אתר הבית

התחזית: עומס עתידי בכבישים צפוי לנו

פורסם ע"י ב נוב 25, 2019 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב נוב 25, 2019 בקטגוריה בלוג


מחקר של איגוד יבואני הרכב מציין כי בעוד 10 שנים, כמות כלי הרכב בישראל תעמוד על למעלה מ-5 מיליון כלי רכב בכבישים, וזאת לעומת 3.5 מיליון כלי רכב כיום. כמות כזו של כלי רכב, מבלי שיושקעו כספים רבים בתשתיות כבישים, תגרום בוודאות לפקקים אין סופיים.

תל אביב פקוקה

לאחרונה בעיתון ידיעות אחרונות ע”י סבר פלוצקר כי תל אביב תופסת את המקום השני במדינות המערב כעיר הפקוקה ביותר בעולם המערבי:

תמונה ידיעות אחרונות

מהלכי משרד התחבורה להרחבת התחבורה הציבורית אינם מספיקים,  ולפי הצפי הנוכחי, בשנת 2030 התחבורה הציבורית תהווה רק 24% מתוך הנסועה של עם ישראל. כמו כן, המצב כיום הוא שרבים משתמשים בכלי רכב ישנים (עד 15 שנים) ותוכנית גריטה, בשלב זה אינה בנמצא. אני סבור שתוכנית הגריטה הכרחית  למשק התחבורה הישראלי, הואיל וכלי הרכב הישנים אינם בטוחים וגורמים ליותר תאונות דרכים. אין כל ספק שיש להוריד מכבישי ישראל כלי רכב ישנים, והדרך היחידה לעשות את זה, היא אמצעות תוכנית גריטה טובה יותר מזו שהיתה (שהרי התוכנית הקודמת הייתה מתוקצבת באופן חסר, כך שלא מספיק בעלי רכבים יכלו לנצל אותה).

בנוסף להשקעה הלקויה בתשתיות תחבורה ציבורית, הצפי נכון להיום הוא גידול במכירת הרכבים בישראל. להלן צפי כמויות מכירת רכב שנתית בישראל עד שנת 2029:

גרף מכירות רכב שנתית

אגרות גודש

לפני כשנתיים כתבתי על אגרות הגודש, צעד שנשקל בימים אלו על ידי משרד התחבורה ומשרד האוצר. מטרת הטלתה של אגרה זו הינה לנסות להניע את משתמשי כלי הרכב לצמצם השימוש ברכב, ו/או לנסות להניעם לעשות שימוש בכלי הרכב דווקא בשעות בהן העומס נמוך. באופן אישי, אני מאוד ספקני ביחס לתועלת האפשרית מאגרת הגודש, נוכח מחירי כלי הרכב היקרים, לעומת גובה האגרות. כשמחירי כלי הרכב כה גבוהים כמו במדינת ישראל, תשלום של אגרת גודש בגבה של 5 ₪ או בסדר גודל דומה, איננה משפיעה באון חשוב על עלות הרכב. כשעלותו החודשית מסתכמת בכ- 3,000 ₪ בממוצע (שהרי באופן יחסי, מחיר האגרה נמוך מאד ביחס לעלויות הרכב הגבוהות ממילא). מעבר לכך, יש גם כוונה לעודד אי כניסת כלי רכב למקומות פקוקים. אני סבור שמדובר בצעד חיובי, אבל לא מתאים למצבים בהם חייבים בכל זאת להיכנס עם רכב בגלל מקום עבודה או פגישה נניח באותו איזור.

הרכב השיתופי

לא מזמן הרחבתי רק על נושא זה. הסברתי כי זוהי התפתחות רצויה של השכרת רכב אבל רק חברה אחת  עסקה בכך בעת הפרסום והיא חברת CAR2GO, שהפכה לאחר מכן ל”אוטו-תל”. בעוד השוק מגמגם, החליטה גם חברת הליסינג וההשכרה הגדולה בישראל להיכנס לתחום זה.

והנה בימים אלה פורסם ע”י מירב מורן בעיתון דה מרקר, כי למרות התקציבים הרבים שמקבלת חברת CAR2GO אשר נכשלת בפועל בהעברת משתמשים לרכב שיתופי, יש כוונה בעיריית תל אביב להרחיב את כמויות כלי הרכב, וכולם בתקווה שזה יעזור בפתרון בעיית הפקקים והעומס בכבישים. מעבר לכך, כיום רלוונטי בהקשר הזה לדון שבשאלת הבטיחות של אופניים חשמליות וקורקינטים חשמליים. ריבוי הפרסומים על תאונות קטלניות בכלי הרכב החשמליים הקטנים, צריכים להדיר שינה מעיני כולנו. 

ההשפעה על פעילות הליסינג

מאחר ופתרון של תחבורה ציבורית נוחה וטובה רחוק בשלב זה, אני סבור שההשפעה כיום היא שולית, ואם  שווי שימוש לא היה כל כך גבוה, אז בכלל לא הייתה השפעה כלפי לקוחות הליסינג, גם לגבי אלה שנוסעים לבית ולעבודה, כשמקום העבודה קרוב יחסית. בסך הכל, אני סבור שההשפעה של הפקקים בשלב זה איננה קריטית על ענף הליסינג, וכל מי שמשמש בכל הרכב מעבר ל- 25 אלף ק”מ לשנה, ימשיך לעשות שימוש בליסינג התפעולי.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים