אתר הבית

כלי הרכב החשמליים בישראל תופסים תאוצה

פורסם ע"י ב ינו 14, 2019 בקטגוריה בלוג, רכבים היברידיים | 2 תגובות

פורסם ע"י ב ינו 14, 2019 בקטגוריה בלוג, רכבים היברידיים


במאמר שנכתב לפני כחצי שנה “כלי הרכב החשמליים בדרך”. התייחסתי לעמדות הטעינה של רכבים חשמליים, אך מתברר שמדינת ישראל נמצאת בפיגור קל. הנושא הוא כה חשוב, בעיקר נוכח המצב ברחבי העולם, שמצאתי לנכון לתת הדגשים נוספים.

התקנת עמדות טעינה

על מנת לאפשר חדירה של כלי רכב חשמליים גם אצלנו, יש להיערך ולהקים עמדות טעינה. עמדות אלו צריכות להיות בפיזור ארצי, בתחנות טעינה ייעודיות או בתחנות הדלק, אך גם בבתיהם של הצרכנים. כבר אז פורסם כי משרד האנרגיה ביקש להתקשר עם חברה, להתקנת 2,500 תחנות ברחבי הארץ.

 

בין לבין, התברר כי דווקא החברה הגדולה בעולם בתחום זה, נמנעת מלהשתתף במכרז. בחודש אוגוסט 2018 כתב מר אורי חודי בעיתון גלובס כי “תשתיות טעינה לרכב חשמלי: בעולם דוהרים, ורק אצלנו זוחלים”

על פי מידע שנמסר ע”י משרד האנרגיה, תוך 6 שנים (2025) מספר כלי הרכב החשמליים בישראל יעמוד על כמעט 200 אלף כלי רכב. בהתחשב בכך שכיום של מאות רכבים כאלה בלבד, אין ספק שמדובר בקפיצת מדרגה. משרד האנרגיה אופטימי ביחס לכמות עמדות הטעינה שיוקמו. מדובר לא רק בעמדות טעינה ציבוריות, אלא גם בעמדות טעינה פרטיות בבתיהם של בעלי כלי רכב חשמליים. בשלב הראשון, לדעתי, יש לסיים את המהלך של התקנת 2,500 עמדות טעינה ברחבי ישראל, והכנת תשתיות לעמדות טעינה פרטיות.

מהלך זה יסתיים ככל הנראה במהלך שנה זו ויאפשר התפתחות השימוש בכלי הרכב החשמליים גם אצלנו.

סוגי כלי הרכב החשמליים הקיימים אצלנו בישראל

אין ספק שכלי הרכב החשמליים חסכוניים ואינם מזהמים. גם הזיכוי בסך של 1,000 ₪ בשווי השימוש, מהווה ייתרון לא קטן. הכיוון ברור לגמרי – תוך מספר שנים, כלי רכב אלה יכבשו את השוק! השאלה הגדולה היא טווח הנסיעה והיכולת בעוצמת ההטענה. מעבר לכך, מחיר הרכב או מחיר הליסינג.

הכמויות של כלי רכב חשמליים בעולם הרכב הולכת וגדלה. כך לדוגמה, יצרנית רכב חשובה הצהירה לא מזמן, וזה צוטט במגזין “אוטו”, כי היא נערכת לייצור 50 מיליון כלי רכב חשמליים.

גם מכונית הטסלה נמכרת היטב בארצות הברית ובמדינות נוספות. בעניין זה נראה כי היצרן מתחיל להציג רווחים וזה בהחלט חיובי.

לפני מספר ימים, כתב העיתונאי אודי עציון בעיתון כלכליסט: “חשמליות או לא להיות: האם הישראלים מוכנים לחבר את המכוניות לשקע?“. במאמר זה מר עציון מציין, שאם בתחילת העשור היתה ישראל אחת מהמדינות המתקדמות בעולם בתחום הרכב החשמלי (בטר פלייס), הרי עתה, הכמויות הנמכרות נמוכות מאוד.

יחד עם זאת, הוא נתן פירוט של חלק מכלי הרכב המשווקים כבר היום ו/או עומדים להיות משווקים בישראל:

 

 

כפי שאנחנו רואים, יש כאן רשימה של 6 כלי רכב חדשים המגיעים אלינו:

קיה נירו– עלות הרכב כ- 170 אלף ₪ (להלן הסבר יותר מפורט על כלי רכב זה שנערך ע”י העיתונאי רועי צוקרמן במגזין אוטו), ולהערכתי, רכב זה יגיע ביחד עם היונדאי איוניק (שעלותו 160 אלף ₪ ) הפופולארי מבין כלי הרכב החשמליים. להלן מבחן דרכים ליונדאי איוניק שערך מר ששי כהן במגזין Wheel. יתר כלי הרכב עתידים להיות יקרים יותר, וקטנים במימדיהם. כך לדוגמה סקר שוב העיתונאי רועי צוקרמן במגאזין אוטו את הניסן ליף החשמלית.

מלבד כלי רכב אלה, נתקלתי בעסקה לכלי רכב חדש אחר המיועד לשוק המוסדי- בעיקר לעיריות ולמועצות.

 

 

מדובר ברכב מסחרי מדגם GOUPIL, המשווקת ע”י קבוצת לובינסקי. זוהי מסחרית זעירה המיועדת לעבודה במרחבים צפופים ובעיקר עירוניים. העיתונאי שי ארז בעיתון וואלה כתב על רכב מסחרי זה.

ומה קורה עם כלי הרכב החשמליים בליסינג ?

כבר היום ניתן להשיג את המשאית החשמלית במחיר של כ- 3,000 ₪ (כולל מע”מ). את יתר כלי הרכב, רוב החברות מתקשות לשווק, ולהערכתי ימליצו עליהם רק עם השלמת התקנת מערכות הטעינה ברחבי המדינה. ברור שעל מנת להזמין כלי רכב אלה יש לקול את העלות מול התועלת.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. שמוליק

    תודה על המאמר
    כמה תחנות הטענה יש כרגע בארץ ואיך מטעינים רכב בבית? צריך שיהיה בית פרטי או שאפשר גם מדירות?

  2. אורן ס

    מה גובה הביטוח על רכבים חשמליים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים