אתר הבית

ישראל שוברת שיאים במחירים בעולם הרכב – והציבור שותק

פורסם ע"י ב מרץ 9, 2017 בקטגוריה בלוג | 4 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 9, 2017 בקטגוריה בלוג


מדינת ישראל מחזיקה בארבעה שיאי עולם בתחום הרכב, שמשפיעים על ציבור משתמשי כלי הרכב מדי יום ביומו. הציבור מצידו, ככל הנראה אינו מודע מספיק לכובד הנטל שהוא נושא על כתפיו, אחרת איך אפשר להסביר את חוסר מעורבותו לפעול נגד?

המדינה גורפת לכיסה כ- 40 מיליארד ₪ מידי שנה. מדובר באחוז משמעותי מאוד מהכנסות המדינה. בעוד סכומים ענקיים אלה היו יכולים לעזור לציבור הרחב, ולהקל עליו את יכולת התנועה ברחבי הארץ ובוודאי בתוך הערים הגדולות, החליטה המדינה לשמור את מרבית כספים אלה לצרכיה האחרים.

הבה נעמוד על ארבעת השיאים

שווי השימוש

בעבר כבר ציינתי כי ביחס לעולם המערבי, בישראל גובה שווי השימוש ודרך החיוב הוא הגבוה ביותר. כאמור, לא רק התשלום הראשוני קובע, אלא גם גובה התשלום לגבי כלי רכב משומש. בעוד בעולם המערבי גובה התשלום הולך ופוחת, בישראל הוא עולה בהתאמה לעליית מדד המחירים או מדד מחירי כלי הרכב החדשים.

שווי השימוש

בדרום אפריקה אומנם גובה שווי השימוש הוא גבוה יותר מישראל, אך מאחר והם מתקדמים יותר, התשלום הולך ופוחת עקב התיישנות כלי הרכב וירידת ערכו.

בעולם הרחב, לא רק ששווי השימוש פוחת עם ירידת ערך כלי הרכב, אלא גם ניתן לשלם רק על בסיס היחס בין השימוש לצרכים אישיים לבין השימוש לצרכי עבודה. ישראל עוד רחוקה מלהנגיש נושא זה לציבור הנהגים, ורשות המיסים מתעלמת מכללי הצדק הטבעי ופסיקת בית המשפט העליון בנושא. כאמור האוכלוסייה הנפגעת מכך הם כל מי שמקבל את כלי הרכב מהעבודה.

אגרות הרישוי

בתחילת השנה, נכתב בדה מרקר על גובה הרישוי הגבוהים משמעותית ביחס לשאר העולם, הנגבים בישראל.  יתרה מכך, כתבה נוספת ב-YNET חשפה את ההשוואה שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בין אגרות הטסט השנתי בישראל, ביחס למדינות אחרות בעולם. על פי הנתונים הטסט

בישראל יקר פי 20 מארה”ב, ופי 3-5 מהממוצע האירופאי. במילים אחרות, בישראל משלמים בין 300-400% יותר מארה”ב ואירופה.

בהקשר זה משרד התחבורה מעביר את האחריות למשרד האוצר, והאחרונים טוענים כי מלוא סכום האגרה משמש לכיסוי עלות התשתיות, ולכן לא ניתן להפחית את העלויות. כתוצאה מכך, העלויות המופרזות פוגעות בכלל הציבור – כל בעלי כלי הרכב בישראל נאלצים לשלם יותר.

אגרות הרישוי

בישראל משלמים מאות אחוזים יותר מכל המדינות המופיעות בטבלה הנ”ל. משרד התחבורה מצידו, לא פועל כדי לשנות את המדיניות. הוכחה מוצקה לכך היא הפחתת אגרת הרישוי בכמה שקלים בודדים בתחילת 2016.

עלויות הדלק

עלויות הדלק בישראל יקרות בכ-100% לעומת מדינות אירופה. פילוח מרכיבי מחיר הבנזין 95 מראה כי המיסים הם כ-25.8% בלבד ממרכיבי המחיר, וכ-74% ממרכיבי עלות הדלק הינם ממיסים.

עלויות הדלק

לפי תחקיר של גלובס, שהתפרסם ב-2016 נמצא כי מחיר ליטר דלק בישראל יקר מכל מדינות האיחוד האירופי, למעט איטליה והולנד.

גובה הבלו איננו מתחשב בעלות הדלק הנרכש ע”י היבואנים, וכתוצאה מכך גם המע”מ חל הערך הגבוה. בישראל הציבור הרחב אדיש לעניין, על כך הרחבתי לפני כ-4 שנים כשכתבתי על מחירי הדלק בישראל.

על פי הנתונים הללו נראה כי בעתיד הלא – רחוק יהיה מעבר אינטנסיבי לכלי רכב היברידיים וחשמליים, שיאפשרו חיסכון בצריכת הדלק מחד, וחסכון כספי מאידך. הגברת השימוש בכלי רכב שאינם זוללים דלק, ונסיונות נוספים לשימוש בתחליפי דלק יניבו את התוצאה הרצויה להקטנת זיהום האוויר. התוצאה תהיה בוודאי הקטנת הצריכה וחיסכון שאולי יגיע לציבור הרחב.

מחירי כלי הרכב

גובה המיסים בישראל על כלי רכב מיובאים הינו אחד הגבוהים בעולם, וגובהו יכול לעבור את ה-100% לגבי חלק מכלי הרכב. אחת הדרכים לבדוק את עלות כלי הרכב בארץ, בהשוואה למדינות אחרות, היא לבדוק את כמות המשכורות הממוצעות הנדרשות לרכישת כלי רכב.  הפער הממוצע הנמצא בין כמות המשכורות הנדרשות בארץ מול העולם עומד על כ-50%.

מחירי כלי הרכב

 

מחירים כה יקרים של כלי רכב יכולים להיות רק בישראל. כאן הציבור אדיש ומתיר לא רק לגובה המיסים להיות כה גבוה, אלא גם ליבואנים להרוויח הרבה מאוד מכל כלי רכב. המצב כה טוב אצל יבואני הרכב, עד כי החליטו להשתלט על ענף הליסינג, ולשמר את ריווחיותם וכושר השיווק. על כך הרחבתי כבר לפני כשנתיים.

מצב זה איננו מקובל באף מדינה בעולם. שר התחבורה ששאף להקטין את רווחיותם של היבואנים חיפש דרכים שונות, ובשנת 2013 ניסה למצוא פתרון. פתרון זה נכשל עקב לחציהם של יבואני הרכב, וכתוצאה מכך המצב הושרש. כיום הדרך היחידה לרכוש כלי רכב בהנחה משמעותי היא בעסקות האפס ק”מ.

לסיכום, רק בישראל יכול להתרחש מהלך כה פוגע וחסר רגישות: מיסים בגובה מבהיל הפוגע בכלל הציבור, וזאת מבלי לקבל תמורה. האומנם כולנו נשאר אדישים ? 

(לצפייה בקטע הרלוונטי עברו ל-0:30 שניות)

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

4 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. משה ש.

    חברים: הגיע הזמן להתארגן ולהתחיל להפעיל לחץ !!!

  2. יעקב ב.

    החומר שהעלית כאן מקיף ורציני. מן הראוי להעלותו בפני חברי הכנסת על מנת למצוא דרך להפחית את כולם או רק חלק מהם.

  3. עודדי

    למעשה אם אנחנו חושבים על זה – אנחנו משלמים פי 2 ואולי אפילו יותר, על כלי רכב. ועוד כולם נמשכים לרכישה של כלי רכב בדרך זו או אחרת. הציבור כנראה צריך להתעשת

  4. יהונתן ברוך

    שלום .
    ידוע כי כל נושא הרכב על כל מרכיבב הינה פרה שנותנת חלב ללא הפסקה , הרי ברור לכולם כי אנו
    נחלבים אך לצער כולם אין פורום שיאגד את כל מחזיקי ובעלי הרכבים כדי שיתעוררו להביא לידיעת
    הממשלה את גודל העושק ולגרום להתעוררות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים