אתר הבית

כלי הרכב ההיברידיים תופסים תאוצה

פורסם ע"י ב דצמ 11, 2017 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב דצמ 11, 2017 בקטגוריה בלוג


לפני כחודש, עת כתבתי על “עתיד התחבורה והליסינג בישראל: חלק ראשון“, ציינתי כי בעולם החלו לקבוע חוקים המגבילים, בעתיד הקרוב, את השימוש בכלי רכב הממונעים בבעירה פנימית (בנזין ודיזל). ואכן בעולם, הצפי הוא לגדילת כמויות כלי הרכב ההיברידיים ואלו על בסיס חשמל, על חשבון כלי הרכב ה”רגילים”.

הגדלת מבחר כלי הרכב ההיברידיים בישראל

בשנה האחרונה חלה בישראל נסיקה בכמות מכירת היונדאי איוניק ההיברידית. כך גם לגבי קיה נירו, טויוטה אוריס וככל הנראה גם הונדה ג’אז. להערכתי, לא רק שהמבחר ילך ויגדל, אלא גם הכמויות שיהיו בשימוש הלקוחות.

בעבר התייחסתי לשימוש בכלי רכב היברידיים וכתבתי כי “רכב היברידי תופס שתי ציפורים במכה אחת“. ואכן, כפי שאפרט בהמשך, נראה כי המגמה תופסת תאוצה.

tesla-1738969_640

כלי הרכב החשמליים

עיקר הבעיה עם כלי רכב אלה היא עלותם. כיום, עלותם גבוהה לאין שיעור מול כלי הרכב האחרים, ולמרות הטבת המס בגין השימוש בהם רק בודדים משתמשים בהם.

על מנת לעודד את השימוש יש להקטין את העלויות. אצלנו, גובה המיסים נמוך יותר, גם של עלויות היבוא וגם של שווי השימוש. גובה ההטבה לכלי רכב היברידי הוא 500 ש”ח ואילו גובה ההטבה לרכב חשמלי עומד על 990 ש”ח. למרות זאת, רק לעיתים רחוקות יש אפשרות לבצע כיום שימוש בכלי רכב חשמליים בקרב ציי הרכב. בסופו של דבר מחיריהם גבוהים יחסית.

באנגליה, יפן וארה”ב כלי רכב אלה זוכים לסבסוד נדיב של למעלה מ-5,000 ליש”ט. ביחס לעלות כלי הרכב שם, מדובר באחוז משמעותי ביותר המעודד רכישות.

ההערכה בעולם היא כי תוך כמה שנים עלות כלי הרכב החשמליים תהיה כמעט זהה לאלה הממונעים בבנזין או דיזל. ואז, כמובן שגם אצלנו יגדל השימוש.

מה קורה בקרב ציי הרכב אצלנו?

במסגרת מכרז ליסינג חדש המפורסם בימים אלה, החליטה חברה גדולה מאוד לבחור בעיקר דגמי רכב היברידיים. 3 סיבות הביאו אותה למסקנה חד משמעית זו:

  • שווי השימוש נמוך ביחס לאיכות כלי הרכב
  • כלי הרכב אינם מזהמים ביחס לכלי רכב אחרים
  • צריכת הדלק זולה יותר (לאחר עריכת בדיקת העלות מול התועלת)

והנה, עוד בטרם יבשה הדיו מעל פרסומו של מכרז זה, פורסמה הצעת חוק המנסה לקבוע כי כל החברות הממשלתיות יחויבו על פי חוק לעשות שימוש בכלי רכב היברידיים, בעיקר על מנת למנוע זיהום אוויר.

VF

בקרב ציי רכב, המבצעים עסקות ליסינג, בגלל עלות הליסינג הגבוהה יחסית של כלי הרכב היברידיים, לא תמיד משתלם לעשות בהם שימוש. יש לבחון היטב את העלויות, בעיקר בהתחשב בנסועת כלי הרכב. לעומת זאת, בעקבות העובדה שנושא זיהום האוויר עומד בראש מעייניה של המדינה, על ציי הרכב של החברות הממשלתיות לשתף פעולה בנושא זה, כשבנוגע להצעת החוק, ייתכן וכלל לא תהיה להם ברירה אחרת.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. משה אבירם

    מאמר מעניין מאוד. עד כה לא קלטו אצלנו עד כמה כלי הרכב ההיברידיים כה מתקדמים. גם התחזית לגבי כלי הרכב החשמליים מעניינת מאוד.
    תודה.

  2. אריק

    אני כבר מחכה ליום שאחזיק במכונית חשמלית. תודה על המידע אבי!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים