אתר הבית

כלי רכב הממונעים במימן – הפתרון הטוב ביותר מבחינה סביבתית

פורסם ע"י ב ספט 24, 2019 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב ספט 24, 2019 בקטגוריה בלוג


העתיד של כלי הרכב נמצא ללא ספק בכלי רכב חשמליים, היברידיים או כאלו הממונעים במימן. לא ברור מהי תהיה החלופה האנרגטית שתחליף סופית את הבנזין, אך ברור שתהיה חלופה כזאת. רק לאחרונה התייחסתי לכך במאמר על בחירה בין שני סוגי כלי רכב: ” כלי רכב היברידיים או חשמליים?“. עם זאת, לא התייחסתי לכלי הרכב הממונעים במימן כיוון שאז סברתי שטרם הגיעה העת לכך. והנה, לפני כחודש פרסם העיתונאי רועי צוקרמן במאקו כי “יונדאי חשפה רכב פנאי מונע במימן“. ואכן כבר משנות השישים קיימים כלי רכב כאלה אך מעולם לא נכנסו לשלב של ייצור המוני.

היתרון של שימוש במימן

השימוש במימן כמקור חלופי לאנרגיה הוא הפתרון הכי יעיל מבחינה סביבתית, וזאת בהפרש ניכר. היום פורסם בעיתון כלכליסט מאמר מאת תומר הדר וליאור גוטמן, שעסק דווקא במשאיות הממונעות במימן:”יונדאי תבצע בישראל ניסוי נרחב במשאיות המונעות במימן“. 

כאמור בכתבה, ברכב הממונע במימן, מתרחש “…תהליך אלקטרוכימי שבו נוצר החשמל, הנאגר בסוללה המזינה את מנוע הרכב- והתוצר היחיד של תהליך זה הוא מים (נקיים) בכמות זעומה שנפלטים מהרכב”. למעשה זה כלי הרכב שפשוט אינו פולט חומרים מזהמים לחלוטין (מימן עצמו אינו מזהם בכלל. כמו כן, המימן מצוי בשפע בטבע, אך יש קושי בשלב זה להפיקו בכמויות גדולות ובצורה יעילה).

מתברר כי בעולם הרחב ישנה התפתחות בתחום זה, ומספר חברות מתחילות לייצר ייצור המוני של רכבים הממונעים במימן, אם כי לאט לאט. כך לדוגמה יונדאי המייצרת את ה- NEXO, מרצדס A קלאס בדגם ממונע מימן וכן טויוטה מיראיי. בעניין זה פורסם לפני כשנה בעיתון כלכליסט ע”י העיתונאי תומר הדר, מאמר המייחס לחלק מכלי רכב אלה תחת הכותרת: ” מבחני בטיחות חדשים מכוניות המימן של יונדאי ומרצדס זכו לציון גבוה של חמשה כוכבים“. 

יונדאי נקסו

יונדאי נקסו

לאחרונה כתבתי על “ההתפתחויות האחרונות בתחום כלי הרכב בישראל“, והתעלמתי במכוון מכלי הרכב ממנעי המימן, כיוון שאני סבור שמחירם כה גבוה עד כי הם לא ישווקו בישראל בעת הקרובה. יחד עם זאת, בהחלט ייתכן ודווקא משאיות יהיו מרכז השיווק בקרוב וזה כמובן יעזור מאוד בזיהום האוויר. 

אם נתייחס לפיל שבחדר, המימן הינו גז דליק במיוחד (אסון הצ’לנג’ר ואסון ההינדבנורג נבעו עקב התכונה הזאת של מימן). עם זאת, ניתן להגיע לרמת בטיחות מספיק גבוהה ברכבים על ידי שימוש בטכנולוגיה, ויצרניות הרכב וכן גופים נוספים עושים מאמצים ללא הירף כדי לשפר את הבטיחות של רכבי מימן, על מנת שמימן יהפוך למקור אנרגיה עיקרי למכוניות. הרווח הסביבתי ממצב כזה ממש ישנה את העולם, לא פחות. חלק מהסיבות אגב שמימן נכנס כמקור אנרגטי למשאיות: מדובר למעשה בניסוי של יונדאי וכן תצוגה של יכולת המימן, מעין פיילוט.  יונדאי ויצרניות רכב נוספות מבקשות שהטכנולוגיה למעשה תקנה את אמון הציבור, על מנת שתיכנס לשימוש רווח בעתיד.

לסיכום

אני סבור שהעתיד של כלי הרכב ישתנה בהדרגה: קודם יתבססו להן המכוניות ההיברידיות, אח”כ החשמליות, ורק בסוף התהליך מכוניות המונעות באמצעות מימן. זה הכיוון, למרות העלייה במחירי כלי רכב אלה בינואר הקרוב (אף כי אני אישית מצליח – במסגרת מכרזי הליסינג שאני עורך- למתן את עליית מחירי הליסינג ברכבים אלו).

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. נילי אפרים

    האמת, מאמר מעניין. לא תיארתי לעצמי שמימן יכול לשמש כתחליף לדלק חחחחח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים