אתר הבית

ללא תוכנית גריטה כוללת: נטישת המכוניות המשומשות תלך ותחמיר

פורסם ע"י ב מרץ 17, 2019 בקטגוריה אבי הורוביץ, בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 17, 2019 בקטגוריה אבי הורוביץ, בלוג


לפני כשנה וחצי העלתי סוגיה חשובה מאין כמותה – כיצד מתבצעת תכנית גריטת כלי רכב בישראל ביחס לעולם המערבי“. באותה סוגיה, ציינתי כי מדינת ישראל נמצאת בפיגור רב לעומת העולם המערבי בתחום גריטת כלי רכב. עוד במאמר, ניתנה דוגמה לנעשה באנגליה, שם גורטים כלי רכב ומעניקים פיצוי לבעלים לפי כמות הפליטה שכלי הרכב פולט.

המצב בישראל הולך ומחמיר

לפני כחודשיים, התייחסתי למאמרו של תומר הדר בנושא: “קשיים במכירת כלי רכב משומשים בישראל“. בתגובה למאמרו, ציינתי שיש כיום פתרונות נוחים וזולים במקום לרכוש רכב משומש ולא בטיחותי. לדוגמא, תוכנית הליסינג הפרטי. והנה לאחרונה, עפ”י מאמרו של תומר הדר בכלכליסט בנושא “מפגע הולך ומחמיר ברחבי ישראל”, התברר שבעלי כלי רכב ישנים פשוט נוטשים אותם ברחבי הערים, וזה כמובן כתחליף לתוכנית גריטה מסודרת. לעניות דעתי, נטישת כלי רכב ברחבי הערים תלך ותחמיר, כל עוד המדינה לא מחדשת את תוכנית הגריטה במתכונת משופרת.

תוכנית הגריטה המצומצמת הפועלת בישראל

עד לשנת 2010 הייתה בארץ “תוכנית גריטה”. תוכנית זו, התייחסה רק לכלי רכב פרטיים בני 20 שנים לפחות, וברגע שהתקציב נגמר לתוכנית זו – התוכנית הופסקה.

אולם חשוב להזכיר, כי גם אם תוכנית הגריטה הייתה עומדת בעינה, היא לא הייתה רלוונטית. הסיבה לכך, היא שאחזקת כלי רכב למשך 20 שנה כמעט ולא קיימת בארץ.

כיום, קל לרכוש כלי רכב חדשים, גם בני שלוש שנים על הכביש, בעיקר לאלה שאין להם צורך בכלי רכב בטיחותיים ו/או חסכוניים. בעקבות נתון זה, לעניות דעתי, הנטייה ל”נטישת” כלי הרכב תלך ותגבר.

עוד חשוב להוסיף, כי לאור “נפילת” מחירי כלי הרכב הישנים, ולפי תפיסתי, לא מומלץ להחזיקם – ובוודאי שלא במשך 20 שנה. לעומת זאת, ההחלטה הקיימת היא לבצע תוכנית גריטה לכלי רכב מסוג דיזל, המזהמים באופן ניכר, אך רק לכלי רכב כבדים.

ניתן לראות בטבלה שלפניכם את תוכנית הגריטה לכלי רכב כבדים מסוג דיזל. בטבלה מצוין בעמודות השונות גובה מענק הגריטה, שנת הרישום וסוג הרכב (מצוין ברישיון הרכב):

המטרה העיקרית בתוכנית זו, היא הוצאת כלי רכב כבדים המזהמים את איכות הסביבה מהשוק. המשרד להגנת הסביבה קבע כי תוכנית זו מתייחסת לכלי הרכב שעלו על הכביש עד לשנת 2005, הסיעו עד שמונה נוסעים ויותר ובני 12 טון ומעלה.

עפ”י הערכותיו של  המשרד לאיכות הסביבה, הצלחת התוכנית תביא לצמצום זיהום האוויר ב-30%.

חשוב לציין כי תוכנית זו מבורכת, אך מה עם כלי רכב פרטיים ישנים?

נכון שכלי רכב המפורטים ב”תוכנית הגריטה” הם אכן המזהמים ביותר, אך גם כלי רכב פרטיים ישנים מזהמים, בעיקר לאור הכמויות הגדולות שלהם המצויות ברחבי הארץ.

המדינה זקוקה לשינוי: תוכנית גריטה יעילה

מאחר שכבר אחרי 5-7 שנים, כלי הרכב הופכים להרבה פחות אטרקטיביים והמשתמשים מעוניינים למוכרם, קשה עד בלתי אפשרי למצוא להם רוכשים במחיר סביר. המוכרים יעדיפו להחזיר את כלי הרכב הישנים למדינה ולקבל פיצוי הולם עליהם.

תוכנית גריטה יעילה בישראל (כמו הדוגמא שניתנה באנגליה) צריכה להתייחס לא רק לכלי רכב בני 20 שנה, אלא גם לכלי רכב חדשים יותר. למעשה, לפי תפיסתי, התוכנית צריכה לחול החל מהשנה השביעית, תוך הענקת פיצוי מדורג: ככל שכלי הרכב חדש יותר, הפיצוי יהיה גבוה יותר.

באמצעות תוכנית גריטה יעילה נזכה גם לפיחות בזיהום האוויר במדינה, ולא פחות חשוב – גם כלי הרכב שיסתובבו בכבישי ישראל יהיו בטוחים יותר.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. ניסים אברמוב

    בכביש שמתחת לבית שלי יש 7-8 מכוניות שפשוט ננטשו כי לא הצליחו למכור אותן. תופסות לנו מקומות חנייה יקרים. חייבים לפתור את זה ברמת הרשויות המקומיות כמו שעשו בירושלים

  2. אורלי

    חייבים לחדש את הגריטה – זה לא כלכלי בטווח הקצר אבל בטווח הארוך ישתלם לכולנו ומאוד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים