אתר הבית

כלי רכב היברידיים או חשמליים?

פורסם ע"י ב אוג 19, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב אוג 19, 2019 בקטגוריה בלוג


לא מזמן כתבתי על כך שכלי הרכב ההיברידיים תופסים תאוצה בישראל. מעבר לכך, לפני כשנה וחצי התייחסתי לעובדה שכלי רכב הממונעים בבנזין או בסולר הולכים ונעלמים.

מה קורה בעולם, ומה אצלנו

לפי כתבה שהתפרסמה לאחרונה בגלובס, נראה כי יצרניות הרכב מצויות בצומת דרכים: ישנן חברות שמשקיעות בעיקר בכלי רכב חשמליים. הן סבורות כי בסופו של דבר,  זה יהיה הכיוון אליו הולך שוק הרכב והאנושות כולה. מאידך, חברות אחרות משקיעות  דווקא במכוניות היברידיות וסבורות שזהו הכיוון הנכון. נכון להיום, באיחוד האירופי התקבלה כבר החלטה כי בשנת 2025 יחול איסור על רכישת כלי רכב המונעים בבנזין או בסולר. אצלנו התהליך יתארך הרבה מעבר לכך, וההנחה היא שמדינת ישראל תיישם את ההחלטה הזאת רק בשנת 2030.

בין לבין, התקבלה בישראל החלטה שדווקא סותרת את המגמה לעיל, והיא להפסיק את העידוד לשימוש בכלי רכב חשמליים והיברידיים החל מינואר הקרוב, על ידי השתת מיסי יבוא. נכון שהסיבה היא גרעון לא צפוי בתקציב המדינה, אבל הרעיון  של להעלות מסים דווקא על כלי רכב אלה נראית תמוהה, שהרי הכיוון הכללי שאליו העולם הולך, הוא  עידוד רכישת רכבים בצריכת בנזין מופחתת או חשמליים באופן מלא. מי שנפגע בעצם מן ההחלטה הזו הוא כלל הציבור בישראל בעיקר בגלל זיהום האוויר (על כך הרחבתי לפני זמן לא רב). אני סבור כי למרות עליית מחירי כלי הרכב ההיברידיים, עדיין יהיה להם עדיין ביקוש סביר בשוק, שכן הם מאוד חסכוניים בצריכת דלק, ובשקלול הנתונים וחישוב הכדאיות הכלכלית, גם לאור העלייה במחירי הליסינג, עדיין ברוב המקרים כדאי יהיה לרכוש מכונית היברידית.

עלות מול התועלת

כל עוד האוצר לא ישנה את הפחתת המיסוי בסך של 500 ש”ח בממוצע לחודש של שווי השימוש ברכב, להערכתי הכדאיות להיברידיות תלך ותתחזק למרות עליית המחירים, והיות ברכבים היברידיים ניתן לשלם פחות 20% שווי שימוש לעומת 10% ברכב רגיל. כמו כן, כלי רכב חשמליים זכאים להפחתה של 1,000 בממוצע ₪ בשווי השימוש (בנושא של שווי השימוש דווקא הלכה המדינה לכיוון ההיברידיות והחשמליות. יד שמאל עושה כך ויד ימין עושה הפוך).

שיקולי העלות-תועלת הללו נכנסים היטב לחישוביי כמומחה בתחום. במסגרת מכרזי הליסינג שאני מבצע, כאשר אני מתכנן איזה מכוניות לקנות עבור צי מסוים, אני בודק את הכדאיות בכל הפרמטרים. למשל, את בדיקת הכדאיות של כלי הרכב ההיברידיים, אני עורך בעיקר לציי רכב המבצעים לפחות 30 אלף ק”מ לשנה. כמו כן, אם המכרז יוצא לדרך לפני סוף השנה הנוכחית, עליית המחירים הנ”ל תהיה מועטה יותר, וגם זה נכנס למאזן השיקולים.

לגבי כלי הרכב החשמליים, יש לציין כי אלו עוד אינם משווקים באגרסיביות בישראל, וזאת בעיקר בגלל היעדר נקודות טעינה, וזאת על אף ההחלטה להסדיר נושא זה בהקדם והקמתן של 2,500 נקודות טעינה ברחבי הארץ. ייתכן ובשנת 2020 יגיעו כמות נכבדה של מגוון כלי רכב חשמליים, והדבר מן הסתם יהיה כרוך בהצבתן של עמדות טעינה נוספות. בינתיים הגיעה לישראל הניסן ליף החשמלית, שלמרות מחירה הגבוה יחסית, יכולה להיות פורצת דרך בתחומה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים