אתר הבית

זעזועים בעולם הרכב – ומה בחברות הליסינג בישראל?

פורסם ע"י ב מאי 31, 2016 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב מאי 31, 2016 בקטגוריה בלוג


הזעזועים בענף הרכב הנובעים מדאגה של היצרניות, עלולים להשפיע על מחירי כלי הרכב ובוודאי שגם על חברות הליסינג. הפרסומים בעולם בדבר שימוש מוגבר בשיטת הרכב השיתופי מצטברים והתופעה תתרחב גם אצלנו ולהערכתי תופעל על ידי חברות הליסינג.

זעזועים בעולם הרכב – פעילות מוגברת סביב ברכב השיתופי

0106-1ענף הרכב עובר לאחרונה זעזועים שמצביעים עד כמה יצרני כלי הרכב מוטרדים מהעתיד לבוא. האחרונה מבין ההודעות של יצרניות הרכב, היא זו של חברת פולקסוואגן שהשקיעה 300 מיליון דולר בחברת גט טקסי. מתברר כי מספר לא קטן של יצרניות פוזלות לכיוון הרכב השיתופי והתחבורה השיתופית.

על שני נושאים אלו הצבעתי עת התייחסתי לנושא זיהום האוויר. העולם המודרני נמצא בהליכים מתקדמים לקידום פעילויות אלה, ויצרני הרכב מעוניינים להשתתף בחגיגה. גם המשרד להגנת הסביבה התייחס בהרחבה לנושא זה.

בעיית זיהום האוויר משפיעה על התנהלות ענף הרכב בעולם, ולא בכדי. הוברר כפי שכבר הסברתי, כי במקומות צפופים, זיהום האוויר הנובע מכלי הרכב הוא זה המכריע אם העיר מזוהמת או לא.

בדיוק בגלל זה הוחלט במרבית הערים באירופה לאסור בהדרגה כניסת כלי רכב מזהמים לעיר. לאחרונה פורסם כי בפאריס יוחרפו המגבלות, ובחודש שעבר גם בגרמניה נקבעו תקנים מחמירים לגבי פליטות מזהמים של כלי רכב והוחלט על איסור כניסתם לערים הגדולות, בעיקר של רכבי הדיזל.

עולם הרכב רוגש וסוער , ומה קורה אצלנו?

הרכב השיתופי

זיהום אוויר. באירופה מעלים הילוך

זיהום אוויר. באירופה מעלים הילוך

נושא זה חייב להתפתח בארץ, שכן באירופה הוא נמצא בתהליך של נסיקה. בכל עיר אירופית מודרנית עומדים להשכרה כלי רכב קטנים, על בסיס רכב שיתופי. בארץ יש פעילות קטנה מאוד של חברה אחת.

יחד עם זאת, אין ספק כי הנושא נמצא בהתפתחות שעשויה גם היא להתרחב. רק השבוע פורסם כי עובדי משרדי הממשלה יעשו שימוש ברכב שיתופי חשמלי, וכי ייקבע גם תקן להטענה מהירה של כלי רכב חשמליים.

נושא טעינת כלי הרכב החשמליים יהיה אבן הבוחן להצלחת הטמעת כלי רכב אלו. ואכן, אני בהחלט מתרשם שהכיוון הוא לטעינה מהירה שתוכל להיות תשובה לכך. רק לאחרונה פורסם על פיתוח פורץ דרך להטענה מהירה דרך הכביש. הכיוון נראה מבטיח…

חברות הליסינג

את מצבן של חברות הליסינג הגדולות ניתן לסקור באמצעות ניתוח דוחותיהן הכספיים. בדוחות אלו שפורסמו בסוף 2015 עולה כי רווחיותן של חברות הליסינג הגדולות מוטלת בספק (למעט חברת שלמה סיקסט). הדוחות של הרבעון הראשון טרם פורסמו, אבל אין ספק ששינו דרסטי לא יהיה בהם…

מדובר ב-4 חברות ליסינג גדולות, אולם, בימים אלו קיבלנו דיווח שנוכל לעקוב גם אחר פעילותה של חברת Car2go הישראלית, שכן חברת האם שלה מתכננת לצאת להנפקה.

חברות ליסינג גדולות ובינוניות

חברות ליסינג בישראל. רווחיות נמוכה מלבד חברה אחת

כפי שציינתי כבר בעבר, אנחנו ‘יצור’ מיוחד בעולם הרכב. לא רק בגלל ריבוי חברות הליסינג וההשכרה, אלא גם עקב העובדה שיבואני הרכב מנסים להשתלט על כל רוחב הענף.

בשלב זה, מנהלי חברות הליסינג נרדמו בשמירה וטרם נקטו צעדים לכניסה לעולם הרכב השיתופי. תחום זה, שנראה כי הוא העתיד, נעלם מעיניהם של מנהלי החברות, אבל אני משוכנע שזה מצב זמני בלבד.

מכוניות מזהמות

ההכרה היא כי עיקר זיהום האוויר במרכזי הערים בא מכלי הרכב. לפיכך, אפילו אצלנו ניסו לקבוע שיטת תגמול לכלי רכב שאינם מזהמים – וכל פעילות הרכב השיתופי, תוך שימוש בכלי רכב חשמליים, נועדה לייעל ולשפר את בעיות זיהום האוויר (מלבד שיפור והוזלה של שירותי ההשכרה).

כל יצרני הרכב מנסים להתמודד עם בעיית זיהום האוויר בעיקר לאחר בעיית הדיזלגייט, ואילו אצלנו רשות המיסים הכניסה לתוקף באוגוסט 2009 את רפורמת המיסוי הירוק, שקבעה כי ככל שכלי רכב מזהמים פחות, כך יקבלו זיכוי כספי המסתכם ב-15,000₪ לכל היותר (בתוספת מע”מ לשם השוואה…).

יחד עם זאת, ובניגוד לכל היגיון, נודע כי בכוונת רשות המיסים לשנות החל מתחילת השנה הבאה, את תנאי פליטת הגזים וכפועל יוצא להקטין את הטבות המס.

יש לפרש זאת קצת בספקנות, כי בעוד מפורסם שהמדינה תעודד שימוש ברכב השיתופי (החשמלי בעיקר) החלטה זו של רשות המיסים נראית כעומדת בסתירה.

לסיכום

נראה כי מגמת השימוש ועידוד השימוש בכלי רכב שאינם מזהמים, תוך פעילות מוגברת של שימוש בכלי רכב שיתופיים, שמתגברת בעולם, תלך ותתרחב גם בארץ. מגמה זו איננה כרוכה בפעילות חברות הליסינג הגדולות בשלב זה, ולהערכתי המצב בהחלט עשוי להשתנות.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אייל יעקבי

    מעניין ומקיף.
    גם אני סובר שזה העתיד. קצת מוזר התנהלות חברות הליסינג הגדולות שנמנעות מלפעול בתחום זה….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים