אתר הבית

כיצד מתבצעת תכנית גריטת כלי רכב בישראל ביחס לעולם המערבי?

פורסם ע"י ב מאי 17, 2017 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 17, 2017 בקטגוריה בלוג


עד לפני מספר שנים, מדינת ישראל פעלה למשך תקופה קצרה כאילו היא מדינה מודרנית, והציעה לציבור תכנית גריטה לכלי הרכב הישנים. תכנית זו הסתיימה בשנת 2013 בטרם החלה, ומאז עוד לא התחדשה. בשורות הבאות נסקור את הסיבות המחייבות את משרד התחבורה, ובמקרים מסוימים גם את משרד איכות הסביבה, להשקיע עוד מאמץ וכסף כדי להפוך את כלי הרכב במדינת ישראל לבטוחים יותר מצד אחד, ולמזהמים פחות מצד שני. 

לכידה

בסוף שנת 2013 פרסמתי כי תכנית הגריטה, בה הוקצה סכום כסף המספיק לכ-1,500 כלי רכב בלבד בשנה, הייתה כישלון ידוע מראש. כפי שהסברתי גם לפני כן, כל כלי רכב ישן שנגרט, מאפשר הכנסה של כלי רכב חדיש יותר. התכנית הופסקה בתוך מספר ימים מאז החליטה הממשלה להקצות לתכנית עשרות מיליוני שקלים לכל התקופה, ומאז לא חודשה.

כיצד מתבצעת תכניות הגריטה במדינות אחרות?

מזה זמן רב מנסים במדינות אירופה להוציא לפועל תכנית המיועדת להוציא משוק הרכב את מכוניות הדיזל, ולהכניס במקומן כלי רכב חדשים, ורק לאחרונה התברר כי לא רק רכבי הדיזל מיועדים לגריטה. כך למשל, באנגליה פורסם כי תוצג בקרוב תכנית גריטה מדורגת לכל כלי רכב, שהפיצוי עליו יהיה על פי כמות המזהמים שהוא פולט.

התופעה הוסברה בהרחבה בכתבה ב’כלכליסט’ – על פי תכנית הגריטה באנגליה, בעלי כלי רכב ישנים ורכבים מסחריים יקבלו את הגמול הגבוה ביותר עבור הגריטה. כ-15 אלף מכוניות עתידות לעבור גריטה, מתוכן כ-9 אלף כלי רכב עם מנועי דיזל והשאר עם מנועי בנזין, אשר יומרו לרכבים חשמליים. עבור גריטת הרכב יקבל בעל הרכב 8,000 ליש”ט (כ-37,000 ש”ח).

2

לגריטת כלי רכב יש יתרונות רבים, ביניהם: שיפור איכות האוויר, צמצום השימוש בנפט, הפחתות פליטת ה-CO2, שיפור הבטיחות בדרכים והפחתת מספר התאונות.

ארגון ה-OECD יחד עם פורום התחבורה הבינלאומית הפיק דו”ח, שבו קבע כי תכנית חידוש איכויות כלי הרכב הצרפתית, הגרמנית וזו של ארה”ב הן האיכותיות ביותר. להלן פרסום היחס בין העלות לבין התועלת בהקשר לזיהום האוויר בשלושת התכניות האלה:

3

אין ספק שכאשר במדינות אלה מתכננים עלות גריטה של מאות מיליוני דולרים, התוצאה הינה חד משמעית.

תכנית הגריטה בישראל

תכנית הגריטה אינה מיושמת בישראל כלל, וכתגובה לכך מנסה שר התחבורה לעודד התקנת אמצעי בטיחות על כלי רכב ישנים משנת 2000, ולהעניק להם בתמורה הנחה באגרות הרישוי. משרד התחבורה הצהיר כי ישקיע בתכנית זו 180 מיליון שקל, אך לעניות דעתי זו לא הדרך לטפל בבעיה.

כיצד להפחית את רמת זיהום האוויר בערים?

 בנוסף לתכנית הגריטה, באירופה החליטו למנוע את כניסתם של כלי רכב מזהמים, ובפרט רכבי דיזל, לערים הגדולות. במקביל מנסים לממש תכניות המעודד שימוש בכלי רכב היברידיים וחשמליים, אשר מהווים תקדים תחבורתי מבחינת השמירה על איכות הסביבה.

בישראל הנושא טרם הובא לדיון, אף כי נערכו מספר ניסיונות לעודד כניסת כלי רכב למקומות פקוקים בשעות נוחות. יחד עם זאת, נושא זיהום האוויר ובטיחות כלי הרכב לא נבחן כלל. לעניות דעתי המקצועית, הגיע הזמן שהמשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה יקיימו וועדה משותפת, ויבחנו את הנושא באופן מסודר ועקבי כדי לטפל בבעיה, שמרחיקה את ישראל צעד נוסף מהקדמה של מדינות המערב.

ומה ההשפעה על משתמשי הליסינג ?

כיום יש בעיה קשה של מכירת כלי הרכב ע”י חברות הליסינג. חברות הליסינג מתקשות למכור את כלי הרכב הישנים, בין השאר מכיוון שציבור הולך ומתפכח, ומבין שכדאי לרכוש, אם מתאפשר לו, כלי רכב חדש במקום ישן. הסיבות לכל הן שתיים: בטיחות וחסכון. כפועל יוצא, חברות הליסינג עורמות אלפי כלי רכב משומשים העומדים למכירה, ואין ביקוש.

הקשיים במכירת כלי הרכב המשומשים נובעים בדיוק מהסיבה העיקרית של היעדר תכנית גריטה או כל דרך אחרת (כגון יצוא של כלי רכב משומשים). קשיים אלה גורמים לעלייה במחירי הליסינג.

אם הממשלה תתעשת ותאפשר ביצוע של תכנית גריטה נכונה ויעילה, ייתכן שלא רק שהציבור הרחב ייהנה מנסיעה בטוחה יותר והכי חשוב: ערים נקיות מזיהום, אלא גם מירידה אפשרית במחירי הליסינג. הכל שאלה של התפכחות באחד משני משרדי הממשלה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. מרחבי משה

    ממש נכון ! זוהי שערוריה חסרת תקדים ואיש לא פוצה פה ! טוב שאבי הורוביץ מעלה כאן סוגיה זו. כדאי שבממשלה יפנימו ויעשו משהו !

  2. רון

    איך הגיוני שבמדינה אחת מעניקים על רכב ישן 37000 שקל בעוד כאן הרכב מזדקן, מזהם – ובסופו של דבר נמכר לפירוק במקרה הטוב, בעלות של כמה אלפי שקלים בודדים לכל היותר? זו תוצאה של מדיניות קלוקלת של מקבלי ההחלטות, שמעדיפים שאנחנו האזרחים רק נפסיד – ונחשו מה? כולנו ממשיכים לנפח את הבועה הזו ומעלים עוד מכוניות על הכביש כל הזמן.

להגיב על מרחבי משה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים