אתר הבית

חשמול כלי הרכב

פורסם ע"י ב פבר 18, 2018 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב פבר 18, 2018 בקטגוריה בלוג


עולם הרכב הולך ומתפתח, ועל פי מומחים, תוך שנתיים-שלוש נבחין כי מרבית כלי הרכב יהיו היברידיים, היברידיים נטענים וחשמליים. בכנס שערכה טויוטה – חלוצה בהחדרת כלי הרכב ההיברידיים לעולם הרכב – הובאה תחזית על גבי השקף הבא, ולפיה, כבר בשנת 2020 יהיה מגוון לא קטן של כלי רכב חשמליים:

לוח הזמנים הצפוי עפ”י טויוטה:

1

רק לא מזמן פרסמתי את התחזית שלי לגבי עתיד התחבורה והליסינג בישראל. באותו מאמר הבהרתי כי על פי מקורות מחקר, רק בשנת 2030 יהיו 24% מכלי הרכב חשמליים. יחד עם זאת, כפי שאנו רואים בשקף שלמעלה, דווקא חלק מיצרני כלי הרכב סבורים כי הזמן נוקף, והתחזיות יתממשו הרבה לפני (כבר ב-2020)

פריצת הדרך של כלי הרכב החשמליים

על מנת להיערך לקליטת כלי רכב חשמליים, שיהיו חסכוניים לאין שיעור מול אלה הממונעים בבנזין או אפילו כלי הרכב ההיברידיים, יש לפזר ברחבי הארץ מקומות טעינה. בשנה זו מלאו 5 שנים לפרויקט הרכב החשמלי של בטר פלייס. אין ספק שזו הייתה פריצת דרך אבל כזו שנכשלה.

הכישלון של בטר פלייס, נובע לדעתי לא רק בגלל סוג הרכב עליו היא הותקנה אלא בעיקר בגלל בעיה שיווקית. ומאחר והלקחים נלמדו, ייתכן ופריצת הדרך תהיה הפעם רוחבית: מספר יבואנים במקביל עם מנועים חשמליים.

מצד שני, הפגיעה באלה שעושים שימוש בכלי רכב אלה עדיין לא נשכחה, ורק שיווק שונה מצד יצרני (יבואני) כלי רכב רציניים יכול לשנות את התמונה מקצה לקצה. השאלה הגדולה היא עד כמה ציי הרכב בארץ אכן יפנימו את הכדאיות בשימוש בכלי רכב אלה.

התשובה לכך טמונה בשאלה עד כמה חברות הליסינג יפחיתו את מחירי הליסינג של כלי הרכב ההיברידיים. על חברות הליסינג להבין כי מדובר בתהליך מתמשך ולכן ערך הגרט של המכוניות ההיברידיות והחשמליות ילך ויעלה, בוודאי בהשוואה לכלי הרכב בעלי מנוע הבעירה הפנימי (בנזין וסולר). רק מסיבה זו, מחירי הליסינג של כלי הרכב ההיברידיים יפחתו בהשוואה לכלי הרכב “הרגילים”.

car-3117778_640

בעבודת מחקר שהכינה עבור אחת מיבואניות כלי הרכב בארץ, סבורה פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte , כי אכן בתקופה הקרובה הרכב החשמלי יתפוס מקום של כבוד בשיווק כלי רכב גם בישראל.

העובדות הן שמס הקנייה משקף את רצון משרד התחבורה והאוצר לעודד את השימוש בכלי רכב אלה. ואכן, בעוד מס הקנייה על רכב רגיל הינו 82%, הרי המס על רכב חשמלי הינו 10%.  אין ספק שכפועל יוצא נוכל לראות כי כלי הרכב החדשים שיגיעו לארץ,לא יהיו יקרים יחסית לגדלים הדומים להם והממונעים בנזין/סולר.

על מנת להבין מהם השלבים להחדרת כלי רכב אלה להלן טבלה עם הסבר ויזואלי:

23

בעניין עלויות הסוללות, המהווה חלק חשוב בעלות כלי הרכב, יש לבחון ממה מורכבות סוללות הליתיום ומה יקרה עם העלויות שלהן בעתיד הקרוב. באקונומיסט, שצוטט בדהמרקר, ניסו להציג את עתיד הסוללות והתמונה בהחלט ורודה:

5

השאלה היחידה היא מרחק הנסיעה של כלי הרכב החשמליים ופיזור מתאים של מקומות טעינה. מאחר והתחזיות מצביעות על גידול מאסיבי של שימוש בכלי רכב חשמליים, אין כל ספק שבעולם ובוודאי גם אצלנו, יתקינו נקודות טעינה בכל תחנות הדלק ברחבי הארץ.

3

במאמר בנושא זה שכתב אורן דורי בדהמרקר, הוא מציין כי המכוניות החשמליות ישלטו בכבישים מוקדם ממה שחשבנו, אף כי בשלב זה המבחר מצומצם. להלן טבלה ובה סוגי כלי הרכב החשמליים ואלה ההיבריידיים הנטענים בחשמל:

4

הפוטנציאל, הנראה לעין בשלב זה, הוא כלי רכב של קבוצת רנו- הליף. להלן מבחן דרך לליף החשמלית. בישראל המבחר, בשלב זה, עדיין מצומצם ואני משוכנע שבקרוב נראה מבחר רחב הרבה יותר. להדגשת הנושא, אפילו משרד האוצר הודיע כי הוא שוקל הכנסת רכבי פלאג אין היברידי לצי הרכב של המדינה.

פיתוח מצברים להטענה קלה ומהירה

הפוטנציאל של כלי הרכב החשמליים כה גדול, עד שממש בימים אלה הודיעה חברת דייסון כי תשקיע כ-3 מיליארד דולר בפיתוח 3 דגמים של רכב חשמלי: הראשון, שייוצר בכמויות של אלפים בודדים, מיועד לצורך בדיקות היתכנות והכרת השוק, ושניים נוספים, מתוכננים להיות מיוצרים כבר בנפחים גבוהים משמעותית. מה שמבדיל בין הדגם הראשון לשני הדגמים שיגיעו מאוחר יותר, היא הסוללה עליה הם יתבססו. בעוד שהסוללה של הרכב הראשון תהיה סוללת ליתיום-יון סטנדרטית המוכרת לנו מכלי הרכב החשמליים הקיימים ומכל המכשירים החשמליים דוגמת הסמארטפונים שלנו, הדגמים המאוחרים יותר מתוכננים לכלול סוללת Solid State (מצב מוצק) מהפכנית.

פיתוח מצברי מצב מוצק הוא אחד האתגרים העיקריים היום בתחום פיתוח המצברים ולא מעט חברות פועלות בתחום ובהן גם טויוטה, פולקסווגן ובוש. נכון להיום, המכונית החשמלית היחידה שבה מותקנים היום מצברי מצב מוצק היא המכונית של Autolib – שירות שיתוף המכוניות הפועל בפריז ובמספר ערים בארה”ב.

שוב אדגיש: בגלל הפוטנציאל הרב שיש לכלי הרכב החשמליים, מנסים גורמים רבים לחפש אלטרנטיבות להטענות הרגילות. ואכן, ענקית הטכנולוגיה קוואלקון, ביחד עם המכון הטכנולוגי הצרפתי ויצרנית הרכב רנו, מנסים לפתח טכנולוגיה מהפכנית של הטענת כלי הרכב באמצעות שדה מגנטי שיפעל בזמן הנסיעה מבלי להתעכב. פרסום זה היה בעיתון גלובס כבר לפני שנה.

electric-car-1458836_640

הצלחת שיווק כלי הרכב החשמליים

השיווק יתאפשר רק אם כל השלבים המצויים בטבלה שלמעלה, אכן יתרחשו בצורה מקצועית ורצינית. חלקם לא בארץ – כמו הוזלת עלויות הסוללות, אבל פריסת תחנות הטעינה, ויכולת טעינת החשמל בהחלט תלויים בגורמים המקומיים אצלנו. הסוללות הן בסיס כלי הרכב החשמליים ובנושא זה אני משוכנע שנראה בקרוב התפתחויות מעניינות.

פעילות הליסינג

אני סבור כי, מאחר ומדובר יחסית בהתחלת השיווק, תוך פרק זמן של כ-3 שנים, יש וצריכה להיות יכולת להיערך לקראת תהליך זה. ההיערכות יכולה וצריכה להיות באמצעות שימוש מסיבי יותר בכלי הרכב ההיברידיים, ופלאג אין. משמעות הדבר הוא שחברות הליסינג יכולות לנסות ולהפחית את מחירי הליסינג דווקא של כלי רכב אלה, ובכך לנסות לשווקם לציי הרכב.

החדרת כלי הרכב החשמליים תיפגע מאוד במכירות כלי הרכב הממונעים במנוע בעירה פנימי (בנזין ודיזל), אבל תחזק את מחירוני כלי הרכב היברידיים והחשמליים.

ציי הרכב מצידם כבר משוכנעים שכלי רכב אלה חסכוניים, ובכך שעושים בהם שימוש הם תופסים שתי ציפורים בפעם אחת. השאלה היחידה היא מהי עלות הליסינג לעומת התועלת המופקת (לרבות בשווי השימוש).

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. תמיר א.

    האמת? מדובר בחלום שלי. להפסיק לתדלק את הרכב יחסוך לי לא מעט כסף. אני מחכה בקוצר רוח

  2. ערן אזרן

    אמנם ציפיתי שזה יקרה כבר לפני מספר שנים, אך עדיף מאוחר מאשר לעולם לא

  3. יעקב אלימסטר

    מאמר מקיף. עוד לא נתקלתי במאמר כל כך מקיף בנושא זה. ברכותיי.
    אני סבור שאתה צודק !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים