אתר הבית

חברות שיתופי הנסיעות בעולם הולכות וגדלות ומה קורה אצלנו בישראל?

פורסם ע"י ב מרץ 10, 2019 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית, נסיעה שיתופית | 0 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 10, 2019 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית, נסיעה שיתופית


אם השמות “אובר” ו”ליפט” אינם זרים לכם, זה מפני שחברות שיתופי הנסיעות בעולם הולכות וצוברות תאוצה. כך לאחרונה, נתקלתי בשתי הודעות של החברות הללו אשר מתכוונות לגייס כספים לטובת הנפקות עתידיות מתוכננות.

ראשית, נתקלתי בהודעה כי חברת ליפט מתכננת הנפקה, ובאותו הזמן גם חברת אובר הודיעה על מהלך דומה.

הנפקת ליפט ואובר

על פי דיווחי החברה עולה כי כמות המשתמשים בתוכנית המציעה רכב שיתופי שלה עלו בשלוש השנים האחרונות כמעט פי 6 ביחס לשנים עברו.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי הרווחיות טרם הבשילה לאור הוצאות מימון והעלויות שגדלו באופן ניכר. על פי הערכת החברה עולה  כי שווי השוק אליה היא שואפת צפוי להגיע לכ- 20 מיליארד דולר, אך גיוס ההון המתוכנן נמוך יחסית.

לעומת זאת,  חברת “אובר” הודיעה כי בכוונתה לגייס סכום גבוה יותר מחברת “ליפט”  לטובת הנפקה. על פי הנתונים שנמצאו, עולה כי כי גודל הסכום שהחברה מעוניינת בגיוסו עומד על כ- 120 מיליארד דולר.

לעניות דעתי, לאור ההנפקות השונות והגידול הצפוי כתוצאה בכך, החברות עשויות להתרחב גם למדינות נוספות מלבד ארה”ב.

ומה קורה אצלנו בישראל?

בישראל, החברה הגדולה המפעילה את השירות של שיתופי נסיעות היא חברת קאר טו גו.

הקהל הישראלי אינו מרבה להשתמש בשירותים הללו, ולכן  החברה מבהירה כי שימוש בשירותים שלה חוסך בכסף ובזמן, מפני שאין צורך לרכוש או לבצע עסקת ליסינג לאותם כלי רכב, המשמשים לנסיעות שאינן ארוכות. כמו כן, ישנם מקומות חנייה נוחים וללא תשלום עת תחזירו את כלי הרכב או תפסיקו לעשות בו שימוש. בנוסף לממד האישי, ברור לכולנו כי השימוש ברכב השיתופי יכול לעזור גם בבעיות הלאומיות שאיתן אנו מתמודדים, כמו זיהום האוויר (כמו בחיפה), פקקי ענק וכו’.

החברה כבר פעילה במספר מוקדים מרכזיים: חיפה, תל אביב, נתניה, רעננה, הרצליה, גבעתיים, רמת גן, ראשון לציון, אשדוד וירושלים.

כדי להשתמש בשירות זה, יש להירשם ולבצע מנוי חודשי באתר ובאפליקציה. חשוב לציין כי ישנם מספר סוגי מנויים ובעלויות שונות, מהם ניתן להתרשם באתר החברה.

העתיד כבר כאן

הרכב השיתופי בלי כל ספק יחדור, בסופו של דבר, לשימושם של רבים. לאחרונה התבשרנו כי בחלק מהקיבוצים עומדים בפני רכישת כלי הרכב והעמדתם, כמו בעבר, לרשות החברים כרכב שיתופי. נכון שהקיבוצים עברו בשנים האחרונות להפרטה וכל אחד יכול לרכוש בכספו כלי רכב, אך הרעיון שאם משתמשים בכלי רכב שלא באופן קבוע, אין כל סיבה לרוכשו.

מלבד הקדמה בקיבוצים, גם חברת דן עומדת להפעיל צי מיניבוסים בשיתוף עם חברת ויה שישמש כרכב שיתופי ברחבי הערים השונות בישראל. התוכנית היא שירות אשר יופעל כבר בתחילת שנה זו ומטרתו לשפר את שירותי התחבורה הציבורית באמצעות הטכנולוגיה של ויה. אין ספק שפעילות זו תסייע בצמצום כמויות כלי הרכב, במניעת פקקים ובהפחתה בזיהום האוויר – וכתוצאה מכך תסייע בניידות מהירה ברחבי העיר שהשירות יופעל בה.

נראה כי השימוש בכלי הרכב האוטונומיים, יהיה קודם כל בתחום הרכב השיתופי. כבר באוקטובר 2018 פרסם מר הלל פוסק ב-YNET כי מובילאיי פולקסוואגן וצ’מפיון יפעילו רשת של תחבורה שיתופית אוטונומית ומהלך זה ישיג כמה הישגים: גם רכב אוטונומי וגם רכב שיתופי.

יש לציין כי עיריית אשדוד הצטרפה לחגיגה וכבר חתמה עם חברת ההנדסה הסינגפורית ST Engineering על הסכם להפעלת שאטלים אוטונומיים בעיר בשנת 2020, במסגרת מרכז מחקר לתחבורה חכמה. השאטלים יופעלו בידי חברת BWR הישראלית, שעורכת מיפוי GPS מדויק בעיר הדרוש להפעלת רכבים כאלה.

בסך הכל, המטרה היא כאמור, צמצום כמויות כלי הרכב הפרטיים, ושחרור הערים מפקקי התחבורה ומזיהום האוויר המטרידים. כלי הרכב האוטונומיים צפויים להפחית גם, באופן ניכר, את כמות התאונות.

נראה כי העתיד בהחלט מזמן לנו את תחילת השימוש בכלי הרכב השיתופיים גם אצלנו בארץ.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים