אתר הבית

יבואני הרכב משתלטים על ענף הליסינג, החברות מפסידות: וצרכני הליסינג?

פורסם ע"י ב אוג 25, 2015 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב אוג 25, 2015 בקטגוריה בלוג


בעוד שחלק מחברות הליסינג הגדולות מציגות הפסדים, לאט לאט ומבלי להרגיש, הופכים יבואני הרכב לחברות ענק, תוך התעלמות מוחלטת מהרעיון שעמד מאחורי המלצות ועדת זליכה. להלן אציג את ההמלצות שהתאדו להן כלא היו ואת המצב הקיים בכל הקשור לענף הליסינג וההשכרה.

ועדת זליכה והמלצותיה

בספטמבר 2011 מינה שר התחבורה ישראל כץ את הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב, שכונתה ‘ועדת זליכה’. הוועדה הגישה את המלצותיה כבר בתחילת 2012.

לענייננו, ההמלצה החשובה ביותר היא המלצה מספר 11, לפיה: “…לא יותר ליבואן רכב ישיר להחזיק במניות של חברת ליסינג ו/או השכרה…”. בדברי ההסבר נקבע כי: “חברות ליסינג הנן אחד הלקוחות הגדולים של יבואני הרכב לחברות, ולכן יש לו השפעה רבה על מבנה שוק הרכב. בעלות צולבת של יבואני הרכב וחברות הליסינג תגרור אחריה השפעה גם בתחומים אחרים…”.

בהמשך ישנן המלצות צוות היישום אשר נמסרו לחברה חיצונית ובסופו של דבר העניין ‘נשכח’ או ‘התאדה’ – בחרו את המילה הנכונה. מה שבטוח הוא – ההמלצה הייתה כלא הייתה…

המצב הקיים בקרב חברות הליסינג וההשכרה

אחת מחברות הדירוג ניסתה לדרג את חברות הליסינג וההשכרה בישראל. התוצאה הנה כדלקמן (הטבלה מתוך אתר גלובס):

2508-01

מתוך הטבלה עולה עד כמה תמונת המצב בעייתית: למעלה מ-7 חברות מתוך 11 החברות המדורגות, נמצאות בבעלות צולבת של יבואנים – וחברה אחת (אלבר) אף החלה לעסוק באופן ישיר בייבוא מקביל.

לאחרונה הסברתי עד כמה ענף הליסינג וההשכרה איננו מתפקד כראוי. הסברתי כי כמות השחקנים גבוהה באופן יחסי לגודל השוק, כך שבמקום תחרות בריאה נוצרה תחרות פרועה!

כפועל יוצא מהתחרות הפרועה, התוצאות העסקיות של החברות הפעילות איננה משופרת (בלשון המעטה). אולם, באותה השעה שחברות הליסינג מנסות להגיע לרווחיות סבירה, היבואנים חוגגים והם אלו המרווחים כל העת. הנה הסבר קצר שיבאר זאת.

המצב הקיים אצל היבואנים

יבואני הרכב מציגים רווחים גבוהים, ההולכים ומתחזקים מדי רבעון. כך, רק בימים אלו פרסמה קבוצת קרסו רווחי שיא במחצית השנייה של השנה. בימים אלו תפרסם דלק רכב את תוצאותיה החצי שנתיות ואני משוכנע שגם היא תמשיך להציג רווחים גבוהים.

להלן טבלת האחזקות הצולבות בין יבואני הרכב לחברות הליסינג וההשכרה:

2508-03

להלן דירוג יבואני כלי הרכב בישראל על פי גודלם:

2508-02

תמונת המצב הקיימת

יבואני הרכב רואים בחברות הליסינג וההשכרה כלים לשיווק ולמכירת מוצריהם. כל יבואן טומן ידו בצלחת הליסינג וההשכרה. חלק מהיבואנים עושים זאת באופן בולט וחלקם האחר בשקט ובצנעה. התוצאה היא שאין עניין גדול לייצר רווחים בחברות הליסינג וההשכרה. היבואנים מוכנים להקריב את רווחי החברות האלה למטרות רווחיהם הבולטים באופן חריג ביותר.

ההשפעה הצפויה על צרכני הליסינג

היבואנים, בעלי חברות הליסינג, יעשו בחברות אלה שימוש לשיווק כלי הרכב שלהם. מטבע הדברים, בעל מותג אחד או שניים, שבבעלותו חברת ליסינג, ינסה באמצעותה לשווק ללקוחות את אותם מותגים. נראה כי גם מחירי הליסינג של מותגים אלו יהיו זולים יותר אצל חברת הלסינג של היבואן.

הבעיה חמורה יותר, עת יבואנים בעלי אחזקה צולבת, יעניקו העדפות לחברות שבשליטתן, כלומר: הנחות ברכישות כלי הרכב, בעוד חברות אחרות לא תזכנה בהנחות אלה. התוצאה: עליות מחירים לכל מגוון כלי הרכב.

מאידך, המצב ייצור בעיות לא קלות לצרכני הליסינג. האם לקחת כלי רכב ממספר ספקים במחירים זולים או שמא לרכז את כל צי הרכב אצל חברת ליסינג אחת, שאיננה שייכת ליבואן, ולשלם קצת יותר יקר?

במסגרת מאמר שכתבתי לפני כשנה וחצי הסברתי כי ריבוי ספקי ליסינג לא יעיל ללקוחות בעלי ציי הרכב. הבהרתי כי הנזק גדול יותר מהתועלת שתצמח אם הלקוח בעל צי הרכבים יעבוד עם ספק אחד. ברור שהמחיר חשוב ביותר, אבל האם אפשרי לקבל מחירים של מגוון כלי רכב במחירים טובים מספק אחד? וחשוב יותר: בתנאים מיוחדים?

אבי הורוביץ (מתוך איגוד קציני בטיחות)

מתוך איגוד קציני בטיחות

זוהי בהחלט עבודתי. במסגרת עיסוקי אני מבצע מכרזי ליסינג באופן שוטף, ומשיג לא רק את התנאים הטובים ביותר ללקוחות, אלא גם את המחירים הזולים ביותר. במסגרת המכרזים שאני מבצע, נקבעים כללי המשחק שהם, יחד עם המחירים, יוצרים תנאי התקשרות טובים ביותר!

סיכום הנושא

ניסיתי להציג כאן את התמונה לפיה בעוד המלצת ועדת זליכה הייתה צמצום היחסים הצולבים בין יבואני הרכב לחברות הליסינג וההשכרה, המצב העובדתי הוא של הרחבת קשרים אלה. במדינות שונות בעולם בוטלו קשרי הבעלות הצולבת במשך השנים, וכיום הבעלות על חברות ההשכרה והליסינג איננה מצויה בידי יצרני כלי הרכב.

המצב בארץ עלול להימשך ולהתרחב עוד. יבואני הרכב ירחיבו פעילותם וייתכן שבקרוב נשמע על רכישה משמעותית של עוד חברה. מצב זה איננו תקין ויש לשנותו. המלצות ועדת זליכה בנושא זה טרם מומשו, ואם הן לא תמומשנה בקרוב – המצב ירוכז בידי מספר קטן של חברות ובפועל תיווצר שליטה רוחבית של יבואני הרכב על כל רוחב השוק. מצב זה לא בריא לצרכני הליסינג וההשכרה. הם יווכחו כי על מנת להשיג תנאים טובים עם מחירים זולים, יאלצו להשקיע הרבה יותר זמן ומאמץ. המפתחות לטיפול בבעיה נמצאים בידי משרד התחבורה או הממונה על ההגבלים העסקיים.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יורם ביבס

    אני עוקב אחרי זה כבר כמה חודשים ורואה איך היבואנים הופכים לגדולים וגדולים יותר מרגע לרגע. איך נותנים לזה יד??..

  2. עמוס

    עכשיו אני מבין למה ואיך הרווחים של חברות הליסינג נמוכים.

  3. יפתח מנהל רכש

    רק דלק מוטורס, כמדומני, איננה קשורה ישירות לאחזקה צולבת של חברת לסינגלים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים