אתר הבית

ליסינג מימוני יוצר ללקוחות בעיה בהכרה של הוצאות רכב

פורסם ע"י ב נוב 5, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב נוב 5, 2019 בקטגוריה בלוג


עסקת ליסינג (חכירה) היא עסקה בה השוכר מקבל מחברת הליסינג, תמורת דמי שכירות, את זכות השימוש ברכב לתקופה מוסכמת מראש. ליסינג היא למעשה השכרה לטווח ארוך. בליסינג תפעולי, החוכר משלם דמי שימוש חודשיים, והבעלות ברכב נשארת בחברת הליסינג. בליסינג מימוני לעומת זאת, הלקוח משלם סכום משמעותי יחסית בתחילת העסקה, ולאחר מכן תשלומים חודשיים.  לאחר החזר התשלומים הרכב עובר על שם הלקוח, במידה והוא מחליט לשלם את יתרת התשלום. כלומר ליסינג מימוני, מיועד עקרונית למצבים בהם רוצים לרכוש את הרכב בסוף התקופה. כמו כן, בעסקאות של ליסינג מימוני, כל נושאי האחזקה והתחזוקה הינם באחריות הלקוח, וזאת בניגוד לליסינג תפעולי, שם החברה מטפלת ברכב. 

משרד התחבורה אינו מתערב בשוק השכרת הרכבים בישראל, מלבד בנושא של ליסינג תפעולי. ליסינג אשר אינו תפעולי אינו מפוקח ואין מגבלה לעסוק בו, מה שיצר מצב שבו קמו חברות רבות פחות רציניות, שאינן מסבירות ללקוחות שלהם את תנאי העסקה כנדרש. 

הבדל ליסינג

שימו לב לאותיות הקטנות

הבעיה של ליסינג מימוני היא בעיקר כאשר מדובר בלקוחות עסקיים. כאשר מדובר בלקוחות עסקיים, הלקוחות מעוניינים לקבל החזר הוצאות על השימוש ברכב, שהרי הוצאות רכב יכולות להיות מוכרות במס. על מנת לעמוד בתנאים להכרה בהחזר הוצאות, עסקת הליסינג חייבת לכלול שני תנאים:

1. קיימת  אופציה של החוכר לרכוש את כל הרכב בסוף התקופה במחיר מוזל.
2. תקופת החכירה הינה לפחות 75% מחיי אורך הנכס, ולגבי משתמש יחיד או שותפות – 100% מהתקופה האמורה.

רק כאשר אותם תנאים מתקיימים, ניתן להכיר בעסקה לצורך החזר מס, כלומר מבלי לרשום את הנכס במאזן הנכסים, ולרשום את ההלוואה לרכישת הרכב כהוצאה. 

ליסינג מימוני

הבעיה היא, שהפסקה מוקדמת של עסקת הליסינג המימוני בטרם סיום התקופה, מחייבת דיווח מחדש של התשלומים. במצב כזה, הרישום יהיה כך שכלי הרכב יירשם כרכוש קבוע ויירשם לו פחת שנתי של 15%. מאידך, התשלום לחברת הליסינג יירשם כהלוואה תוך הפרדה בין קרן לריבית. מכירת הרכב תירשם כהכנסה הונית, ולא כהפסד/רווח מעסק רגיל. כדי להימנע מכך, בעת ביצוע עסקה של ליסינג מימוני, כדאי לשים לב לשני דברים. ראשית, שיש אופציה לרכישה בסוף התקופה. לפי הפסיקה בעניין, צריך שיהיה מדובר באופציה שתהיה משתלמת לחוכר, כלומר אופציה שמימושה בסוף העסקה יהיה קרוב לוודאי לאור התנאים.

הדבר השני הוא תקופת העסקה: עסקה מימונית חייבת להיות 75% מתקופת “חייו” של הרכב, העומדת עקרונית על 60 חודשים, לכן עסקה שתהיה לתקופה נמוכה יותר לא תיכלל בהגדרת עסקת ליסינג מימוני. במציאות של ימינו, כלי רכב מוחלפים בתדירות גבוהה יותר לרוב, בעיקר אצל לקוחות המעוניינים ברכב חדיש (ולראייה, הם עשו עסקת ליסינג מימוני על רכב חדש). כמו כן, לאור בתקופה כה ארוכה יוצאים כלי רכב טובים יותר ומשתלמים יותר, בעיקר בנושא של צריכת דלק וחיסכון בשימוש בדלק. הבעיה היא, שכדי ליהנות מן התנאים של החזר ההוצאות על ליסינג מימוני, הלקוח צריך להשתמש ברכב ולהמשיך את העסקה לכל התקופה של חמש שנים. הסנקציה של הפסקת העסקה באמצע, מחייבת מבחינה חוקית הכנה של הדוחו”ת הכספיים בדיעבד כך שישקפו עסקה אחרת.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים