אתר הבית

זה קורה: כלי הרכב החשמליים בדרכם לישראל

פורסם ע"י ב מאי 21, 2019 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב מאי 21, 2019 בקטגוריה בלוג


הנושא החם בשוק הרכב העולמי וגם הישראלי הוא תהליך כניסתם המסחרית של כלי רכב חשמליים. למהפכה הזאת יכולה להיות השפעה גלובלית, לא רק בהיבט התחבורתי, אלא גם בהיבט הכלכלי והסביבתי.

מי שעוקב אחרי הבלוג, יודע שאני מלווה את התהליך הזה לכל אורכו ואף לפני שנה כתבתי פוסט על “חשמול כלי הרכב“, בו הסברתי כי ללא תחנות טעינה השיווק בארץ לא יצלח.

המסקנה שאליה הגעתי שם הייתה כי אין כל ספק, שמי שתכנן לבצע עסקת ליסינג לרכב חשמלי, ישקול זאת לחיוב – רק אם יבין שהוא לא יתקע באמצע הדרך ללא חשמל…

והנה, בימים האחרונים מתברר כי התקנת תחנות הטעינה נמצאת בעיצומה, והליך קליטת כלי רכב חשמליים יילך ויתקדם במהירות.

תחנות טעינה – חייבות להיות בחניה

בימים האחרונים פורסמו 2 הודעות:

האחת של ערן עזרן מ”דה מרקר”, שכתב על חברת אפקון, שהודיעה כי בכוונתה להקים עשרות תחנות טעינה במרכזים מסחריים, וכן עמדות בבתי הלקוחות שיבקשו זאת.

תמונה שנערכה ע”י עזרא לוי

ההודעה השנייה היא של חברת טויוטה, שגם היא הודיעה כי בכוונתה לעסוק בהתקנת עמדות טעינה רבות ברחבי הארץ, כפי שכתב אודי עציון בכלכליסט.

מתחילים במשאיות ועוברים לפרטיות – שיווק הרכב החשמלי

להערכתי, ולהערכת אחרים, השיווק ייצא לדרך לאחר השלמת ההתקנות וכן לאחר שיובהר שכל רוכש יוכל לרכוש מערכת הטענה גם בחניה שלו. מגוון וכמויות כלי הרכב החשמליים תלכנה ותגדל, וייתכן כי כבר בשנת 2020, יגדל לכמה עשרות אלפי בשנה. האצת הביקושים מבוססת לא רק על החסכון הנגרם בצריכת הדלק, אלא גם הפחתה של 1,000 ₪ בשווי השימוש.

כלומר משתמשי הליסינג ישלמו הרבה פחות על שווי השימוש שהם משלמים על מכוניות שאינן חשמליות, אבל זה יתרחש כאמור, רק אם הלקוחות יהיו בטוחים שיש מערכות הטענה מהירות במקומות רבים, שלא יגרמו להם להיתקע באמצע הדרך.

בשלב זה, השיווק מתבסס על אוטובוסים חשמליים. כך לדוגמה חברת שלמה, השיגה את יבוא כלי הרכב של חברת BYD. בשלב זה גם משאיות החלו להיות משווקות בעולם הרחב כשהן חשמליות. אבל זהו השלב הראשון. בשלב הבא, כלי הרכב הפרטיים יהיו כאלה.

צולם ע”י רוזט רגו

גם באירופה הביקושים הולכים וגואים. כך לדוגמה, קבוצת פולקסוואגן ביצעה מכירה מוקדמת של רכב חשמלי, ולפי דיווחים שהתפרסמו, 10,000 כלי רכב הוזמנו בתוך יממה אחת.

גם קבוצת שברולט החלה בייצור של כלי רכב חשמליים אבל בעיקר קטנים. כך לדוגמה השברולט בולט והוולט. קבוצת יונדאי החלה בשיווק הקוגה החשמלית וכך גם כל יתר יצרני הרכב. אין ספק שכל היצרנים יחלו בייצור ושיווק בעיקר נוכח הביקושים הצפויים.

ואיך המהפכה תשפיע על עולם הליסינג?

אני סבור שבליסינג השיווק של המכוניות החשמליות יהיה מוגבר. אין כל ספק שחברות הליסינג מתאימות עצמן לתנאי השוק – והביקוש הרב לכלי רכב חשמליים ישפיע גם עליהן.

כפי שאתם בוודאי מכירים ויודעים, אני משוכנע שמחירי הליסינג יהיו בהתחלה גבוהים, כפי שקורה עם הטויוטה ההיברידית. במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני עורך, ההפרשים מגיעים, בכלי רכב אלה, ולדעתי גם בחשמליות, למאות ש”ח לחודש!

גם בחברות הליסינג יודעים שהחל משנת 2030 תיאסר מכירת כלי רכב הממונעים בדלק או סולר, ולכן הדרישות של הלקוחות יתמקדו לקראת שנה זו, בכלי רכב חשמליים והיברידיים. גם הלקוחות יבקשו לעשות שימוש בכלי רכב אלה, אבל כאמור, רק אם הנסיעה תהיה בטוחה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. מדונה

    צריך לקבוע תקנה אם זה הדיבור – תחנה בכל 500 מטר באזורים מיושבים כמו גוש דן, חיפה ובאר שבע. רק ככה זה ייכנס כמו שצריך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים