אתר הבית

יבוא כלי רכב לישראל ללא התחשבות בזיהום האוויר

פורסם ע"י ב אוג 19, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב אוג 19, 2020 בקטגוריה בלוג


זיהום אוויר רכבים

אלמנט חשוב בזיהום אוויר הנפלט מכלי רכב, הא רמת הפליטה של פחמן דו-חמצני (CO2) לקילומטר. מן הפרסומים בנושא בעת האחרונה, מתברר כי חלק מיצרניות הרכבים היפניות (ביניהן מיצובישי וניסאן הענקיות) לא מסוגלים לעמוד בסטנדרטים המחמירים של אירופה ביחס לתקני זיהום ופליטת CO2, ולכן לא ישווקו את רכביהם באירופה, אולם הם דווקא ימכרו את כלי הרכב בארצות הברית ואף במדינת בישראל.

 נזקי זיהום האוויר

המשרד להגנת הסביבה מסביר כי “כלי תחבורה (כלי רכב, מטוסים, רכבות ואוניות) הם מקור נוסף ורב משמעות לפליטת פחמן דו חמצני לאטמוספירה”, וכן כי  “חשיפה בנשימה לריכוזים גבוהים של CO(מעל 1% באוויר) עלולה לגרום לעייפות, סחרחורות, לכאב ראש ואף לאובדן הכרה ולמוות.” אם כך מדוע יצרני כלי הרכב רואים את ישראל כיעד למכירת כלי רכב, הפולטים כמות גדולה של חומר חומרים מזהמים. מדוע בישראל היצרניות היפניות משווקות “חופשי”, ואילו באירופה מטילים על יצרניות הרכב קנסות על פליטות גזים רעילים לאטמוספרה בשיעורים מחמירים?

פח הזבל של האנושות

למעשה, המהלך המתואר מתאים רק לנו. אצלנו בלבנט מותר הכל וזיהום האוויר לא נתפס כנושא מעניין בציבור, ולא נדון מספיק (וזאת למרות שבישראל מזוהם יותר אפילו ממנהטן הצפופה). אני אמנם כן מכיר מספר חברות בישראל שמנסות לעשות שימוש רק בכלי רכב לא מזהמים בציי הליסינג שלהן, אולם מדובר בחברות בודדות אשר אינן מעידות על הכלל: בפועל מה שקובע אצל רובן הוא מחירי הליסינג. גם אם כלי רכב מזהמים בצורה חריגה, אם הם יתאימו במחיר, אז “הכל הולך”. אפילו בארצות הברית, פעם האורים והתומים ביחס לכלי רכב גדולים ומזהמים, חברו חמש יצרניות לייצר כלי רכב נקיים יותר לסביבה לשיווק בארה”ב, ולעמוד בתקני הזיהום המחמירים יותר של מדינת קליפורניה. 

בפועל, אצלנו בישראל המדיניות ביחס לזיהום אוויר היא הפוכה, שהרי לאחרונה העלו את המיסים על כלי רכב אשר מזהמים בשיעור מופחת בצורה ניכרת, כלומר כלי רכב ההיברידיים. למעשה, התוכנית היא להעלות פעם נוספת את שיעור במס על היברידיות, בתחילת 2021, ועוד פעם ב-2024 .

זה נכון שיש מאמצים מצד משרד התחבורה לייצר תשתית לרכבים חשמליים, אולם בפועל הכוונה להעלות את המיסים גם על רכבים אלו. למעשה, כבר היום כלי הרכב החשמליים יקרים יותר מאלה המזהמים, ובוודאי שיותר מן ההיברידיות (שכמעט אינן מזהמות). לעלות של כלי רכב משמעות רבה בשאלת התמריץ של עשיית השימוש בו, ואין ספק כי עליית מחיריהם של הרכבים הלא-מזהמים תמנע את השימוש המאסיבי בהם.

בנוגע לשוק הליסינג, ככל שמחיר הרכב גבוה יותר, כך גם מחיר הליסינג עליו מתייקר. מאחר ועיקר הנסועה הם של לקוחות הליסינג, יש חשיבות למחיר הרכב בעת הצטיידותו של צי רכב (כמובן שלרכב חשמלי יש צורך גם במתקני הטענה).

משרד התחבורה, גם לו יש יד ורגל בנושא המס הירוק. אמש הוא פירסם כי הוא מעדכן את הנוסחה של המס הירוק, אבל ללא קשר לזיהום האוויר (השינוי לא ישפיע על רכבים קטנים, ואף לא ישפיע על מכוניות חשמליות והיברידיות). אני סבור שהמשרד להגנת הסביבה צריך להתעשת ולאמץ  את התקן האחרופאי בנושא זיהום האוויר.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים