אתר הבית

מתחזקת המגמה להחדרת כלי הרכב החשמליים וההיברידיים

פורסם ע"י ב יונ 5, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יונ 5, 2018 בקטגוריה בלוג


לפני כ-3 חודשים כתבתי על כך שכלי הרכב הממונעים בבנזין או בסולר הולכים ונעלמים. באותו מאמר הדגשתי כי מדובר בניצניו של מהלך שככל הנראה יסתיים ב-2030.

ואכן, לאחרונה מסתמן כי המהלך הולך ותופס תאוצה, ויצרני הרכב קיבלו החלטות, שניתן לצפות כי יקדמו אותו אף יותר.

חברת פורד הודיעה לאחרונה, כי היא מתכוונת להגדיל את השקעתה בייצור רכבים היברידיים כמעט פי 3 מהמתוכנן, וזאת על מנת להשיק עד שנת 2022 את עיקר דגמיה כמכוניות היברידיות וחשמליות.

לא עבר זמן רב מרגע הצטרפותה של פורד למגמה ההולכת ומתרחבת, ובימים אלה פורסם שגם חברת פיאט-קרייזלר קיבלה החלטה דומה. יש ניסיון מצד מקבלי ההחלטות להצדיק את המהלך בכך שלטענתם עד 2021 ייעלם מנוע הדיזל מכל דגמי הקונצרן באירופה שאינם טנדרים ורכבים מסחריים גדולים.

במקום מנוע הדיזל, יגיעו שפע של דגמים חשמליים לגמרי, היברידיים נטענים (פלאג אין) והיברידיים קלים. להערכתי כמעט כל יצרני הרכב יגיעו בסופו של דבר למסקנה דומה. כך, גם רנו -ניסאן מיצובישי, החליטה גם היא לנקוט בצעדים דומים.

 

להלן גרף המצביע על התפתחות השימוש בכלי רכב אלה במדינות המפותחות:

העולם כולו נערך לקליטה ושימוש בכלי רכב חשמליים והיברידיים. בנורבגיה למעלה מ-38% מכלי הרכב הם חשמליים או היברידיים. בכתבה המדוברת מפורט הסבר נרחב לסיבות בגינן השימוש ברכבים חשמליים הוא כה נפוץ במדינה זו, ומתברר כי המדינה מעודדת את השימוש בהן, בעיקר של ניסיון להתמודד עם בעיית זיהם האוויר.

לפי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה IEA, שנת 2017 הייתה שנת שיא עבור מכירות כלי רכב חשמליים. נתוני הדוח מצביעים על כך שבשנת 2017 מספר כלי הרכב החשמליים על הכביש היה למעלה מ-3 מיליון, עלייה של כ-37% לעומת 2016.

ומה אצלנו?

מאחר ורמת המיסוי על כלי רכב אלו נמוכה מזו הרגילה, לא מעט גורמים ברשויות האוצר והמס חושבים כיצד למנוע ולדחות את השימוש המסיבי בכלי רכב אלה, היות ובעלי הרכבים הללו זכאים להטבות מס.

כיום התקן הישראלי לגבי בדיקת רגמת הקרינה, דומה לזה שבארצות הברית ובאירופה. יחד עם זאת, בימים אלה פורסם כי כונס צוות במשרד להגנת הסביבה, המנסה להמציא תקן חדש שימדוד את רמות הקרינה ויאפיין אותה ב-3 רמות שונות. איגוד יבואני הרכב, המבין את משמעות הדבר, מתנגד לכך נחרצות.

אין ספק שללא ההשפעה השלילית של הגורמים במשרדי הממשלה, בשנים הקרובות אכן תמשיך מגמת חדירת כלי הרכב האלה גם לשוק הישראלי. כפי שהסברתי בעבר, החדרתם של כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי תחייב התקנת עמדות הטענה. יחד עם זאת עבור אלו הרכבים החשמליים יהיו די שקעי פלאג אין, ואין ספק כי יהיה להם ביקוש רב בקרב ציבור המשתמשים, אשר רק ילך ויגדל.

ברבעון הראשון של השנה, פורסם כי הרכב הנמכר ביותר בישראל היה היונדאי איוניק ההיברידי. אני מאמין כי הליך זה יימשך כל השנה הזו, וכן גם בשנים הקרובות. אומנם היו שמועות בדבר קרינת יתר ואפילו נערכו להגשת תביעה ייצוגית, אך בסופו של דבר התברר כי מדובר בניסיון כושל, והתביעה בוטלה.

יחד עם זאת, גובה המיסוי המופחת על כלי רכב אלו, עשוי להוות למכשול בישראל, אף כי אני מאוד מקווה ששיקולים אלה לא ימנעו החדרת השימוש בכלי הרכב שאינם מזהמים, ושיקולי האוצר כמו גם המשרד להגנת הסביבה לא  ישמו רגל להיקלטות כלי הרכב.

ניתן להעריך כי אלו הצפויים להיות מושפעים לרעה יהיו הנוהגים ברכב בעל מנוע רגיל, שכן הם  יצטרכו למכור את כלי הרכב הממונעים בבנזין או בדיזל בשנים הקרובות, ומשימת המכירה תהיה קשה במיוחד.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יוחאי

    תודה אבי! איזה חדשות מצוינות. מחכה כבר להתקדמות המהלך הזה. הגיע הזמן!

  2. רענן

    בתור בעליו של רכב היברידי, אני חייב להגיד שהצעד הזה הוא יותר מברכה. אחלה רכב, ומכל בחינה הייתה אחת ההחלטות הנבונות שביצעתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים