אתר הבית

ישראל שוברת שיא אחרי שיא בענף הרכב

פורסם ע"י ב מרץ 18, 2018 בקטגוריה בלוג | 4 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 18, 2018 בקטגוריה בלוג


לפי שנה כתבתי על כך שישראל שוברת שיאים בעולם הרכב. באותו מאמר הצגתי את העובדות: לא רק שבישראל שווי השימוש הוא מהגבוהים בעולם (ולא רק גבוה אלא גם מעוות לחלוטין – כשכלי הרכב מתיישן, כך שווי השימוש עולה במקום לרדת), אלא גם באגרות הרישוי ובוודאי במחירי כלי הרכב. כפי שתבחינו בהמשך, מתברר שישראל שוברת עוד שיא, והפעם ברמת הצפיפות בדרכים.

נושא זה של רמת הצפיפות בדרכים מכאיב לא רק לאזרחים, אלא גם עולה בכספים רבים למדינה. בעוד שעל פי ההערכות, הכנסות המדינה ממיסוי כלי הרכב לרבות ממיסים הנכנסים גם משווי השימוש מגיעים ללמעלה מ-40 מיליארד ₪ (!), הרי ההוצאות לסלילת כבישים בטלות בשישים.

להלן גרף המציג את הגידול של הכנסות המדינה מנושאים אלה:

פקקים גורמים לזיהום אוויר

ארגון גרינפיס ישראל, טוען כי רכב פרטי המזדחל בפקק טיפוסי בגוש דן מזהם את האוויר פי שניים מאשר בנסיעה בתנועה זורמת. לדעת הארגון, הנזק בא לידי ביטוי בעיקר בבריאות הציבור שלא לדבר על תוספת עלות הדלק, בזבוז שמן וכו’.

ארגון ה- OECD טוען כי בישראל גודש התנועה הגרוע בין כולם

ארגון ה-OECD אליו משתייכת ישראל טוען כי המצב התחבורתי בישראל הוא הגרוע מבין כל המדינות החברות בארגון. להערכתי ישנן מספר סיבות למצב זה, ובין השאר היעדר תחבורה ציבורית ברמה נדרשת. אבל העיקר הוא בהיעדר תשתית של כבישים.

לדברי הארגון, בישראל צפיפות התחבורה מגיעה ל-2,800 כלי רכב לקילומטר בעוד הממוצע של הארגון עומד על 800 כלי רכב לקילומטר.

כפי שתבחינו בטבלה המצורפת, ישראל יכולה להיות “גאה” במצבה: היא הגרועה ביותר מבין כל חברי הארגון וזה בהחלט עוד שיא שיש להתגאות בו.

הארגון סבור שבישראל קל לקבל החלטות על מנת לשפר את מצבה, ועל כן ממליץ לקדם אגרות נסיעה בכבישים, ולהטיל אגרות גודש. גם הארגון מבין שגובה המיסים המוטלים על כלי הרכב בישראל גבוה מאוד ועל כן ממליץ אף להפחיתם ובמקום זאת לחייב מיסוי בגין שימוש בפועל בכלי הרכב.

מהן הדרכים המוצעות להפחתת הגודש בדרכים?

הדרך הפשוטה, הקלה והלוא מסובכת היא לסלול הרבה יותר כבישים. אבל דרך זו כרוכה בהקצבת משאבים שככל הנראה האוצר איננו מעוניין בכך.

אפשרות אחרת היא לעודד נסיעות משותפות. רק לאחרונה התפרסם כי כחלק מחוק ההסדרים לטיפול בגודש בכבישים משרד האוצר מציע לאפשר נסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית למכוניות שיסעו בתפוסה מלאה. בנושא זה אבהיר כי נסיעה בתשלום בעסקות הליסינג אסורה בדרך כלל. לפיכך הגדרת התשלום איננה “תשלום” אלא “השתתפות בהוצאות“.

עידוד השימוש בתחבורה השיתופית הינו נושא שיכול להפחית את כמויות כלי הרכב וכמובן כפועל יוצא להפחית את הפקקים. אבל בנוסף, יש כוונות להטיל גם אגרת גודש שתשולם בשעות העומס בלבד. כבר לפני 6 שנים התייחסתי לניסוי שערכה המדינה על מנת לנטר ולעקוב אחר הרגלי הנסיעה של נהגים.

הניסוי כנראה כבר הסתיים, ומשרד התחבורה יודע ככל הנראה כיצד ניתן לעקוב אחר התנהלות כלי הרכב של הנהגים השונים, ובאילו תנאים להטיל את אגרת הגודש או לעודד שימוש בשעות בהן אין גודש רב מדי.

התנהלות כלי הרכב האוטונומיים

אין ספק שבעתיד עצם השימוש בכלי הרכב האוטונומיים יוכלו לצמצם את הצורך בגידול בכמות הכבישים. יכולת כלי הרכב האוטונומיים, ש”ידברו” אחד עם השני, היא צמצום מרחקים ביניהם, לרמה של ס”מ בודדים לעומת המטרים השלמים הנדרשים כעת.

בעניין זה הבחנתי בכתבה שעסקה בראיון שהעניק מנכ”ל נקסאר במגזין של עתון גלובס. גם הוא סבור שכלי הרכב האוטונומיים יגרמו לכך שאם בקטע של כביש עוברים כ-2,000 כלי רכב בשעה, בעת השימוש בכלי הרכב האוטונומיים השיפור יהיה פי 4 (!).

לסיכום

מאחר והנחת היסוד היא שהתחבורה הציבורית בכל זאת תוכל אולי להתרומם, אין כל ספק שעל האוצר להשקיע מעט מהכספים הנגבים בהגדלת תשתית הכבישים, בתכנון הטלת אגרות הגודש בשילוב הפחתת מיסים על כלי הרכב והרחבת השימוש בנסיעות שיתופיות. (בנושא זה יש להקפיד שחברות הליסינג לא ימנעו ויאסרו את השימוש בהסעת נוסעים נוספים).

בעתיד הכיוון יהיה קל יותר, הואיל וכלי הרכב האוטונומיים יגיעו בסופו של דבר.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

4 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב שוורץ

    בסך הכל נתת סקירה די מקיפה. תודה על כך. אני בהחלט מסכים שכשיגיעו כלי הרכב האוטונומיים מצב הפקקים ישתפר.

  2. ערן

    טוב לדעת. מקווה שיימצא פתרון בהקדם

  3. אבי הורוביץ

    בדיוק כפי שכתבתי התפרסם היום על ניסוי חדש לעודד נהגים שלא להשתמש בכלי רכבם בעת עומס
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001228441

  4. אבי הורוביץ

    והיום התפרסמה עוד כתבה בנושא המציגה את משרד התחבורה כאחראי על התקציבים הבלתי מנוצלים
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001228563

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים