אתר הבית

התחבורה היא הגורם המזהם ביותר בישראל – ומה עושה המדינה?

פורסם ע"י ב ספט 6, 2015 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב ספט 6, 2015 בקטגוריה בלוג


המשרד להגנת הסביבה פרסם לאחרונה את דו”ח איכות האוויר לשנת 2014. הדוח מצביע על גורם התחבורה כגורם המזהם ביותר בישראל, ובעיקר בתחבורה במרכזי הערים. עובדות אלה היוצאות מפי משרד ממשלתי זה, מפתיעות. האם המשרד עושה את כל מה שצריך לעשות על מנת להקטין את רמת הזיהום?
0609-2כפי שאציג להלן, המשרד להגנת הסביבה מתעלם מביצוע צעדים מעשיים שיכולים לצמצם ולו במעט התופעה המדאיגה ואולי לשפר את איכות האוויר (והחיים) בארץ…

המשרד להגנת הסביבה

בתחילת החודש כאמור, פרסם המשרד דו”ח על תמונת איכות הסיבה בישראל בשנת 2014. בין השאר, מדגיש הדו”ח כי תחום התחבורה ‘תורם’ חלק לא מבוטל מהזיהום. בדברי ההסבר מבהירים בדו”ח כי “ניתנו תמיכות לרשויות המקומיות לצמצום הנסיעות היומיומיות ברכב פרטי. במסגרת זו אושרו תמיכות…ליישום 10 פרויקטים בשבע רשויות מקומיות, הכוללות מערכי השכרת אופניים והסעת עובדים (שאטלים)“.

ביחס לענף התחבורה הפרטי, מדובר בתקציב זעום של 6 מיליון ש”ח בלבד!

באיור שמשמאל, ניתן לראות את השוואת הנתונים בערים הגדולות בעולם, כפי שפורסם בעיתון גלובס.

להלן טבלה מעיתון הארץ המשקפת זיהום ממוקד יותר:

0609-3

ארגון הבריאות העולמי מדרג את ישראל “מהמזוהמות בעולם”

ישראל, כך מתברר, נמצאת במקום ה-12 והלא מכובד בעולם מבחינת זיהום האוויר. ארגון הבריאות דיווח על כך רק לאחרונה.

0609-4

ומה עושים בישראל?

אמנם נכון שמרכיב חשוב בזיהום האוויר נובע מכלי הרכב הכבדים לרבות אוטובוסים, אבל כלי הרכב הפרטיים, בגלל היקפם הגדול, ‘תורמים’ אף הם חלק ניכר מזיהום זה.

לכאורה, בידי המשרד להגנת הסביבה היכולת להקטין את הזיהום הנפלט מכלי רכב אלו. שני כלים ישם בידיו:

  1. תכנית הגריטה
  2. הקטנת השימוש ברכבי הדיזל

1. תכנית הגריטה

לפני פחות משנתיים פרסמתי ‘דברי שבח’ על ביצועה של תכנית הגריטה, וזאת לאחר שכל הסימנים המקדימים העידו על בעיות בביצוע התכנית בישראל, כפי שכתבתי בעבר. במילים אחרות – תכנית הגריטה הייתה כלא הייתה! סביר להניח כי רבים מאיתנו בוודאי מתביישים לגלות עד כמה השר שהיה עד לאחרונה אמון על תחום הגריטה לא שעה לדרישה בנושא זה. זהו הנושא החשוב באמת לעניין הפחתת הזיהום (לרבות בטיחות וכו’) בערים הגדולות. כולי תקווה שהשר שהחדש, מר אבי גבאי, שנכנס לתפקידו לפני 4 חודשים, ישנס מותניו וייקח משימה זו לביצוע מיידי!

2. הקטנת השימוש ברכבי הדיזל

במשך שנים רבות בחרו ציי הרכב המבצעים נסועה גבוהה ברכבי הדיזל כאלטרנטיבה הטובה ביותר לחיסכון בצריכת הדלק. כשדנו בנושא זיהום האוויר, עלתה תמיד השאלה אם בישראל המדענים צודקים או שמא בעולם ובעיקר ברחבי אירופה צודקים, כאשר מצמצמים את השימוש בכלי רכב אלו.

בעוד אצלנו ההחלטה הייתה כי רכבי הדיזל אכן מזהמים, באירופה הייצור הלך וגדל (בעיקר רכבי רנו) והגישה הייתה שונה. לפני כשנה הסברתי כי הגישה בישראל הפכה למקובלת בכל אירופה, ואכן נראה כי הייצור יילך ויפחת. אצלנו עדיין משווקים כלי רכב אלו בקצב גבוה.

המשרד להגנת הסביבה יושב באפס תגובה. היא אינו מנסה אפילו לעורר את משרד התחבורה וכלכלני האוצר להכביד מעט בנטל המיסוי על כלי רכב אלו על מנת להעלות את מחירם ולהקטין את הביקושים וכמובן את השימוש בהם. לפיכך, לא נותרה כל ברירה והעיריות עצמן תוכלנה למנוע כניסת כלי רכב מסוג זה, המכונים ‘מזהמים’. כך, עיריית תל אביב החליטה כי תוגבל כניסת רכבים מזהמים באמצעות אגרת גודש.

משרד התחבורה מודע היטב לשני נושאים אלה ובאתר הרשמי של המשרד אף דירג את כלי הרכב המזהמים.

תכניתה של עיריית תל אביב

כאמור, העירייה היחידה שבשלב זה החליטה לעשות מעשה היא עיריית תל אביב. העירייה פרסמה את תכניתה העיקרית להפחתת זיהום האוויר. מדובר ב-5 שלבים שבסופו של דבר יפחיתו את זיהום האוויר, והתוצאה אף תשפיע באופן ניכר על משתמשי כלי הרכב הפרטיים.

0609-1

כמו שזה נראה, משהמשרד לאיכות הסביבה האמון על התחום לא עשה דבר, תפסה עיריית תל אביב את השור בקרניו וקיבלה החלטות אמיצות בדמות התכנית. תוצאת התכנית, אם אכן תבוצע, תגרום להכבדה ניכרת על כלי הרכב המזהמים (הדיזל בעיקר), ולשימוש באלטרנטיבה עליה ארחיב בקרוב – תכניות ה-Car Share.

==
איורים בתמונה האחרונה: Freepik מאתר www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. דורית

    אני בעלת רכב ליסינג (לא דיזל..) ובכל יום אני לוקחת חברה לעבודה. למה כשאני מביטה ימינה ושמאלה אני רואה רק אנשים לבד באוטו? למה לא נוסעים יחד לעבודה? זה דבר שיכול גם כן לעזור! תרבות ארגונית!

  2. איתן גולד

    רק גריטה תציל את המצב לדעתי. וגם שינוי מודעות בקרב אנשים. הם מעדיפים לנסוע לבד לעבודה ומרגישים ‘מלכים’…..

  3. שמוליק

    חג שמח .
    אם צכל הכבוד לדעתך אני חולק עליך .
    אוטובוס אחד אורכו 12 מטר ומכיל 50 איש בישיבה קוטר צינור האגזוז 10 ס”מ.
    50 מכוניות (בכל מכונית 1 משתמש ) אורך שך בערך 400 מטר קוטר אקזוז כולל 2.5 מטר
    1) מי מזהם יותר
    2) הגיע הזמן להוריד את ריבי הליסינג מהכביש ולעבור להסעות מסודרות (מיומנות נהיגה )
    3)כל הארגונים שיעשו כך יחסכו הרבה מאוד כסף
    4)בתוך הערים עדיף להשתמש בתחבורה חשמלית ואו עם טעינה מהשמש
    5)לאסור על כניסת רכבים פרטים לערים .
    6)הגבל שעות הכניסה של רכבים פרטיםם מהשעה 10:00 ועד 12:00 בכל יום לאנשים שאינם תושבי העיר.
    7)ךתת עדיפות של 2 נתיבים עבור נת”צ.
    8 משאיות ורכבי עבודה יהנו מחופש תנועה (מוניות טנדרים בעלי מקצוע שונים )
    9)לתת לכל האינטרסנטים לחשוב על פתרון הולם לזיהום בארץ
    10)שנה טובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים