אתר הבית

כחצי מיליון כלי רכב ישנים בישראל – והמצב לא עומד להשתנות

פורסם ע"י ב דצמ 10, 2013 בקטגוריה בלוג |

פורסם ע"י ב דצמ 10, 2013 בקטגוריה בלוג


עמותת אור ירוק פרסמה לאחרונה נתונים המתבססים על אלו של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בנוגע למספר כלי הרכב הישנים שנוסעים בכבישי הארץ. מהנתונים שפורסמו ב-mynet עולה, כי בישראל ישנם כ-493,000 כלי רכב בני עשר ומעלה. מתוך רכבים אלו, כ-39,000 הם בני 20 שנים ויותר.

מאת אבי הורוביץ, יועץ ליסינג

בכתבה צוין כי הגיל “הממוצע” של כלי רכב בישראל ב-2012 הוא 6.6 שנים – ומדובר בעלייה קלה בלבד לעומת השנה הקודמת, אז הגיל הממוצע עמד על 6.5 שנים. לעניין זה, חשוב להדגיש שעניין ממוצע הגיל איננו רלוונטי. בדיוק כפי שהתייחסנו לממוצע הקילומטראז’ של נהגי הליסינג בעבר, ראינו כי הממוצע נובע מסיבות שונות.

מתוך "דה מרקר" (לחצו להגדלה)

מתוך “דה מרקר” (לחצו להגדלה)

במקרה זה, מדובר בכחצי מיליון כלי רכב ישנים מתוך 1.685 מיליון, שהם כמעט שליש מכלל כלי הרכב בישראל. מדובר באחוז לא מבוטל כאשר מביטים בתמונה הגדולה וזה הנתון עליו יש לתת את הדעת. בנוסף, יש לקחת בחשבון את הנתון לפיו בשנת 2012 (עד סוף חודש נובמבר) נוספו כ-200 אלף כלי רכב חדשים בישראל. המשמעות היא שקצב הגידול בכלי רכב חדשים, לא רק שאינו מפחית את הגיל הממוצע, אלא אף אינו מונע את גידולו.

כפי שאנו רואים בטבלת כלי הרכב המצורפת, לפני שנתיים, כמות כלי הרכב הכוללת הייתה דומה אף כי התייחסה גם לכלי הרכב הכבדים יותר. מבחינה סטטיסטית, תיתכן סטייה קלה, שכן הפעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתייחסת לכי הרכב רק עד למשקל של 3.5 טון, אבל נראה כי הכמות הכוללת של כחצי מיליון כלי רכב ישנים הייתה זהה.

מה ההשלכות של כלי רכב ישנים על הכבישים?

כלי הרכב הישנים אינם “בריאים” בעולם המודרני משלוש סיבות עיקריות:

  1. זיהום אוויר – הם מזהמים יותר.
  2. הם בזבזניים – צורכים הרבה יותר דלק.
  3. הם הרבה פחות בטיחותיים.

1. כלי הרכב מזהמים ופוגעים באיכות החיים

כבר לפני מספר חודשים אישרה הממשלה תוכנית להפחתת זיהום האוויר. אני התייחסתי לכך עת התראתי כי תקציב הגריטה נמוך, ואינו עומד בדרישות החלטת הממשלה. הבהרתי כי על מנת להקטין הזיהום, יש בראש ובראשונה, להקטין כמות כלי הרכב הישנים, והדרך היחידה הטובה היא באמצעות תכנית גריטה.

2. כלי הרכב בזבזניים

כלי הרכב הישנים צורכים כמות גדולה של דלק. צריכת הדלק מהווה מרכיב חשוב בעלות הרכב האמיתית. לצורך כך הבהרתי עת הסברתי כי השיקול בבחירת רכב צריך להתבסס גם על צריכת הדלק ואמרתי כי יש לשקול עלות מול תועלת. ככל שכלי הרכב חדיש יותר, הוא הרבה יותר חסכוני. החיסכון בא לידי ביטוי בכמות הדלק שכלי הרכב צורכים.

3. כלי הרכב פחות בטיחותיים

0.5mכלי הרכב הישנים פחות בטיחותיים מול אלה החדישים. משרד התחבורה קבע כי כלי הרכב בישראל חייבים לעמוד בתקינה האירופית. מעבר לכך, משרד תחבורה מעניק אף זיכוי במס בגין מערכות בטיחות המותקנות בכלי רכב המיובאים ועומדים בתקינה זו. מלבד אביזרי הבטיחות, בבסיס כלי הרכב החדישים מותקנים מערכות בטיחותיות שהן הרבה יותר משוכללות ויעילות מאלה שהיו (אם בכלל) בכלי הרכב הישנים.

הפתרון הקיים אינו מספיק

ברור שכלי רכב ישנים על הכביש מהווים בעיה שעמה יש להתמודד ולהקצות לשם כך משאבים, ולכך, כאמור, התייחסה תכנית הממשלה. מתברר כי הביצוע, הנתון בידי משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, אינו מסוגל לממש התכנית.

תכנית הגריטה הנוכחית שהממשלה אישרה, היא טיפה בים, כפי ציינתי בעבר. התכנית הנוכחית, שבה מוקצים רק חמישה מיליון ש”ח בשנה לטובת גריטת כלי רכב ישנים, הביאה לכך שביום אחד הסתיים התקציב הדל כולו. המצב רק יעלה את כמות כלי הרכב הישנים על כבישי ישראל. במקום זאת, יש ליצור תכנית ארוכת טווח ובמימון של עשרות ואף מאות מיליוני ש”ח בכל שנה. רק כך תיפתר הבעייה הקיימת.

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג
טלפון: 050-5332449
מייל: horowitz.advisors@gmail.com‏

הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.
שינוי גודל גופנים