אתר הבית

כישלון ידוע מראש: תכנית הגריטה הסתיימה לפני שהחלה

פורסם ע"י ב דצמ 19, 2013 בקטגוריה בלוג |

פורסם ע"י ב דצמ 19, 2013 בקטגוריה בלוג


התקציב שהקצתה הממשלה לתכנית הגריטה הוא חמישה מיליון ש”ח לשנת 2013 וחמישה מיליון ש”ח לכל אחת מארבע השנים הבאות. אלא שהסכום מספיק לכ-1,500 כלי רכב בלבד בשנה, בזמן שבישראל ישנה כמות עצומה של כלי רכב הממתינים לגריטה.

מאת אבי הורוביץ – יועץ ליסינג

התוצאה של המדיניות הממשלתית הביאה לכך שביום הראשון לתכנית, נגמר התקציב הדל, שכן הציבור הגיע בהמוניו וכ-1,500 כלי רכב עברו גריטה. ב”כלכליסט” נכתב על הכישלון בביצוע התכנית ועל המערכת שלא עמדה בעומס. בכתבה נראים אזרחים רבים מיואשים, עומדים בתור לגריטת כלי הרכב הישן שלהם.

המשמעות היא שכל עוד לא יחול שינוי במדיניות הממשלה, תכנית הגריטה תמשיך להיות כושלת ולא יעילה, ומספר הרכבים הישנים, המזהמים והממתינים לגריטה רק יעלה.

קצב הגריטה בעייתי מאוד

אין ספק שאת כישלון התכנית היה ניתן לחזות מבעוד מועד, כפי שהסברנו בעבר כשהגדרנו את תכנית הגריטה בישראל “חלמאית”. כבר ציינו שבישראל נמצאים למעלה מ-38 אלף כלי רכב המיועדים לגריטה (ומספרם רק עולה עם הזמן), ובקצב המתוכנן על פני חמש שנים, מדובר בטיפה בים.

sofעל פי הכתבה, במשרד להגנת הסביבה הופתעו מההיענות הגדולה של הציבור בישראל לתכנית והשר עמיר פרץ, שביקש בעבר תקצוב גדול יותר לתכנית, פנה שוב לשר האוצר יאיר לפיד, במטרה להגדיל את התקציב. לדברי פרץ, תכנית הגריטה יכולה להכניס לקופת המדינה לא מעט כספי מיסים: “על כל מכונית שנגרטת, בסופו של דבר בשרשרת, מישהו יקנה מכונית חדשה שתכניס הרבה מאוד מיסים לקופת המדינה”.

פרץ סיפר כי הוא הציע להקדים את התקצוב ב-20 מיליון ש”ח המיועד לשנים הבאות, ולבצע כבר כעת תכנית רחבה יותר. פרץ אכן מבין את התמונה וטוען שמדובר בתכנית שבה אין מפסידים. באוצר מנגד, טענו שבמשרד להגנת הסביבה מיועדים לטובת תכנית הגריטה כ-15 מיליון ש”ח נוספים.

כדי שהתכנית תצליח – יש צורך בהשקעה גדולה בהרבה

כפי שהתרענו בעבר – כל עוד תקצוב התכנית יהיה נמוך, לא יהיה ניתן לקדם גריטת רכבים והכנסות נוספות למדינה. התכנית חייבת להיות הרבה יותר גדולה ולשחרר את ה”פקק” שנוצר ורק הולך וגדל מדי יום. יש להרחיב את התכנית לסכומים של עשרות ואף מאות מיליוני ש”ח בשנה, ולאפשר גם לבעלי רכבים צעירים יותר מ-20 שנה לשלוח אותם לגריטה. כמו כן, ניתן לתמרץ את הציבור לעשות זאת על ידי מתן סכומים גדולים יותר. לנו נותר לראות כיצד ינהגו הפעם משרדי הממשלה הרלוונטיים.

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג

טלפון: 050-5332449
הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.
שינוי גודל גופנים