אתר הבית

כלי הרכב החשמליים בדרך- שוק הרכבים החשמליים מתחמם

פורסם ע"י ב אוק 7, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב אוק 7, 2018 בקטגוריה בלוג


לפני כ- 10 שנים יצא לאקרנים הסרט “מי הרג את המכונית החשמלית“. כבר אז היה ברור שהמלחמה בשוק הרכב החשמלי, היא בין אלה שרוצים לחסוך בכסף ולמזער את רמת הזיהום באוויר לבין חברות הדלק וכמובן יצרניות הנפט שרוצות לשמור על הרווחים.

בתחילת השנה כתבתי בהרחבה על “חשמול כלי הרכב“, אך בהיעדר נקודות הטענה הפרוסים במוקדים רבים בארץ, הרחבת השימוש הינה בעייתית. ואכן, לפני כחודשיים פרסם משרד האנרגיה על תוכנית להתקנה ארצית של נקודות הטענה ועל כך הרחבתי בנפרד. לאחרונה התפרסמו נתונים אשר שמים דגש על המגמה של רכבים חשמליים בעולם ועל התהליך ההולך ומתגבש.

שוק הרכב החשמלי מתחמם

בכתבה שפורסמה בידיעות אחרונות ע”י מר אורנשטיין, הובאו נתוני הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה, ולפיהם, כיום נוסעים ברחבי העולם כ- 3.7 מיליון כלי רכב חשמליים. עד סוף 2020 יהיו כ 13 מיליון רכבים חשמליים על הכבישים וב- 2030 המספר אף יעלה לכ 130 מיליון:

אין כל ספק, כי הליך קליטת כלי הרכב החשמליים עומד להתחזק בשנים הקרובות.

ומה המצב בישראל?

גם אצלנו החלו לעשות שימוש בכלי רכב חשמליים, אף כי בהיקף נמוך יחסית. לאחרונה פורסם כי החל משנת 2030, לא יותר שימוש בכלי רכב ממונעי בנזין או דיזל. יחד עם זאת, האוצר שוקל להטיל מס נוסף על כלי הרכב החשמליים.

 

בכל מקרה, לפחות בשלב זה הטבת שווי השימוש לא “מאויימת”. להלן כלי הרכב הקיימים ואלה הצפויים להגיע בקרוב:

  1. ניסן ליף במבחן דרכים שפורסם בוואלה ונערך ע”י מר בר שי, רכב זה מצוייד במערכת בטיחות אקטיבית ונוחה לנהיגה. יחד עם זאת, במושב האחורי, יתקשו לשבת 3 נוסעים.

 

  1. רנו זואי – במבחן דרכים שנערך ע”י ניר בן זקן ופורסם בידיעות אחרונות, עולה כי כלי רכב זה מבוסס על פלטפורמת הרנו קליאו, אך חסרה בו מערכת בטיחות אקטיבית. בארץ, הסוללה מאפשרת בשלב זה נסיעה קצרה יחסית (של עד כ-100 ק”מ). מחירה של רנו זואי נחשב לזול ביותר מבין כל כלי הרכב החשמליים הנמכרים בישראל (131,990 ₪).

 

  1. ב-מ-וו i3 כלי רכב זה הוא יקר יחסית (למעלה מ- 250 אלף ₪). במבחן דרכים שפורסם במגאזין אוטו ונערך ע”י מר גיא רוטקופ, אין ספק שזוהי מכונית יוקרה, בעיקר בהשוואה לכלי הרכב האחרים המשווקים בארץ, והיא מגיעה עם מערכת בטיחות אקטיבית.

 

 

 

בתחילת שנת 2019 ייכנסו לארץ דגמים חדשים של כלי רכב חשמליים, וביניהם נוכל לראות דגמים כגון:

  1. יונדאי איוניק
  2. יונדאי קונה
  3. שברולט בולט

במאמר שפורסם  באתר Ynet, מזכירים את היזם אילון מאסק, שהפך את חברת TESLA ליצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בעולם. במאמר אמנם לא הוזכר פרוייקט בטר פלייס, אבל אין ספק ששיטת החלפת הסוללה  איננה עוד רלוונטית, שכן זמני ההטענה הצטנצמו לדקות ספורות.

בימים אלה, בתערוכת הרכב בפאריז מוצגים דגמים רבים נוספים, ולא רק של טסלה, אלא בעיקר של חברות ייצור גרמניות, שעתידות להגיע גם לישראל.

מה ההשפעה על משתמשי הליסינג ?

החיסכון בכלי הרכב החשמליים הוא גבוה, גם בעלות ה”דלק” וגם בשווי השימוש. יחד עם זאת, עלויות הליסינג הן גבוהות יחסית. ככל שיתקרב מועד ה- 2030, כך יגבר הביקוש לכלי הרכב החשמליים. להערכתי, מחירי רכבים חשמליים יעלו, אך מחירי הליסינג ילכו ויפחתו. חברות הליסינג יבקשו לבצע כמה שיותר עסקאות בכלי רכב אלה, בעיקר בגלל התחזית לבעיות מכירה של כלי הרכב הממונעים בבנזין או בסולר.

 

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אורן

    מאמר מצוין – אני בעד כמה שיותר כלי רכב חשמליים בארץ.

  2. בני

    מידע מעולה
    ומה תהיה עלות ההטענה בתחנות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים