אתר הבית

כך תימנעו ממניפולציות ברכישת כלי רכב משומש

פורסם ע"י ב אוג 25, 2014 בקטגוריה בלוג | 6 תגובות

פורסם ע"י ב אוג 25, 2014 בקטגוריה בלוג


לאחרונה פורסם ב”גלובס” כי גובשה תביעה ייצוגית נגד אוטו סנטר, בגין הטעיה במחירי המכוניות על בסיס הצגת מטעה מתוך מחירון יצחק לוי. מדובר בבעיה כרונית, ומרבית הציבור רוכשי המכוניות המשומשות אינו ער לה. להלן הסבר לתופעה זו.

מחירון יצחק לוי

הכתבה מתוך גלובס

מחיר המחירון היה נמוך מזה שהוצג – מתוך גלובס

כפי שפירטתי במאמר שפרסמתי והעוסק בשאלה מהו המחיר הראוי של רכב משומש, הבהרתי כי לעתים קרובות צריך להיות מעין “דוקטור” על מנת להבין את מכלול ההבחנות בין רכב ליסינג או השכרה. יחד עם זאת, אין כל ספק כי בשלב זה, טרם נמצאה דרך יעילה יותר להערכת מחירם של כלי רכב משומשים ומחירון יצחק לוי הוא זה הנפוץ ביותר בארץ.

בעוד המחירון הוא היחיד המייצג את מחיריהם של כלי הרכב המשומשים, קיים קושי רב באבחון כל מרכיבי המחיר, בעיקר כשמדובר בכלי רכב מליסינג או מהשכרה. הבהרתי כי קיים קושי רב בקביעת הפרמטרים להפחתות מחיר על מנת לשקף את מספר הבעלים הקודמים, את אופי השימוש בכלי הרכב וכן את הקילומטראז’ שגמע כלי הרכב הנמכר.

הקושי נובע לא מבעיות באופן רישום כלי הרכב ברישיונות, אלא בעיקר מהמבנה של המחירון. לכאורה יש מחיר מחירון לכל סוג ודגם של כלי רכב לפי שנת ייצור. את זה קל לראות ולדעת. אך למעשה מדובר במחיר “בסיס”. זהו בסיס החישוב שממנו יש להפחית את הפרמטרים (או להוסיף במקרים חריגים), המצויים בתחילתו של המחירון.

ואכן בתחילת המחירון נקבעים אחוזי ההפחתה בהתאם לשימוש שנעשה בו (ליסינג/השכרה/בעלות מיוחדת) ומצבו, לרבות הקילומטראז’ שבוצע בו. לפרמטרים אלו חשיבות רבה, אך מוכרי המכוניות מעדיפים שלא לעשות בהם שימוש, ולתת “הנחה” ללא התייחסות פרטנית.

לעתים קרובות ה”הנחה” דומה לגובה ההפחתה הנדרשת, כך שאין עם זה כל בעיה. אך על רוכשי המכוניות הרציניים לדעת ולהבין יותר. רכישת כלי רכב היא הרכישה השנייה בגודלה בחיי צרכן רגיל בישראל. זוהי השקעה רצינית, אך הבדיקות הנערכות רחוקות מלהשביע רצון.

על מנת לבדוק את המחיר, על הרוכש ללמוד את המחירון ולדעת כיצד נקבע מחירו של כלי רכב. מאחר שמדובר בהליך מורכב ומסובך, כמפורט בקישור למאמר שציינתי לעיל, הרוכשים מתרשלים בכך, ובמקרים כאלו אין להם אלא להסתמך על דברי סוחרי הרכב. לכאורה, האחריות נופלת לפתחו של הרוכש.

התביעה הייצוגית

חברת אוטו סנטר

אוטו סנטר. במרכז התביעה הייצוגית

מתוך הפרסום ב”גלובס” עולה כי לתובע הוצג מחיר כלי רכב במחירון יצחק לוי וממנו קיבל הנחה. כל זאת, בשעה שהמחיר שהוצג היה לא נכון ו”ההנחה” שקיבל איננה משקפת הנחה כלל. התובע טען כי הוצג לו מחיר המחירון (ממנו קיבל הנחה), בה בשעה שמחיר המחירון האמיתי היה נמוך יותר. האמנם זה כל כך פשוט?

מכתב התביעה עולה כי מדובר בהתחייבות של אוטו סנטר לרכוש את כלי הרכב בתום שלוש שנים, ובעת הרכישה הוצע לתובע מחיר המחירון שהנו שונה ממחיר המחירון שנקבע בעת הרכישה שביצע.

התובע טוען כי הנתבעת ניצלה את “בורותו” והתנהלותה מהווה בין השאר הטעיה וניהול משא ומתן שלא בתום לב וכדומה.

מיהי חברת אוטו סנטר?

כמפורט להלן, חברת אוטו סנטר הנה הזרוע הארוכה של קבוצת מאיר, בעלת חברת הרץ. באתר האינטרנט מבהירה אוטו סנטר כי “הרשת פועלת משנת 2000 בסטנדרטים גבוהים במיוחד…”.

קבוצת מאיר הנה קבוצה רצינית ובעלת משאבים רבים. לא תעלה על הדעת פעילות מתוכננת מראש של נשוא התביעה. מדוע אפוא מתגלגלים הדברים כפי שהם?

קושי במכירת כלי רכב משומשים

על מנת להבין את מהות הנסיבות, מן הראוי שנבחן בקצרה את ענף מכירת כלי הרכב המשומשים. כידוע, מדי שנה מיובאים לארץ למעלה מ-200 אלף כלי רכב.

בעבר הבהרתי מדוע קשה למכור כלי רכב משומשים. הסיבות הן לא רק מכיוון שהשוק רווי, אלא גם בעקבות היווצרותה של “בועה” פיננסית חדשה בדמות ההלוואות המוענקות לרוכשים, הן על ידי היבואנים עצמם והן על ידי הבנקים, כשכלי הרכב משמש כביטחון יחיד.

הקושי במכירת כלי רכב משומשים מוקרן קודם כל לניסיונותיהן של חברות הליסינג וההשכרה להיפטר מכלי הרכב המשומשים שלהן.

לצורך כך, הסברתי מדוע חברות אלה השתלטו על מגרשי המכוניות. אבל הקושי העיקרי נובע מכך, שירידת ערך גבוהה מדי עלולה לפגוע במאזניהן של חברות הליסינג וההשכרה. את זה הן מנסות למנוע.

לסיכום

ענף כלי הרכב המשומשים מצוי בעיצומו של משבר. התביעה הייצוגית מגיעה ברגע של מבוכה, ועלולה לעורר ספקות רבים בקרב אלו שעדיין רוכשים כלי רכב משומשים.

שוק כלי הרכב המשומשים

טעויות בתחום עלולות להתרחש מדי פעם

אני משוכנע שלא מדובר במהלך מכוון של הנהלת החברה, אלא בטעות שמתרחשת מדי פעם כשהרוכשים אינם מודעים בזמן אמת למהותו של המחירון. מדובר במחירון מורכב עם פרמטרים רבים המשפיעים על מחיר המחירון של כלי רכב משומשים.

יחד עם זה, לא תמיד רק מחיר המחירון שבספרים קובע, אלא גם הגורם המוכר. ככל שהמוכר אמין יותר, כך תוצאות בלתי צפויות, שלא נפתרות, נעלמות.

טוב יעשה רוכש כלי רכב במגרש של מכוניות משומשות אם ישקיע, ירכוש את המחירון וילמד אותו על בוריו. זה לוקח זמן, אבל יאפשר ביתר קלות להתמודד מול שפע של ההצעות העומדות בפני הרוכש הפוטנציאלי. אחרי הכל מדובר בהשקעה השנייה בגודלה למרבית הקונים.

אבי הורוביץ יועצי ליסינג,  טלפון: 050-5332449
* אבי הורוביץ הקים וניהל את חברת הליסינג הראשונה בישראל (ניו-קופל) ומשמש כיועץ ליסינג.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

6 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אריה יהושע

    עד היום כשאמרתי לאנשים לבדוק את מחיר המחירון לפני שהם קונים רכב, אמרו לי “אין מצב שיש טעות”. הנה ההוכחה לכך…

  2. מאיר הורן

    זה אמנם נכון, אבל האם ללמוד את המחירון בשביל לקנות רכב אחד? שווה לחשוב על זה. בכל מקרה, מאמר ממש מעניין ושימושי.

  3. אורית הרטמן

    עד כה לא נתקלתי במחירון של לוי יצחק באינטרנט. אני חושבת שבשנת 2014 ראוי שלמחירון המדובר תהיה גרסה אלקטרונית, ויפה שעה אחת קודם!

  4. יעקב הררי

    אותי מעניין לדעת כמה מקרים כאלו היו עוד לפני שעלו על זה…

  5. אלכס ק.

    מעניין.
    האם היו עוד מקרים מסוג הזה בחברות ליסינג האחרות?

  6. יגאל

    בעיה הגדולה תיווצר אם התביעה היצוגית תאושר. הדיון בה הוא זה שיגרום לנפילה חופשית של מחירי המכוניות המשומשות ויפגע אנושות בחברת הליסינג.

להגיב על אורית הרטמן לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים