעתים עדיף להשתמש בכלי רכב מושכרים.

חברות קטנות

המגזר החרדי בארץ שונה מכל מגזר אחר בעולם. מדובר בעיקר בנהגים חדשים וצעירים הזקוקים לעתים קרובות לכלי רכב, בהיקפים גדולים. שוק זה מחייב התמודדות נקודתית, וכל החברות הפעילות מנסות לפלס דרך לספק צרכים אלו.

ואכן, באופן חריג ביותר, בארץ היקף הפעילות של “חברות שונות” מגיע לכדי 16%. התופעה של פעילות חברות קטנות חריגה מאוד בארץ. בניגוד למה שנעשה בעולם, אצלנו קיימות חברות רבות העוסקות בתחום זה. ייתכן שרובן פעילות בעיקר בתחום הסביבה החרדית ולכן יש לכך הצדקה.

רק לאחרונה נחשפתי למספר אתרי אינטרנט של חברה כזו בשם “אביב” ומצאתי כי פעילותה בירושלים ובבני ברק אכן ממוקדת במגזר החרדי.

לעומתה חברה אחרת בשם פרי, משכירה ב-10 סניפים בכל רחבי הארץ (לרבות שדה התעופה).

סיכום מצב השכרת הרכב בארץ

מספר השחקנים בשוק ההשכרה (ללא חברות קטנות) אם כך, גבוה בישראל. למרות הצורך ברמת שירות טובה ובסביבה תחרותית, לא הצליחה להתגבש קבוצת חברות מצומצמת, אך כאלה שיהיו גדולות במיוחד. לאור צורכי המדינה המאפיינים רק אותה, קיימת פעילות של חברות השכרה קטנות, בהיקף של כ-16% מסך כל הפעילות בארץ. עתה נבחן מה המצב בעולם הרחב ונערוך השוואה.

המצב בארצות הברית ובעולם – שוק של מעטים

בארצות הברית המהלך שהתגבש בשנים האחרונות הוא של יצירת אוליגופול, קרי – ריכוזיות של הפעילות. בשנים האחרונות, ענף השכרת הרכב נמצא בידיהן של 3 חברות גדולות וחזקות המהוות כ-94% מסך הפעילות של הענף. 3 החברות הגדולות רכשו ומיזגו לתוכן את כל המתחרות וכיום הן השולטות בענף.

להלן טבלת מהלך הריכוזיות החל מתחילת האלף הנוכחי:

0505-4

כפי שניתן לראות כיום בארצות הברית ובעולם כולו החברות הגדולות והשולטות הן חברת אנטרפרייז, הרץ ואוויס.

אנטרפרייז כוללת את פעילות חברת אלאמו, הרץ את זו של טריפטי ודולר ואוויס את באדג’ט. בסך הכל נוצרו 3 חברות גדולות וחזקות ששווין מוערך במיליארדי דולרים. כך לדוגמא, חברת אנטרפרייז נחשבת לגדולה מאוד ומצויה ברשימת 500 החברות הגדולות בעולם (מקום 17!).

כמויות כלי הרכב המתפעלות ע”י כל חברה מסתכמים בכמה מאות אלפים כל אחת. בעוד בארץ הכמות הכוללת של ליסינג תפעולי ביחד עם השכרה מגרדת את ה-300 אלף. כמות זו היא כמחצית הכמות של ממוצע כל חברה השייכת ל-5 הגדולות בעולם.

מדוע יש צורך בחברות כה גדולות?

כפי שציינתי לעיל, העלויות המרכזיות בפעילות של השכרת רכב כרוכות בהשקעות ניכרות. מעבר לכך, המחירים שהוזלו באופן ניכר בשנים האחרונות (גם בארץ), מחייבים שימוש בצי כלי רכב גדול על מנת להפיק רווחים.

0505-6

החברות בעולם הבינו כי ככל שתהיינה גדולות, כך הרווחיות תהיה גדולה. לכן ראינו מיזוגים ורכישות בין החברות, כך שבסופו של דבר בעולם הרחב ישנן כ-5 חברות גדולות, וביניהן 3 המוזכרות לעיל. שתי החברות הנוספות הן חברת סיקסט באירופה וחברת הרכב הסינית China Auto Rental Holding Inc ששוויה כבר האמיר לכ-6 מיליארד דולר!

לסיכום

בעוד בארצות הברית ובעולם כולו ממוקדת פעילות השכרת הרכב בידיהן של מעט חברות השולטות על למעלה מ-94% מהענף, בישראל הפעילות הרבה יותר מפוזרת, ולמעלה מ-6 חברות שולטות על 60% מהשוק בלבד. אין ספק בעיניי, כי כפועל יוצא לא ניתן להרוויח סכומים ניכרים מפעילות זו, ועל החברות הגדולות לנסות להגדיל את נתח השוק שלהן על מנת להשיג רווחיות גבוהה.

אמנם עם הקטנת מספר השחקנים בשוק ההשכרה הישראל, בהחלט ייתכן כי המחירים יעלו, אך במצב זה, כוחות השוק יעשו את שלהם, כפי שעשו במדינות רבות אחרות ובראשן ארצות הברית: ברגע שלציבור השוכרים המחירים לא ישתלמו, הוא יימנע מביצוע עסקאות וכתוצאה מהירידה בביקושים, יירדו גם המחירים.

בארץ יבוא בסופו של דבר שינוי, והכמות המופעלת של כלי רכב תצטרך להיות מרוכזת בידיהן של פחות חברות, בדיוק כפי שזה מתנהל בארצות הברית ובעולם כולו.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

5 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יוסי חזן

    החומר מאוד מעניין וחדשני.
    חיפשתי ולא מצאתי באף מקום השוואה ו/הסבר דומה למה שכתבת.
    יישר כוח !!

  2. אלון

    נראה שבאמת בארץ החברות האלה לא מרוויחות הרבה. כמו בהרבה תחומים, באמת יש מה ללמוד מאמריקה. העניין הוא איך זה ייראה כלפי חוץ שמעודדים תחרות, אבל לא בין הרבה גופים אלא בין כמות מצומצמת בלבד.

  3. ארז

    אני בהחלט מסכים עם אבי- בשנים הקרובות ימוזגו/ירכשו חלק מחברות ההשכרה והליסינג.
    הגישה המודגשת היא של גודל. אני שותף לתחזית שבמאמר שזה יתרחש בשנים הקרובות

  4. דור

    השוק פה בארץ לא קטן מדי? גם אם היו 3 או 4 חברות מתחרות, נראה לי שהשוק פה קטן מדי

  5. יהונתן ברוך

    אבי החומרים והניתוחים שאתה מפרסם הם מהשורה הראשונה. מענינים, מועילים ,
    כל הכבוד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים